Jag vet inte om jag älskar honom längre, men måste man det?
Jag har funderat så mycket senaste månaderna. Ni vet vardagen rullar på, man har ungar, arbete, sambo.. Och så har jag en hel del annat runt mig som tar energi och tankekraft.
Jag vet inte om jag älskar min sambo längre. Han är ju min bästa vän, jag tycker om honom.. Men älskar? Är det äkta kärlek, när man aldrig säger det varann längre? När man inte har någon kvalitetstid ihop? När man knappt har någon sexlust.
Vi har alltid diskuterat mycket och det har varit upp och ner. Men vi har tolv år ihop och fyra barn. Ett helt liv ni vet..
Jag tänker ibland, att blir det inte mer än såhär? Och jag funderar, älskar man varandra och verkligen har det super duper mysigt ihop när man varit tillsammans så länge som vi har? Hur har andra det?
Det har inte hänt något som fört mig på dessa tankar. Vi är sams. Vi mös i sängen igårkväll, jag trivs att vara nära honom, i hans armar.. Jag älskar när vi får vara för oss själva och rå om oss, men det händer ju nästan aldrig, med så många barn (och inga barnvakter) och inte när man ofta jobbar omlott och inte hinner ses, ens som en hel familj särskilt ofta.
Drömmer ibland om uppvaktning. Min sambo har (faktiskt) alltid varit dålig på det. Jag drömmer ibland om ungdomens ljuva tid. Dricka sig berusad, ut och dansa, flirta.. Eller drömmer om en liten flirt.. På jobbet kanske.. Lite spänning.. Någon som smyger upp bakom mig och kysser mig i nacken och viskar i mitt öra.
Jag retar mig på min sambo ibland också.. Jag gillar att hålla mig i form, jag gillar att hitta på aktiviteter, träffa och prata med vänner över en kopp kaffe, medan barnen leker. min sambo.. han tränar inte. Han har inga vänner med barn som han kan ses med. Han ligger ofta hemma och slöar, gillar att se filmer. .Inget fel i det men det blir lätt.. väldigt tråkigt..
Funderar, får man ett "bättre liv" om man separerar? Man blir ju barnfri ibland när barnen är hos den andra föräldern. = Mer tid att utveckla sina intressen, ägna sig åt sig själv och om man träffar någon så får man uppleva kärlek, lång sovmorgon, bus och skratt utan vardagens alla krav. Man kan gå ut och äta eller ha hemmamys kväll, åka iväg hemifrån tillsammans. Sådant som man inte kan med barn runt sig hela tiden.
Och vi kan klargöra redan nu att jag älskar mina barn, de är önskade allihopa. Men alla som har flera barn vet också hur mycket energi det tar.
Stannar jag kvar så harvar vi väl på såhär i femtio år till. Vet inte om jag vill det...
Känner mig så taskig.. Men jag vet att min sambo också har haft perioder när han tvivlat på oss. Men han är nog för bekväm för att ändra på något.
Familjerådgivning har jag föreslagit flera gånger, framförallt när vi hamnat i konflikt om samma saker i långa perioder och inte kommit någon vart. Men han vill absolut inte till någon familjerådgivning. Efterhand lugnar det ju sig, men tråkigt.. Tråkig supertråkig vardag. Jag vill ha lite LOVE. Jag vill se lite rosor. Jag vill ha lite gnistor. Jag vill att han rakar sig och klär sig bättre än trasiga mjukisbyxor och för små t-shirtar när vi är hemma.
Men det kanske alla män slutar med allteftersom åren går?
Nu ska jag krypa till sängen och vända ryggen mot honom och grubbla lite till. Imorgon är en ny dag, kanske det är en svacka som snart går över.