• mithrandil

lågt hb

Min dotter är 9mån och i fredags på vc hade hon 105 i hb.
    Läkaren sa att det var lågt men sa inget mer om det och jag frågade aldrig.
    Men, är 105 i hb dåligt eller är det relatvit bra? Hur lågt kan det vara utan att man behöver oroa sig och vad kan hända om det sjunker mer? varför har ett sånt litet barn dåligt blodvärde?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Svar på tråden lågt hb
  • BVC Sköterskan

Hej!

Barn har annorlunda referensvärden för Hb än vuxna, det skiftar även för olika åldrar på barn. Min erfarenhet är dock att 105 är på gränsen till lågt, för en nio månaders bebis. Det borde ligga mellan 110g/l och uppåt 150g/l.

Orsaker till Lågt Hb beror oftast på järnbrist eller en infektion hos barn, men naturligtvis förekommer det andra orsaker.
    Genrellt så kan man dock säga att antigen är produktionen av röd blodkroppar dålig/nedsatt, eller så förstörs de röda blodkropparna av någon anledning eller så kan det bero på att barnet har en blödning.

Hur som helst, så är jag övertydag om att läkaren på VC bedömde hennes Hb utifrån hur hon mår och fann ingen anledning att misstänka något "sjukligt".

Vanliga symtom på blodbrist kan vara trötthet, blekhet, aptitlöshet eller att barnet upplevs "ur form" helt enkelt. Är du orolig tycker jag att du kontaktar läkaren på VC igen, för att få mer information kring din dotters blodprovsresultat.

MVH Christine

Svar på tråden lågt hb