• ajnas

Rätt till barnomsorg vid växelvis boende?

Mina barn bor varannan vecka hos mig och deras pappa.

På sistone har kommunens regler kommit upp från förskolan, att man inte har rätt till barnomsorg när man har semester osv.

Min fråga är; Hur ska detta fungera praktiskt för oss separerade föräldrar? Om exempelvis deras pappa har semester tre veckor, jag jobbar under denna period... Kan jag inte ha barnen på förskolan på min barnvecka då eftersom pappan har semester?

Jag har mailat kommunen och frågat men inte fått svar. Hur ser det ut hos er, vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Rätt till barnomsorg vid växelvis boende?
  • TheMother

Din vecka har du barnen på förskola precis som vanligt, efter dina behov, och när de är hos pappa är det hans behov som gäller. Har han då semester så har han självklart barnen hemma på sina veckor.

Lika så är det om ena föräldern är arbetslös, då går barnen 15 timmar den veckan de är hos den föräldern och enligt den andra förälderns schema när de är där, dvs t.ex heltid.

Som jag har förstått det så betalar ni dessutom skilda avgifter till förskolan, utefter er egen inkomst.

• Marleen

den veckan de e hos dej så får du lov att ha dom på dagis trotts att deras pappa har semester. dock när du har semester och de e din vecka så får du inte ha dom på dagis (mn vem vill de hehe).

din vecka går dagis efter ditt scheema och hans vecka går dagis efter hans sheema... så om ni har separata semestrar så spelar det ingen roll alls. för är dom hos dej o du inte har semester så e det ditt sheema som gäller. hade upp detta på ett föräldramöte nyligen.

Svar på tråden Rätt till barnomsorg vid växelvis boende?