• chokladkaffe

Ömma och spända bröst

Min son är två veckor gammal. Första veckan hade jag massor med mjölk, det stockade sig och var allmänt smärtsamt att amma. Tänkte att det bara är att härda ut, produktionen kommer att ställa in sig framöver. Andra veckan har det gått bättre, brösten läcker fortfarande ganska mycket men smärtorna vid amningen och i brösten mattades av. I natt kom det dock tillbaka igen. Stockningskänslan, väldig ömhet ut mot armhålorna och känslan av överfulla bröst. Det verkar inte ge med sig så enkelt som jag tänkte från början.

Någon annan som varit i samma situation och har något tips. Läste en metod att pumpa ut mjölk först men jag vill helst inte köpa en pump.

• Svar på tråden Ömma och spända bröst
  • Grismamman

Jag har samma problem. När jag ammade mitt förra barn hade jag smärtor till o från i 9 mån. eller så länge jag ammade. Jag fick liksom aldrig tömma brösten. Nu har jag en tremånaders här hemma som helammas. Har införskaffat mig en pump och pumpar ur en gång om dagen om det behövs. Jag har nog helt enkelt en mycket stadig produktion av mjölk.
    Skulle råda dig att göra detsamma för att slippa smärtan ibland. Tänk bara på att du ökar ju produktionen ytterligare om du pumpar så gör inte det för ofta om du inte tänkt sälja mjölk till sjukhuset som jag. 

• Xofina

Hade också samma problem. Min son är 6 veckor nu och det funkar bra än så länge, inte åkt på något. *peppar peppar*

Fick över 39 graders feber pga. stockning i ena bröstet och det gjorde fruktansvärt ont andra veckan!

Köp en handpump, det hjälpte eller låt bebisen ligga och snutta ut det!

Var alltid ALLTID varm om brösten, helst gå omkring med en tjock fleecetröja och tröja under så brösten alltid är varma! Jätte jätte viktigt!
    Det är också skönt att ställa sig i duschen och spruta varmt vatten på dem.

• Xofina

Kom ihåg att alltid byta bröst så båda brösten blir "ut-sugna" så att säga :P
    Lite jobbigt det där med att alltid vara varm, men nu 4 veckor efter behöver jag inte vara varm konstant utan kan gå runt i linne. (Har en duktig herre som helst vill suga hela tiden så brösten hinner aldrig bli stenhårda under dagen)

• chokladkaffe
    Xofina skrev 2011-03-28 15:37:31 följande:

Hade också samma problem. Min son är 6 veckor nu och det funkar bra än så länge, inte åkt på något. *peppar peppar*

Fick över 39 graders feber pga. stockning i ena bröstet och det gjorde fruktansvärt ont andra veckan!

Köp en handpump, det hjälpte eller låt bebisen ligga och snutta ut det!

Var alltid ALLTID varm om brösten, helst gå omkring med en tjock fleecetröja och tröja under så brösten alltid är varma! Jätte jätte viktigt!
    Det är också skönt att ställa sig i duschen och spruta varmt vatten på dem.

Ja nu sitter jag i en stor tjock luvtröja och låter sonen amma och sova om vartannat i soffan  Har tagit lite ipren också så jag själv mår lite bättre. Hade du också väldigt mycket mjölk som inte gav med sig?
  • Xofina
    chokladkaffe skrev 2011-03-28 15:44:13 följande:
    Ja nu sitter jag i en stor tjock luvtröja och låter sonen amma och sova om vartannat i soffan  Har tagit lite ipren också så jag själv mår lite bättre. Hade du också väldigt mycket mjölk som inte gav med sig?
    Det är bra! Glad
    Aa och det gjorde fruktansvärt ont, kändes som brösten skulle sprängas, aj aj!
Svar på tråden Ömma och spända bröst