• Anonym (myror­)
    Äldre 28 Mar 19:57
    14618 visningar
    20 svar
    20
    14618

    Faraomyror

    Vi misstänker vi har fått faraomyror i vår lägenhet!.
    de tre senaste dagarna har vi döda sisåsdär 10st i köket och 5-10 i badrummet, dock är de så små så vi är inte hundra procent säkra. svårt att se.

    är det någon som har ett tips på vad man ska göra?
    vi ska kontakta antizimex men vi måste lösa tillfällig bostad för hund och oss vilket vi inte har..så finns det något vi kan göra innana antizimex kommer elller är det helt kört?

    är det någon som vet om vi måste va borta flera dagar eller funkar det med någon timme?
     

  • Svar på tråden Faraomyror
  • PruttP­ottan
    Äldre 29 Mar 13:56
    #1

    Nu vet jag inte skillnad på myra och myra men sätter inte anticimex in myrdosor som första steg? Jag har aldrig hört att så få myror skulle orska någon störra sanering. Dessutom kan du ju köpa egna dosor och sätta ut.

    Vi hade MÄNGDER med silverfisk men efter 3 besök från Anti sprjedade inte iaf.

  • Anonym (myror­) Trådstartaren
    Äldre 29 Mar 16:41
    #2
    PruttPottan skrev 2011-03-29 13:56:22 följande:
    Nu vet jag inte skillnad på myra och myra men sätter inte anticimex in myrdosor som första steg? Jag har aldrig hört att så få myror skulle orska någon störra sanering. Dessutom kan du ju köpa egna dosor och sätta ut.

    Vi hade MÄNGDER med silverfisk men efter 3 besök från Anti sprjedade inte iaf.
    Ah! de kan jag kolla upp, vi bor i hyreshus så är väll itne så där super van vid att myror kommer in. vet dock att min mormor hällde ätticka över myr vägen.
     
  • Äldre 29 Mar 16:43
    #3

    Myrr brukar fungera på "vanliga myror" och har för mig att de inte gillar kanel heller

  • Äldre 29 Mar 16:46
    #4
    Fun light saft funkar på myror. Myrorna "äter" det och drar sen med sig giftet ner i boet, där resten också dör. Brukar vara otroligt effektivt!!!
  • Äldre 29 Mar 16:48
    #5
  • Anonym (myror­) Trådstartaren
    Äldre 29 Mar 17:04
    #6
    Catgodess skrev 2011-03-29 16:43:51 följande:
    Myrr brukar fungera på "vanliga myror" och har för mig att de inte gillar kanel heller
    då ska jag börja med kanel i dag, tror jag har listat ut var dem kommer i från nu iaf.
    sen får jag fixa myrr senare.
    Tigra79 skrev 2011-03-29 16:46:16 följande:
    Fun light saft funkar på myror. Myrorna "äter" det och drar sen med sig giftet ner i boet, där resten också dör. Brukar vara otroligt effektivt!!!
    hm kan ju prova, dock har jag ju hund vilket gör det svårt att hälla ut saft på golvet:P men kan iaf testa!

    Tack för så många tips!
     
  • Äldre 29 Mar 17:33
    #7
    Anonym (myror) skrev 2011-03-29 17:04:44 följande:
    då ska jag börja med kanel i dag, tror jag har listat ut var dem kommer i från nu iaf.
    sen får jag fixa myrr senare.
    Tigra79 skrev 2011-03-29 16:46:16 följande:
    Fun light saft funkar på myror. Myrorna "äter" det och drar sen med sig giftet ner i boet, där resten också dör. Brukar vara otroligt effektivt!!!
    hm kan ju prova, dock har jag ju hund vilket gör det svårt att hälla ut saft på golvet:P men kan iaf testa!

    Tack för så många tips!
    Nu vet inte jag hur alla andra tänker, men jag själv vägrade sätta ut myrr när jag hade hund.
  • PruttP­ottan
    Äldre 29 Mar 18:25
    #8
    fucktard skrev 2011-03-29 17:33:43 följande:
    Nu vet inte jag hur alla andra tänker, men jag själv vägrade sätta ut myrr när jag hade hund.
    Tänkte precis säga det..

    **

    Bättre att köpa myrdosor och ha dem så hunden inte kommer åt.
  • Äldre 29 Mar 18:41
    #9
    PruttPottan skrev 2011-03-29 18:25:58 följande:
    Tänkte precis säga det..

    **

    Bättre att köpa myrdosor och ha dem så hunden inte kommer åt.
    Fast om hunden då kommer åt myrorna som varit i dosan? Jag är visserligen lite väl försiktig av mig, men jag tycker det låter läskigt att ha gift ute om man har djur (eller barn som kryper och stoppar saker i munnen, så klart).

