• deddan

Någon som har fått ersättning för självskadeärr?

Tänkte fråga om någon har fått ersättning för självskadeärr som man har gjort? Jag mådde har mått väldigt dåligt, varit deprimerad, sjukskriven, och har rätt många skärsår på armar och höften som jag själv har gjort under min mådåligt period, även brännmärken.

Tänkte fråga om det är någon som har fått ut ersättning av detta från försäkringsbolaget och hur mycket ni fick? Vet att man kan få för vanlig ärr, men tänkte fråga om det är någon som fått för självskade. Hörde också att man måste vänta två år innan man skickar in bilder.

mvh.

stay strong.
  • Svar på tråden Någon som har fått ersättning för självskadeärr?
  • Fru och mor

Skadorna måste ha behandlats av sjukvården för att du ska kunna få ersättning och så måste du förstås ha anmält skadorna till ditt försäkringsbolag.

Men om du ens får ersättning när du själv har orsakat ärren vet jag tyvärr inte.

• SoStylish

Jag har ingen aning om hur det ligger till, men det låter jättekonstigt om man skulle få pengar för skador man orsakat själv...

• Babyystar

Jag har en vän som fått ersättning för självskadeärr.. Dom var dock  sydda på sjukhus så det ligger nog något i det "Fru och mor" säger..

• jassikan

Det beror nog dels på vilken slags försäkring du har. En olycksfallsförsäkring är ju främst avsedd för olycksfall, men sjukdom räknas med i en del sådana försäkringar. Det bästa du kan göra är att kolla vilken typ av försäkring du har och hur villkoren ser ut för just din försäkring.

Läste just i en barnförsäkring angående ärr:
    Försäkringen ersätter
    Vanprydande ärr eller annan vanställdhet till följd av sjukdom eller olycksfallsskada som krävt läkarbehandling.

Försäkringen ersätter inte
    Skada som inte krävt läkarbehandling.
    Ärr eller annan vanställdhet som uppkommit genom olycksfallsskada som inträffat eller sjukdom som blivit aktuell före försäkringens begynnelsedag.

I en annan försäkring, personskadeförsäkring står det
    Ärr
    Ersättning lämnas för ärr som en direkt följd av olycksfallsskada som behandlats av legitimerad läkare, om ärret kvarstår två år efter dess uppkomst. Bagatellartat ärr ersätts inte.

Hoppas du mår bättre i varje fall

• änglavinge

Hej!
    Jag har själv väldigt många vanprydande ärr på mina armar och även på fler ställen på kroppen, oxå efter tidigare självskadebeteende. Jag pratade lite löst om detta med en försäkringskvinna, men fick inte något riktigt bra svar. Har aldrig tagit tag i det och försökt få någon ersättning för det eller så, däremot kämpade jag rätt länge med att få tid hos en kirurg i Lund för att förhoppningsvis kunna göra ngt åt ärren. Några av dom var så stora och 'utstående' att dom gjorde ont bara vid lätt beröring.
    Kirurgen gick tillslut med på att 'prov operera' 2 av mina ärr. Det blev sådär. Idag har jag zickzack ärr där istället, men dom gör inte ont längre iaf.
    Kirurgen sa att det inte var någon idé att försöka operera alla 'små ärr' (dom är 6-8 mm breda) utan föreslog istället att jag skulle försöka tatuera över dom, typ med hudfärg.
    Så det är min tanke inför framtiden, iaf med dom som är ut på händerna. Men detta kostar ju en del, så det hade varit intressant att veta om det finns möjlighet att få någon ersättning.
    Lycka till!
    Kram

• deddan

Tack för alla svar! :) Har pratat med folksam och fått veta att det även gäller självskadeärr, eftersom det var under tiden man var sjuk. Men jag har nog inte specifika tillfällen där jag varit inne hos läkare, utan det har mer varit när jag varit inlagd osv.

Änglavinge: Mina föräldrar nämnde också någonting med att man kan be en kirurg kolla på saken, och så får man ett långt är (underarmen) istället för alla andra som är där nu. Synd att resultatet från operationen inte blev helt bra, men bra att det inte gör ont längre iallafall.

Visste inte att man kunde tatuera ären till hundfärgat! Det är kanske någonting värt kolla upp! Hoppas det blir bra för dig också!

stay strong.
  • Fru och mor

Men hur blir det om ni blir solbrända med eventuella hudfärgtatuerade ärr..?

• deddan
    Fru och mor: Det blir nog streck endå... :/ så det kanske inte är så smart trots allt, om man inte håller sig från solen vill säga.
    stay strong.
  • änglavinge
    Fru och mor skrev 2011-03-29 22:00:58 följande:
    Men hur blir det om ni blir solbrända med eventuella hudfärgtatuerade ärr..?

Hej!

Jo, jag har oxå tänkt på det där med solen... Gäller att isf hitta 'en bra färg' :P Lättare sagt än gjort, men nu när mina ärr är 'gamla' är dom kritvita, så på sommaren lyser och framträder dom ordentligt på armarna. Så för min del hade jag varit nöjd med vilken mörkare färg som helst, även om det fortfarande skulle synas. Hur jag än skulle göra så kan jag aldrig få mina armar att se 'normala' ut igen... Men som sagt, bara en liten färgskiftning hade gjort underverk!  

Svar på tråden Någon som har fått ersättning för självskadeärr?