• Notariatet

    Strålkastarspolare och stänklappar

    Torkare, spolare och stänklappar är borta som krav. Torkare krånglade mkt och gick sönder men stänklappar och spolare gjorde väl mer nytta än skada, är det snikandet igen som fått bort spolarna?

    Hur många extra skadefall kan vi ha fått av sämre sikt och mer stänk?
  • Svar på tråden Strålkastarspolare och stänklappar
  • EFI

    Vilka bilar saknar egentligen torkare? Jag antar att du menar vindrutetorkare. Någon bil utan detta har jag aldrig sett, inte heller utan spolarmunstycken. Däremot finns det en tanke bakom att man slopat stänkskydden, eftersom bilen då river upp mer väta, hjälper det till att torka ut vägen snabbare när bilarna kör på den.


    Apple user since 1987
  • Notariatet
    EFI skrev 2011-03-29 03:08:13 följande:
    Vilka bilar saknar egentligen torkare? Jag antar att du menar vindrutetorkare. Någon bil utan detta har jag aldrig sett, inte heller utan spolarmunstycken. Däremot finns det en tanke bakom att man slopat stänkskydden, eftersom bilen då river upp mer väta, hjälper det till att torka ut vägen snabbare när bilarna kör på den.
    Kombinera rubriken med inlägget
  • Notariatet
    EFI skrev 2011-03-29 03:08:13 följande:
    Vilka bilar saknar egentligen torkare? Jag antar att du menar vindrutetorkare. Någon bil utan detta har jag aldrig sett, inte heller utan spolarmunstycken. Däremot finns det en tanke bakom att man slopat stänkskydden, eftersom bilen då river upp mer väta, hjälper det till att torka ut vägen snabbare när bilarna kör på den.
    Stänklapparna slopades som en anpassning till EU, inget annat. Samma med resten. Vi får mindre säkerhet för EU.
  • Rabarbapuppa
    EFI skrev 2011-03-29 03:08:13 följande:
    Däremot finns det en tanke bakom att man slopat stänkskydden, eftersom bilen då river upp mer väta, hjälper det till att torka ut vägen snabbare när bilarna kör på den.
    Jag kanske är alternativintelligent, för jag förstår inte vad du menar. River bilens hjul upp mer väta/smuts, om man HAR stänkskydd??

    Tvärtom skyddar man hjulhus och karosseri om man har stänkskydd. Min ena bil saknade det och jag köpte till detta från Volkswagen för några hundralappar och monterade själv.

    /Puppa
  • EFI
    Rabarbapuppa skrev 2011-03-29 11:44:47 följande:
    Jag kanske är alternativintelligent, för jag förstår inte vad du menar. River bilens hjul upp mer väta/smuts, om man HAR stänkskydd??

    Tvärtom skyddar man hjulhus och karosseri om man har stänkskydd. Min ena bil saknade det och jag köpte till detta från Volkswagen för några hundralappar och monterade själv.

