• Tanya

Söka jobb när man är gravid?

Hej hopp! Imorgon är jag i vecka 9 (V.8+0) och då ska jag även på en arbetsintervju för en sommar/heltidstjänst.

Nu undrar jag.. bör jag säga att jag är gravid eller ska jag vänta tills jag får besked att jag fått jobbet och skrivit på papper? Brukar dom säga nej till gravida kvinnor? Det känns liksom lite konstigt med tanke på att det bara är en sommar tjänst jag söker till och jag behöver verkligen extra pengarna.

Det känns bara så fult om man skulle få jobbet och sen säga "Nämen oj! Jag är visst gravid! Och i 13:e veckan! Märkte inte ens att mensen varit borta!".. Ni förstår vad jag menar Tungan ute Tacksam för svar!

• Svar på tråden Söka jobb när man är gravid?
  • She is Me

Vänta tills du fått jobbet.... det finns tyvärr många som nekar en tjänst för att man är gravid (men skyller förståss på något annat) du har ingen skyldighet att berätta och allt kan hända.... 

Google is my friend ♥
  • MammaTillDomFinaste

om du bara ska jobba över sommaren så är de ju lugnt, du kommer ju sluta jobba innan vecka 30 typ ju, då har inte dom med de att göra. så länge du kan sköta ditt jobb. och om du är så tidig så är de ju långt kvar, och sommaren är snart här.

♥ (¯`°?.¸ ♥Tuva 090125 - Lillebror BF 110528♥¸.?°´¯) ♥
  • Catgodess

Du har ingen skyldighet att berätta att du är gravid förrän 2 månader innan beräknad föräldraledighet har jag för mig.

• Tanya

Okej! Va skönt att höra att man inte har skyldighet att berätta något! Det va precis det jag hade skuldkänslor över, typ som att dom skulle sucka och kolla snett för att man sa det efter alla kontrakt.

Tack så mycket för svar! Håll tummar och tår för att jag får tjänsten nu Glad

• BelindaB

Jag var på arbetsintervju i vecka 26 och sa inget under intervjun. När de ringde och erbjöd mig jobbet sa jag att jag var intresserad och att det var en sak jag ville tillägga före jag skrev på. De sa inget mer än att det inte alls synts när vi sågs. Är ju värre för dem att ångra sig efter ett erbjudande än efter en intervju tänkte jag då jag ändå ville vara ärlig. Då jobbet började ett tag efter intervjun hann jag bara jobba två månader före ledigheten men kom ju tillbaks sen. Lycka till!

• Tanya

Okej dte va ju smart så som du gjorde, jag ska göra en fuling nu. Jag fick jobbet :) Så ska dit och skriva på papper nu i maj för att vid andra mötet berätta som det är.. Avskedar dom mig då så är det ju ganska uppenbart vad deras orsak är, och då vill jag likgärna inte stanna med omänskliga chefer.

• chartreux

Grattis till jobbet. Jag tänkte att jag svarare ändå eftersom fler kanske är intresserade ava tt få höra om sånt här. 

Jag var i samma sits ungefär när jag var inne på upploppet av min högskoleutb i höstas. Jag sökte ett jobb och var gravid, det var ett vikariat på ett halvår. Jag bestämde mig för att berätta det, Jag kände att det var något jag behövde göra för min egen skull. Så jag gick på intervjun, allt kändes jättebra, kände att jag hade medvind hela intervjun. Så jag berättade det innan vi avslutade intervjun.
    Jag fick jobbet och har nu 9 veckor kvar att jobba innan vikariatet går ut och jag påbörjar min mammaledighet. 

Att vara gravid och söka jobb är ingen omöjlighet. Men det kan kännas rätt tufft om och när man får nej.  Jag fick nej från en annan arbetsplats som jag vet att jag redan hade en fot inne på, graviditeten ställde förmodligen till det där tyvärr eftersom jag vet att de egentligen ville ha just mig. 

Jag tycker att man ska göra som man själv känner. Vill man berätta så gör det, vill man inte så gör det inte. Men det är inte omöjligt att få jobb om man är rätt person. 

Rent juridiskt sett så får de inte säga nej bara för att man är gravid. Men det vet dem nog redan och de kan helt enkelt bara neka och säga att man inte är rätt för jobbet av andra skäl, eller att någon annan är bättre lämpad helt enkelt. Surt men det är ju ingen lätt sak att bevisa.

• äppelmos

är det bara ett sommarjobb så hinner du ju sluta innan bebisen komer, dvs arbetsplatsen drabbas inte så jag skulle inte säga något....

Svar på tråden Söka jobb när man är gravid?