• Laurora

Kan du sluta med kaffe?

Hej,

vet ni om det finns några hälsovinster med att sluta dricka kaffe? Och skulle ni klara av att bara sluta? Jag gjorde det för en vecka sedan, jag bara slutade från att ha druckit kaffe sedan jag var 4 år (fick av mormor med mjölk i) och har alltså druckit i mer än 20 år.

Jag fick så ooont u huvudet första veckan nu och fattade inte varför men nu börjar det släppa och jag tror jag fattar varför jag hade ont

Men finns det några hälsovinster alls att sluta med det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du sluta med kaffe?
  • Suzy QX

Jag kan sluta med kaffe men inte koffein. När jag upptäkte det för 12 år sedan (och då hade jag varit strikt emot även coca cola) så fann jag att jag orkade med även eftermiddagen.

Jag vill bara sova om jag inte får i mig koffein. Men det går lika bra med red bull eller koffeintabletter.

Kaffe dricker jag av nöd. Gillar det inte, men med oboy och mjölk går det ned..

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Stårscha

Ja, jag kan, men jag vill inte. På semestrar när jag befinner mig i nya miljöer går det jättebra att vara utan kaffe, men i min vardag här hemma i Sverige och på jobbet så är kaffe lika oumbärligt som toalettpapper.

Kaffe verkar påverka folk olika, så jag utgår från att det är rätt olika med eventuella abstinensbesvär också.

Demokrati innebär inte en rätt att aldrig känna sig kränkt, men däremot en rätt att inte bli berövad sina medborgerliga friheter
  • MammaMi73

Jag har "slutat" med kaffe vid flera tillfällen och de första gångerna mår man dåligt men det går lättare och lättare för varje gång. Det bästa med att sluta är att när jag börjar dricka kaffe igen, smakar kaffet ännu bättre och man blir mer kräsen över vad som är bra kaffe! Det positiva effekterna av kaffet blir också tydligare, jag blir piggare av kaffet när jag inte dricker kaffe jämt och min mage mår bättre!  Jag kommer dock aldrig att helt sluta dricka kaffe, det är det för gott för Tungan ute!!!

• Ruggugglan

Jag dricker kaffe för koffeinets skull. Kaffet i sig hade jag klarat mig utan.

• Quiet thoughts

Ja jag kan sluta och jag har slutat. Har inte druckit kaffe på snart 6 år. Innan hade jag druckit kaffe sedan jag var liten. Med nåt kort uppehåll.

Ängeln Lova 2003-2010 - Alvin 2007- Påskägget Lykke 2011
  • Quiet thoughts
    Quiet thoughts skrev 2011-03-28 09:23:58 följande:
    Ja jag kan sluta och jag har slutat. Har inte druckit kaffe på snart 6 år. Innan hade jag druckit kaffe sedan jag var liten. Med nåt kort uppehåll.
    Fast jag kan sakna min numer döde mors kaffe och skinkmackor Solig Hon hade alltid sååå GOTT kaffe.
    Ängeln Lova 2003-2010 - Alvin 2007- Påskägget Lykke 2011
  • Laurora

Okej men finns det några hälsovinster med detta?

• La Lola

Ja de få ggr jag dricker kaffe gör varken till eller från så de skulle jag kunna sluta med direkt.

Hittils i år jag har väl druckit 5 koppar tror jag.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Pyris

Jag tycker det är gott med en kopp kaffe. Nu har jag dragit ner massa på mitt kaffedrickande. Förrut var det lite för mycket kanske.
    Men utan kan jag inte vara, för då får jag migrän. 

• Rockan

Jag kan säkert sluta, men vill inte. Har nyss fått vara utan kaffe i några månader då jag är gravid och det triggade illamåendet, inget jag vill göra om. Det är alldeles för gott!

Hurvida det är "bra eller dåligt" med kaffe för kroppen finns det väl tusen svar på. Om magen inte tål det så är det givetvis dåligt, sen finns det studier som tyder på att kaffe (men det måste vara svart) förebygger vissa cancertyper.

Svar på tråden Kan du sluta med kaffe?