• Anonym (fundersam)

Hög rakställning

Jag födde min son i april 2010 och det skedde då med försök till igångsättning pga preeklampsi. Värkarna ville dock inte ta fart och efter att ha väntat över 1 dygn så tog de hål på hinnorna och värkarna började dock lite smått och jag öppnade mig till 4 cm.

Men pga att det inte riktigt ville komma igång, min preeklampsi och att fostervattnet var lite missfärgat så tog man beslut om kejsarsnitt. Stämningen var god och jag har jättebra erfarenhet av själva operationen.

Efter operationen fick jag reda på att sonen låg i rak högställning och att en vagninal förlossning skulle ha varit omöjlig. Vad innebär det och vad beror det på? Och kan det ha påverkat att förlossningen inte ville sätta igång ordentligt trots igångsättning? Hur ovanligt är det med hög rakställning? Och skulle man kunna ha tagit reda på det innan?

Vi funderar på ett syskon till vår son men frågan om hög rakställning gnager i mig och jag hoppas att jag kan få hjälp med lite svar från er. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-28 10:42
    Jag undrar också om det kan hända igen med nästa barn.

• Svar på tråden Hög rakställning
  • Helen Barnmorska

Hej! Att det gick segt och att det inte hände så mycket på igångsättningen kan ha många orsaker men i ditt fall brodde det förmodligen på att gossens huvud inte hade sällt in sig riktigt i bäcken ingången och därmed blev det inget tryck från huvudet på livmoderhalsen.
    Vid högrakställning har huvudet ställt sig med sin ovala huvudform tvärtemot bäckeningångens tvärovala öppning.Ovanför bäcken ingången och kan inte rotera ner i bäckenet . Orsker kan vara många det kan ibland bero på att kvinnan har mycket fostervatten och barnet har då svårare att ställa in sig med huvudet. Men oftast är det slumpen.
    Man brukar inte avråda från ett nytt försök med vaginal förlossning vid en ny graviditet.
    Det kan vara svårt att diagnostisera läget i förväg då barnet hela tiden rör på huvudet om det inte ställt in sig i bäcken ingången med huvudet. Man måste för att vara helt säker om det är svårt att palpera läget titta med ulj just i den stunden för att säkert upptäcka en högrakställning.
    Mvh Helen

Svar på tråden Hög rakställning