Röka - Visa hänsyn
En vän har hamnat i en disskusion med en av hennes grannar...(Har skrivit historien somatt det är jag för att det inte ska bli så invecklat)
Bakgrundshistoria
Bor i ett flerfamiljehus sedan 8 år tillbaka. Grannar har kommit och gått men vi har alltid försökt visa hänsyn emot varandra. Vi har gemensamma balkonger i trapphuset där några av oss röker men vi har frågat de andra boende om detta är okej och alla tycker att det är det (så länge vi inte kastar ner fimapr på gården).
Nu har en ny granne flytatt in i huset (våning 3, jag bor på våning 2)
Jag har alltid rökt på balkongen mellan våningarna 2-3 och denna nya grannen väljer att gå ut på balkongen mellan 5-6. Okej tänkte jag, vill hon gå upp en extra trappa får hon göra detta!
Nu till problemet:
Grannen ringde på min dörr igår och klagade på att det luktade rök i hennes lägenhet!
Hon anser att jag, precis som hon, ska gå upp till våning 5 och röka för att hon inte ska få in röken i sin lägenhet! Jag frågade henne om grannarna på våning 6 uppskattar att vi går upp dit så att våning 6 lägenhet luktar rök iställer för att hennes som redan röker gör det.
Vem har rätt:
Vem anser ni har rätt i denna situation?
Jag (person 1), som anser att jag inte behöver ta hänsyn till den nya grannen i och med att hon själv röker.
Hon (person 2), för att hon har rätt itll en rökfri lägenhet
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-28 16:32
OBS
Det är ingen av ickerökarna som bor i huset som störs av rökningen! Alla är tillfrågade och ingen hade något emot det.
Den person som klagar är själv rökare! Hon väljer själv att ställa sig utanför en annan grannes fönster och röka för att slippa sin egen rök i sin lägenhet! Känns lite som att kasta sten i glashus, klaga på cigarettrök när man själv bolmar friskt utanför någon annans fönster!