    /Puppa
    Inte alls så jag skrev. Att man slopat stänkskydden är för att bilarna (förutom att man sparar pengar vid tillverkningen) river upp mer väta på t e x en blöt motorväg, och detta torkar upp vägen fortare. Bilen sprätter alltså upp mer utan stänkskydd.
    Apple user since 1987
  • EFI
    Notariatet skrev 2011-03-29 04:27:33 följande:
    Stänklapparna slopades som en anpassning till EU, inget annat. Samma med resten. Vi får mindre säkerhet för EU.
    Det är inte hela sanningen. EU hade inte några krav på stänkskydd och detta utnyttjade biltillverkarna. I övrigt kan du läsa min förklaring till Rabarbapuppa. Å andra sidan är detta inte hela världen, för i stort alla bilmärken idag går att få med stänkskydd om man vill, det får dock monteras i efterhand.
    Apple user since 1987
  • Notariatet
    EFI skrev 2011-03-29 16:50:45 följande:
    Det är inte hela sanningen. EU hade inte några krav på stänkskydd och detta utnyttjade biltillverkarna. I övrigt kan du läsa min förklaring till Rabarbapuppa. Å andra sidan är detta inte hela världen, för i stort alla bilmärken idag går att få med stänkskydd om man vill, det får dock monteras i efterhand.
    Det var en anpasning till övriga marknaden helt i onödan och tycks ha fortsatt. Att vägarana skulle bli torrare är en ny förklaring, vi får fråga vägverket om det jämnar ut sig då rutorna kläggas igen fortfarande.
    Folk tycks inte bry sig och betala extra, det är sådant man måste reglera.
  • EFI
    Notariatet skrev 2011-03-30 00:14:03 följande:
    Det var en anpasning till övriga marknaden helt i onödan och tycks ha fortsatt. Att vägarana skulle bli torrare är en ny förklaring, vi får fråga vägverket om det jämnar ut sig då rutorna kläggas igen fortfarande.
    Folk tycks inte bry sig och betala extra, det är sådant man måste reglera.
    Det är den förklaringen jag själv fått när jag jobbat i bilbranschen. Självklart smiter en tillverkare undan om det kan spara några kronor. De är ju inte här för vår skull.
    Apple user since 1987
  • Notariatet
    EFI skrev 2011-03-30 00:16:58 följande:
    Det är den förklaringen jag själv fått när jag jobbat i bilbranschen. Självklart smiter en tillverkare undan om det kan spara några kronor. De är ju inte här för vår skull.
    Jag har gjort det med och vet att man sparade pengar, så det behövs regler, stänklappar och halvljus behövs inte lika mkt på Costa del sol. Vår nya bil är tillverkad i Spanien.
  • EFI
    Notariatet skrev 2011-03-30 00:21:12 följande:
    Jag har gjort det med och vet att man sparade pengar, så det behövs regler, stänklappar och halvljus behövs inte lika mkt på Costa del sol. Vår nya bil är tillverkad i Spanien.
    Nu är det dock lag på halvljus. Jag har inte sett någon lagtext kring stänkskydd, men har hört att det skall ha funnits och slopats 92. Hur detta skulle hänga ihop med EU, som vi inte blev medlemmar i förrän 1995 vet jag inte, men det kanske du har källa och förklaring på. Glad
    Apple user since 1987
  • Rabarbapuppa

    Okej, så tänket är att om man har stänskydd, så fastnar smuts och vatten där, och kan därmed rinna tillbaka mycket lättare på vägbanan, än om man stänker upp det längs karossida, hjulhus och sidorutor (alt på bilar bakom)?

    Är det så jag ska förstå det?

    I så fall var det nog den mest korkade ursäkt jag någonsin hört för att slopa stänksydd! Obeskrivligt lamt - det är ju så klockrent ett vansinnigt svepskäl för att INTE utrusta nya bilar med stänkskydd, så det bara måste ha myntats av tillverkarna! Det går jag inte på för fem öre, de säger de ju bara för att snika på tillverkningskostnaderna. (fy f-n vad mycket dumheter man ska höra innan man dör alltså.. makalöst)

    /Puppa

  • EFI
    Rabarbapuppa skrev 2011-03-30 10:55:52 följande:
    Okej, så tänket är att om man har stänskydd, så fastnar smuts och vatten där, och kan därmed rinna tillbaka mycket lättare på vägbanan, än om man stänker upp det längs karossida, hjulhus och sidorutor (alt på bilar bakom)?

    Är det så jag ska förstå det?

    I så fall var det nog den mest korkade ursäkt jag någonsin hört för att slopa stänksydd! Obeskrivligt lamt - det är ju så klockrent ett vansinnigt svepskäl för att INTE utrusta nya bilar med stänkskydd, så det bara måste ha myntats av tillverkarna! Det går jag inte på för fem öre, de säger de ju bara för att snika på tillverkningskostnaderna. (fy f-n vad mycket dumheter man ska höra innan man dör alltså.. makalöst)

    /Puppa
    Huvudmotiven för alla företag som tillverkar och säljer någonting är så klart mer vinst, men skälet med att riva upp mer väta för att snabbare torka ut vägarna, är trots allt det mest vettiga av alla förklaringar kring stänkskyddens icke-vara jag hört. Jag är inte heller särskilt förtjust i i stenskott och önskar nästan att det var lag på det igen...
    Apple user since 1987
  • Tommy från Alberga

    Teorin med att riva upp mer väta var faktiskt väldigt lustigt. Cool Då skulle det vara effektivare att sluta med saltning av vägarna.

    De flesta av vägarna har blivit asfalterade, så det flyger inte mer så mycket stenar. Sparande på tillverkningskostnader och förbättrad aerodynamik låter bättre i mina örön.


    Tidigare från Backbyn
  • Rabarbapuppa
    Tommy från Alberga skrev 2011-03-31 08:49:00 följande:

    De flesta av vägarna har blivit asfalterade, så det flyger inte mer så mycket stenar. Sparande på tillverkningskostnader och förbättrad aerodynamik låter bättre i mina örön.