    Anticimex kanske har information på sin hemsida?
  • Anonym (myror­) Trådstartaren
    Äldre 29 Mar 19:06
    #10
    fucktard skrev 2011-03-29 17:33:43 följande:
    Nu vet inte jag hur alla andra tänker, men jag själv vägrade sätta ut myrr när jag hade hund.
    jo började fundera på det , jag med.
    PruttPottan skrev 2011-03-29 18:25:58 följande:
    Tänkte precis säga det..

    **

    Bättre att köpa myrdosor och ha dem så hunden inte kommer åt.
    jo vi kunde nog ha en på diskbänken. där är ju inte hunden precis, dock vet jag inte om dem funkar.
    då myran är ungefär 1-2mm..det är mini mini saker!. vi ska iaf sicka in en till antixmex och fast ställa vad det är.
    fucktard skrev 2011-03-29 18:41:45 följande:
    Fast om hunden då kommer åt myrorna som varit i dosan? Jag är visserligen lite väl försiktig av mig, men jag tycker det låter läskigt att ha gift ute om man har djur (eller barn som kryper och stoppar saker i munnen, så klart).

    Anticimex kanske har information på sin hemsida?
    nja de hade inte så mycket info överhuvudtaget, därför ska vi skicka in en vi fångat och få fast ställt va det är. dock om det är nu faraomyror är de som siliverfiskar och är svåra att få bort, och min mamma hade silverfiskar och då kom det och spruta runt alla lister osv så då fick man inte va hemma de första 24 timmarna, och husdjur skulle hållas borta två-4 dagar. vet någon om det är så fortfarande? eller har de kommit på något nytt?

     
  • Äldre 29 Mar 19:15
    #11
    Anonym (myror) skrev 2011-03-29 19:06:43 följande:
    jo började fundera på det , jag med.
    PruttPottan skrev 2011-03-29 18:25:58 följande:
    Tänkte precis säga det..

    **

    Bättre att köpa myrdosor och ha dem så hunden inte kommer åt.
    jo vi kunde nog ha en på diskbänken. där är ju inte hunden precis, dock vet jag inte om dem funkar.
    då myran är ungefär 1-2mm..det är mini mini saker!. vi ska iaf sicka in en till antixmex och fast ställa vad det är.nja de hade inte så mycket info överhuvudtaget, därför ska vi skicka in en vi fångat och få fast ställt va det är. dock om det är nu faraomyror är de som siliverfiskar och är svåra att få bort, och min mamma hade silverfiskar och då kom det och spruta runt alla lister osv så då fick man inte va hemma de första 24 timmarna, och husdjur skulle hållas borta två-4 dagar. vet någon om det är så fortfarande? eller har de kommit på något nytt?

     
    Jag har faktiskt ingen aning. Vi hade någon slags myrinvasion när jag bodde hemma, grymt stora myror (Är det såna som är faraomyror kanske?), men eftersom vi inte vågade lägga ut något gift alls just för hunden slog vi helt enkelt ihjäl dem... Fast det är ju svårt om det är riktigt mycket :-/
  • Anonym (myror­) Trådstartaren
    Äldre 29 Mar 20:04
    #12
    fucktard skrev 2011-03-29 19:15:27 följande:
    Jag har faktiskt ingen aning. Vi hade någon slags myrinvasion när jag bodde hemma, grymt stora myror (Är det såna som är faraomyror kanske?), men eftersom vi inte vågade lägga ut något gift alls just för hunden slog vi helt enkelt ihjäl dem... Fast det är ju svårt om det är riktigt mycket :-/
    mycket är de ju inte , vi tog ungefär fyra i badrummet i går och fem i köket. i dag har inga syntstill ännu..så vet inte.
    vad jag har läst om faraomyror så är dem mellan 1-2mm. men dessa är lika små som en igelkotts loppa! minimal alltså. men ser ut som myror.. hajar ingenting.. 
    Och de kom efter de hållt på och rivit och renoverat en lägenhet under oss!. vi bor i hyreshus så har ju ingen aning om varför de renoverar just den lägenheten nu..men efter det så kom dessa då.
    tycker det hela är så konstigt..
    men samtidigt är det ju äckligt!. ogillar skarpt små kryp! 
  • Äldre 29 Mar 20:35
    #13
    Anonym (myror) skrev 2011-03-29 20:04:20 följande:
    mycket är de ju inte , vi tog ungefär fyra i badrummet i går och fem i köket. i dag har inga syntstill ännu..så vet inte.
    vad jag har läst om faraomyror så är dem mellan 1-2mm. men dessa är lika små som en igelkotts loppa! minimal alltså. men ser ut som myror.. hajar ingenting.. 
    Och de kom efter de hållt på och rivit och renoverat en lägenhet under oss!. vi bor i hyreshus så har ju ingen aning om varför de renoverar just den lägenheten nu..men efter det så kom dessa då.
    tycker det hela är så konstigt..
    men samtidigt är det ju äckligt!. ogillar skarpt små kryp! 
    Ja, de ska ju gärna hålla sig utomhus tycker man... Men om det inte är mycket så kan väl ett hundvänligt tips vara att lägga ut socker någonstans, vänta tills de dragit sig dit (om ni har en lägenhet under så bör de ju inte kunna dra sig dit utifrån) och sen helt enkelt banka tills de är döda? Om hunden är nyfiken av sig så kan ju en av er ta ut honom på en långpromenad eller något så länge, annars kanske det blir krig
  • Anonym (myror­) Trådstartaren
    Äldre 29 Mar 20:45
    #14
    fucktard skrev 2011-03-29 20:35:50 följande:
    Ja, de ska ju gärna hålla sig utomhus tycker man... Men om det inte är mycket så kan väl ett hundvänligt tips vara att lägga ut socker någonstans, vänta tills de dragit sig dit (om ni har en lägenhet under så bör de ju inte kunna dra sig dit utifrån) och sen helt enkelt banka tills de är döda? Om hunden är nyfiken av sig så kan ju en av er ta ut honom på en långpromenad eller något så länge, annars kanske det blir krig
    tror inte hon ser dem, ska testa, vet dock inte riktigt var de kommer i från, det är det som är så skumt. helt plötsligt är det vara en eller två som kryper på väggen i köket ovan för spisen eller en på golvplattan i badrummet helt skumt. men ska se om jag kan hälla ut lite socker.

