• tussilago12

Hur inreda lekrum/hobbyrum för 1 och 4-åring?

Vi har precis köpt en ny villa. Barnen (flicka snart 4 år och pojke 1 år ) ska få varsitt litet sovrum på övervåningen. I källarvåningen finns ett litet större rum som nuvarande ägare använt som lekrum. Där finns trapets, en ribbstol och en stor madrass(modell tjockare 30 cm). Ev får vi med dem på köpet om vi vill. Min man vill ha det som ett motorikrum där man kan hoppa på madrassen, spela innebandy, och klättra. Själv lutar jag mer åt att ha en dockhörna, lådor med utklädningsgrejor, stora kuddar att bygga kojor med, hyllor där man kan leka affär och sånt. Hur hade ni inrett ett sånt rum?Spela innebandy inomhus i den åldern-låter det vettigt?

• Svar på tråden Hur inreda lekrum/hobbyrum för 1 och 4-åring?
  • Angelsx2

Jag har två lillebrorsor på 5 och 2 år, nästan i samma ålder (förutom kön).
    Men jag tycker i alla fall att om ni får ta över det saker som ni fick ta från förra ägaren och spara det.

Jag skulle ha börjat med att ha det som ett lekrum för båda men att flickans saker får mest utrymme.
    Sedan när flickan blir äldre och pojken börjar intresera sig för mer lekar och spel (fotboll och innebandy m.m.) 
    så skulle man ju kunna ta och låta han ha platsen mer för sig själv och sina kompisar.

Annars kan man ju dela upp rummet på två halvor, men det kan ju bli lite tråkigt och ensamt.
    Mitt sista förslag är att som mina småsyskon har det hemma: Blanda hejvilt! Barnen ser inga speciella kill eller tjej gränser. Ta i så fall in det stora och lite "vuxnare"/"äldre" sakerna senare. 

Svar på tråden Hur inreda lekrum/hobbyrum för 1 och 4-åring?