    Var bor du? Jag har lagat totalt tre stenskott i rutan på två bilar den gågna säsongen. Bra att vara ute i tid hos glasmästaren så det inte sprider sig och blir en spricka. Varje vår får jag fylla i lack-prickar i huven och fronten orsakat av dubb och sten som sprätter. Men jag kör Sthlms-trafik med närförort, det är ofta tät trafik och trots att jag alltid håller avstånd så har jag varit med om nästan "pistolskott" i rutan när skit kommer flygande.

    /Puppa
  • Smultron ett
    Notariatet skrev 2011-03-28 04:21:10 följande:
    Torkare, spolare och stänklappar är borta som krav. Torkare krånglade mkt och gick sönder men stänklappar och spolare gjorde väl mer nytta än skada, är det snikandet igen som fått bort spolarna?

    Hur många extra skadefall kan vi ha fått av sämre sikt och mer stänk?
    Det är säkert invandrarnas fel va?
    Don't you dare criticize what you can-not understand!
  • EFI
    Rabarbapuppa skrev 2011-03-31 15:47:01 följande:
    Var bor du? Jag har lagat totalt tre stenskott i rutan på två bilar den gågna säsongen. Bra att vara ute i tid hos glasmästaren så det inte sprider sig och blir en spricka. Varje vår får jag fylla i lack-prickar i huven och fronten orsakat av dubb och sten som sprätter. Men jag kör Sthlms-trafik med närförort, det är ofta tät trafik och trots att jag alltid håller avstånd så har jag varit med om nästan "pistolskott" i rutan när skit kommer flygande.

    /Puppa
    Det är likadant här i Skåne. De stora vägarna är så fulla med skit efter vintern att man borde skicka fakturorna för rutbyte till Trafikverket. Här gör de åtminstone inte sitt jobb ordentligt.
    Apple user since 1987
  • Tommy från Alberga
    Rabarbapuppa skrev 2011-03-31 15:47:01 följande:
    Var bor du? Jag har lagat totalt tre stenskott i rutan på två bilar den gågna säsongen. Bra att vara ute i tid hos glasmästaren så det inte sprider sig och blir en spricka. Varje vår får jag fylla i lack-prickar i huven och fronten orsakat av dubb och sten som sprätter. Men jag kör Sthlms-trafik med närförort, det är ofta tät trafik och trots att jag alltid håller avstånd så har jag varit med om nästan "pistolskott" i rutan när skit kommer flygande.

    /Puppa
    Förstår vad du menar. Men jag gissar att problemet finns inte i samma grad i Tyskland, Frankrike, Italien, Tjeckiska republiken samt Spanien. Stenar kan finnas i kurvor där också, så stenfritt blir det knappast aldrig.

    Behovet för strålkastartvättare är störst här var vintern är lång och mörk, och kunderna som väljer att köpa underutrustade bilar har gjort det enkelt att spara på kostnaderna.

    I länderna jag nämde finns inte tvång att använda halvljus på dagen, undantaget tunnlar. (Har inte kollat om det ändrats.)
     
    Tidigare från Backbyn
  • Rabarbapuppa

    ...och för att hälla mer vatten på min egen kvarn: I lördags small det igen. En sten/dubb/whatever orsakade ett fult märke + en liten sprickstjärna MITT i synfältet.

    Jag blir så trött.

    /Puppa

  • EFI
    Rabarbapuppa skrev 2011-04-04 09:40:29 följande:

    ...och för att hälla mer vatten på min egen kvarn: I lördags small det igen. En sten/dubb/whatever orsakade ett fult märke + en liten sprickstjärna MITT i synfältet.

    Jag blir så trött.

    /Puppa


    Välkommen i klubben! Glad Veckan efter att jag bytt vindruta mötte jag en militärkolonn, som hade den dåliga smaken att köra stridsvagnarna på vägen, istället för på trailer. Tre stycken märken precis i siktfältet. Foten i munnen Tack för det försvarsmakten! Skrikandes
    Apple user since 1987
  • Rabarbapuppa
    EFI skrev 2011-04-04 10:20:35 följande:
    Välkommen i klubben! Glad Veckan efter att jag bytt vindruta mötte jag en militärkolonn, som hade den dåliga smaken att köra stridsvagnarna på vägen, istället för på trailer. Tre stycken märken precis i siktfältet. Foten i munnen Tack för det försvarsmakten! Skrikandes
    Vilken idioti...
Svar på tråden Strålkastarspolare och stänklappar