• Anonym (orolig)

Svårt att andas

Hej!

Jag har en 3 månaders bebis som ibland verkar ha svårt att svälja och få upp kräks. Han beter sig som om han satt i halsen o blir alldelles rödögd o röd i ansiktet och ser  helt panikslagen ut och man hör hur han "hulkar".

Är detta normalt elelr något man borde kolla upp?
    Jag blir jätte orolig av detta.
    /Orolig mamma

• Svar på tråden Svårt att andas
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det låter som att det kan vara helt normalt, en omogenhet som växer bort helt enekelt.
    Blir han däremot blå eller "tappar färgen" så är det aktuellt att kontakta sjukvården direkt, om han inte återhämtar sig snabbt förstås.

Oavsett, så tycker jag att du pratar med er BVC-sköterska och förklarar när och hur det sker. Vid misstanke om att något inte står rätt till, så kan hon med all säkerhet ordna så att ni får tid hos läkaren på BVC för kontroll.

MVH Christine

• Anonym (orolig)

Ok tack för svaret. Jag tar alltid upp honom i panik och tänker att det kanske underlättar för honom. Men du skriver att det troligtvis är helt normalt, är det då livsviktigt att jag tar upp honom och "hjälper" honom eller "klarar" han det själv. Lite svårt när man kör bil o det händer.

Tack igen, jag ska prata med våran bvc sköterska nästa gång,

• BVC Sköterskan

Hej!

Jag skulle låta honom vara en kort stund, för att se om han klarar det själv. Naturligtvis kan du ta upp honom och försöka lugna honom, men rycker du upp honom i panik (vilket jag kan förstå) så påverkar du förmodligen hans panik mer negativt.

Bra att du planerar prata med er BVC-sköterska. Även om detta (enlligt min erfarenhet) oftast försvinner av sig själv, så skall man natyrligtvis alltid kolla upp det.

/Christine

Svar på tråden Svårt att andas