• Sashimi

Baddräkt eller solskyddskläder?

Min dotter kommer vara 1 år i sommar och det är mitt första barn, därav att jag frågar för jag vet inte!
    Ska jag köpa baddräkt (såg jättesöta Name It-baddräkter på rea på nätet) eller ska jag köpa solskyddskläder åt henne till i sommar då vi kommer besöka stranden och hon får leka i vattnet för första gången? (Ser verkligen fram emot det )
    Har man blölja under plaggen om hon inte är pottränad ännu?? 

• Svar på tråden Baddräkt eller solskyddskläder?
  • vi och pyret

Solkläder skulle jag säga. Små barn ska ju inte utsättas för sol och i vattnet reflekteras solljuset ännu mer.
    Jag tog av blöjan på min son när vi badade. Om det är på offentlig strand så kan man ju ha täta simbadbyxor som håller tätt.

• Pickeli

Solskyddskläder helt klart, de fyller ju en funktion. En baddräkt är ju bara ren utklädnad.

Jag hade blöja under ibland, om vi var torra länge, inte i vattnet dock! Sonen var visserligen en "rutinbajsare" Kanske en badblöja kan fungera för att slippa otrevliga överraskningar?

• Pickeli

Kan inte fatta att det snart är sommar! Det är ju helt galet på ett underbart sätt!! Längtar!

• Minglanu

Jag kommer att köpa solskyddströja och sen ett par badbyxor till min dotter. Blöja under om hon är på stranden o så får man ta av blöjan om hon ska bada. Finns ju den sortens badbyxor som man har på babysim med lite vaddering o resår runt benen. Jag skulle inte låta henne vara i solen på stranden utan solskyddströja, bara onödigt att riskera att bränna sig. Och solskyddsfaktor på små barn e inte rekommenderat.

• Catti41

Min son är över tre år, men så blek och ljus att han nästan är blå, så han har fortfarande solkläder. En del verkar bara använd det till bebisar, men min grabb har det alltid. På så vis kan han vara ute så mycket han vill utan att man behöver oroa sig. Och sen nån kvart då och då mellan baddräktsbytena är han helnaken och mot slutet av sommaren kan han bada utan solkläder lite då och då, när han inte är blekblå längre utan ljusbeige. :)

Tips är att köpa en uppsättning nu, och sen om det blir en fin varm sommar köpa en uppsättning till då att byta mellan. onödigt att ha två uppsättningar omd et inte behövs.

• Fotavtryck

Min son fyller 5 i sommar och kommer fortsätta med solkläder när han badar.
    Han är ganska ljus. Jag har alltid 3 uppsättningar med till stranden om vi ska vara där hela dagen. Byter så fort han har badat klart.
    Lillebror var halvåret i sommras och fick ligga i soltält hela tiden,men när vi badade var det solkläder o hatt på. Samma kommer bli i sommar. Ja. Tältet komer oxå följa med perfekt att sitta o äta lunch o sova i middag i.

Förra sommaren hade babyland kampanj på tält, soldräkt och badring. 249 om jag inteminns helt fel.

• Catti41

Själv har jag samma brist på pigment som min son, så jag önskade verkligen att det fanns solkläder för vuxna - rätta mig gärna om jag har fel.
    Annars funderar jag på att handla mig en burkini, för att slippa riskera att bränna mig eller mecka med äckliga solkrämer.
    :)

• Fotavtryck
    Catti41 skrev 2011-03-28 10:01:01 följande:
    Själv har jag samma brist på pigment som min son, så jag önskade verkligen att det fanns solkläder för vuxna - rätta mig gärna om jag har fel.
    Annars funderar jag på att handla mig en burkini, för att slippa riskera att bränna mig eller mecka med äckliga solkrämer.
    Ja visst skulle det vara skönt.
    Därför är det så bra att ha barn så man kan ha ett strandtält som skuggar.
  • vi och pyret
    Catti41 skrev 2011-03-28 10:01:01 följande:
    Det borde finnas solkläder för vuxna, kolla på nätet. Surfbutiker osv kan säkert ha det. Kolla utländska sjater, typ i Australien.
  • Sashimi

Tack för era svar! Då struntar jag i att köpa baddräkten som var på rea och spanar efter solkläder sen ist.

• Fotavtryck
    Sashimi skrev 2011-03-28 12:05:46 följande:
    Tack för era svar! Då struntar jag i att köpa baddräkten som var på rea och spanar efter solkläder sen ist.
  • Catti41

Man kan ju alltid ha en baddräkt när man badar inomhus, i simhallen. Fast med en badblöja under, förstås.

• Sashimi
    Catti41 skrev 2011-03-28 13:29:54 följande:
    Man kan ju alltid ha en baddräkt när man badar inomhus, i simhallen. Fast med en badblöja under, förstås.
    Det händer inte så ofta iofs, har aldrig gjort det än iaf.
  • Mamma och Fru
    http://www.zunblock.se/?pid=3 Googlade och hittade lite solskyddskläder till vuxna... Ja till barn också ;)

Mer finns, bara att söka på google!

Som svar till TS, ja solskyddskläder är bäst när dom är så små, vi har haft badblöja under om barnet badat i stora poolen, just för att slippa ev bajs! Vi har dock även varvat med vanliga badkläder vid behov.
Svar på tråden Baddräkt eller solskyddskläder?