• Tirem

Röka - Visa hänsyn

En vän har hamnat i en disskusion med en av hennes grannar...
    (Har skrivit historien somatt det är jag för att det inte ska bli så invecklat)

Bakgrundshistoria

Bor i ett flerfamiljehus sedan 8 år tillbaka. Grannar har kommit och gått men vi har alltid försökt visa hänsyn emot varandra. Vi har gemensamma balkonger i trapphuset där några av oss röker men vi har frågat de andra boende om detta är okej och alla tycker att det är det (så länge vi inte kastar ner fimapr på gården).

Nu har en ny granne flytatt in i huset (våning 3, jag bor på våning 2)
    Jag har alltid rökt på balkongen mellan våningarna 2-3 och denna nya grannen väljer att gå ut på balkongen mellan 5-6. Okej tänkte jag, vill hon gå upp en extra trappa får hon göra detta!

Nu till problemet:
    Grannen ringde på min dörr igår och klagade på att det luktade rök i hennes lägenhet!
    Hon anser att jag, precis som hon, ska gå upp till våning 5 och röka för att hon inte ska få in röken i sin lägenhet! Jag frågade henne om grannarna på våning 6 uppskattar att vi går upp dit så att våning 6 lägenhet luktar rök iställer för att hennes som redan röker gör det.

Vem har rätt:
    Vem anser ni har rätt i denna situation?
    Jag (person 1), som anser att jag inte behöver ta hänsyn till den nya grannen i och med att hon själv röker.
    Hon (person 2), för att hon har rätt itll en rökfri lägenhet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-28 16:32
    OBS
    Det är ingen av ickerökarna som bor i huset som störs av rökningen! Alla är tillfrågade och ingen hade något emot det.

Den person som klagar är själv rökare! Hon väljer själv att ställa sig utanför en annan grannes fönster och röka för att slippa sin egen rök i sin lägenhet! Känns lite som att kasta sten i glashus, klaga på cigarettrök när man själv bolmar friskt utanför någon annans fönster!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Röka - Visa hänsyn
  • Philippa

Självklart poerson två...... man har rätt till en rökfri bostad!

• Millicent

Jag tycker inte att någon av er har rätt så länge ni röker så att det kommer in i någons bostad öht.

• Tirem
    Philippa skrev 2011-03-28 12:57:34 följande:
    Självklart poerson två...... man har rätt till en rökfri bostad!
    Även ifall hon själv går ut och röker och medvetet rökfyller en ickerökares lägenhet bara för att hon själv vill slippa?

• Julian

Rätten att slippa röken är alltid större än rätten att få röka... Håller med Ahlionas svar, i övrigt så har person 2 minst fel....det vill säga rätten att ha en rökfri bostad är större än att någon ska få röka...

• Noxigen

Ettan har rätt.  Står det inget specifikt från värden så är det bara att röka.

• krompa

Båda har rätt till rökfri lägenhet. Gå ut en bit från huset och rök så slipper ni gnabba...

• avocadoo
    krompa skrev 2011-03-28 13:17:21 följande:
    Båda har rätt till rökfri lägenhet. Gå ut en bit från huset och rök så slipper ni gnabba...
  • Kokomo
    Millicent skrev 2011-03-28 13:00:46 följande:
    Jag tycker inte att någon av er har rätt så länge ni röker så att det kommer in i någons bostad öht.
  • Tirem
    Julian skrev 2011-03-28 13:07:48 följande:
    Rätten att slippa röken är alltid större än rätten att få röka... Håller med Ahlionas svar, i övrigt så har person 2 minst fel....det vill säga rätten att ha en rökfri bostad är större än att någon ska få röka...
    Men person 2 röker!
    Dock gör hon det på en balkong där hon inte förpestar sin egen innemiljö utan en oskyldig granne

• avocadoo
    Tirem skrev 2011-03-28 13:39:59 följande:
    Men person 2 röker!
    Dock gör hon det på en balkong där hon inte förpestar sin egen innemiljö utan en oskyldig granne
    Men varför röker ni på balkongen överhuvudtaget? Så äckligt! Varför inte bara visa respekt (Något rökare iofs oftast saknar) och gå iväg en bit från huset och rök där? 
Svar på tråden Röka - Visa hänsyn