    tack får tipset! :D 
  • Äldre 29 Mar 20:56
    #15

    Tycker absolut att du ska höra av dig till anticimex och be om råd.
    Vi hade hästmyror (stoooora myror som äter trä) i vår sommarstuga i sommar, ett skadebekämpningsföretag kom illa kvickt då vi ringde dem. De borrade upp taket och kollade med fiberutrusning (kamera) och kollade om det fanns myrbon och sprayade. Som tur hade de inte byggt bo, men det var tydligen väldigt allvarligt.

    Vad jag förstått kan faraomyror sprida sjukdomar och man bör sanera en plats där de föerkommit.

  • Äldre 29 Mar 20:56
    #16
    Anonym (myror) skrev 2011-03-29 20:45:00 följande:
    tror inte hon ser dem, ska testa, vet dock inte riktigt var de kommer i från, det är det som är så skumt. helt plötsligt är det vara en eller två som kryper på väggen i köket ovan för spisen eller en på golvplattan i badrummet helt skumt. men ska se om jag kan hälla ut lite socker.

    tack får tipset! :D 
    Det skadar ju iaf inte att prova, det är ju ett "vänligt" alternativ
  • Äldre 29 Mar 21:17
    #17

    Fun light är ju inte giftigt för hunden!


  • Anonym (myror­) Trådstartaren
    Äldre 29 Mar 21:22
    #18
    fucktard skrev 2011-03-29 20:56:33 följande:
    Det skadar ju iaf inte att prova, det är ju ett "vänligt" alternativ
    inget skadar just nu! :D hehe så alla tips är bra ^^
    Tigra79 skrev 2011-03-29 21:17:07 följande:
    Fun light är ju inte giftigt för hunden!
    sant och hon gillar inte saft så där är det ju bra med :D
  • Anonym (myror­) Trådstartaren
    Äldre 29 Mar 21:23
    #19
    Anova skrev 2011-03-29 20:56:02 följande:
    Tycker absolut att du ska höra av dig till anticimex och be om råd.
    Vi hade hästmyror (stoooora myror som äter trä) i vår sommarstuga i sommar, ett skadebekämpningsföretag kom illa kvickt då vi ringde dem. De borrade upp taket och kollade med fiberutrusning (kamera) och kollade om det fanns myrbon och sprayade. Som tur hade de inte byggt bo, men det var tydligen väldigt allvarligt.

    Vad jag förstått kan faraomyror sprida sjukdomar och man bör sanera en plats där de föerkommit.
    jo jag har hört det med, vi har sickat in en till dem så de kan se vad det är. där efter lär det ju komma och spruta eller vad det nu måste göra.
     
  • Äldre 14 Oct 17:16
    #20

    Faraomyror måste anticimex ta hand om! De sprider sig fort i fastigheter åxå! Bor i ett hus där de funnits farao myror sen 2001 och de går fortf inte att bekämpa helt! Ring ring ring, innan de sprider sig!

Svar på tråden Faraomyror