• Kotten3

Barnen saknar sin farmor!!

Farmor har 5 barnbarn, våra tre(11år, 9 år och 1år) och min sambos syster har två(5år och 6mån). Våra barn är helt vanliga barn men den äldsta har asperger, så visst kan det vara lite tuffare att vara med dem än med kusinerna, som är väldigt enkla barn (i mitt tycke). Nu är det så att farmor är hos kusinerna minst 3ggr/vecka men till oss kommer hon enbart när någon fyller år eller när jag bett om hjälp (fast även då har hon börjat backa). Det har blivit tydligt att efter senaste kusinen som nu är 6 mån kom så upplever vi det som om hon tycker det är jobbigt att se efter något av våra barn. I höstas bad jag henne se efter 1åringen då jag skulle på utvecklingssamtal och kunde inte ta med honom. Hon sa ok, men om vi kunde komma till kusinerna med honom, för farmor hade lovat dem att vara där. Ok, sa jag, när jag kom dit bad hon mig att skynda på så mycket som möjligt, fast hon redan visste att det tar ca.1h.
    Hon kommer aldrig spontant och när vi bjuder in henne så har hon sällan tid. 
    Min äldsta frågade i förra veckan om farmor kunde komma upp till oss och ta en promenad. Hon sa då att hon inte hade tid för bilen var trasig. En liten stund senare hör hon farmor säga till min sambos syster att "jag kommer på tis och stannar till ons", gissa om min äldsta blev ledsen!
    Min sambo har tagit upp detta flera gånger men hon verkar inte förstå att hon särbehandlar barnen. Hon verkar leva i någon typ av symbios med sambons syster och ser inte vad hon gör.
    Jag tycker det här är så ledsamt för  farmor är annars en väldigt snäll och trevlig person som vi gärna ser kommer och bara är med barnen.
    Vad kan jag göra???

• Svar på tråden Barnen saknar sin farmor!!
  • KasperSixten

Nu är det visserligen längesedan tråden startades, kanske har det löst sig!

Vilken förhållande har du med din sambos syster? Om ni har ett bra förhållande kan du ju prata med henne. Kanske kan ni börja göra saker mer tillsammans så att de i alla fall får träffa sin farmor lite oftare. 

Svar på tråden Barnen saknar sin farmor!!