• Anonym

är det "okej" att köpa marsvin när man är gravid?

då menar jag att köpa ett, tänkte om det är okej för en gravid att tex rengöra buren, hålla marsvinet osv, med katter ska ju inte gravida rengöra i lådan tänkte om det är nåt liknande med ett marsvin! nån som vet?? vi tänkte ge dottern ett marsvin nämligen!

• Svar på tråden är det "okej" att köpa marsvin när man är gravid?
  • Anonym

Jag har aldrig hört att marsvin skulle va farligt när man är gravid. Däremot tycker jag att du bör veta att marsvin inte får hållas ensamma! Läs på lite o lycka till med svinen o bebisen;)

• Alexandra77

Marsvin går bra att ha när man är gravid, men du måste ha två stycken, dom behöver sällskap av varandra.

• Anonym

ja absolut! läste att man måste ha två! men det var ju bra då är det bara börja söka marsvin! tack för svaren!

• lola 78

min dotter ville köpa en hamester före några månader sedan och eftersom jag är gravid googlade jag och hittade artiklar som inte rekommenderar detta, i alla fall har jag bestämt mig att inte köpa en även om jag tror att folk överdriver ibland (vill inte ta risken) kolla på de här artiklerna och googla lite om det.

www.aftonbladet.se/kropphalsa/article411550.ab

www.metro.se/nyheter/hamstrar-kan-vara-farliga-for-fostret/Objhkf!13_2631-65/

• DrSSK

Man måste inte ha två stycken. Hade ett marsvin och det gick utmärkt. Och jag man kan ha marsvin eller andra djur som gravid. Varför skulle man inte?!

• Anonym (jo det ...)
    DrSSK skrev 2011-03-30 00:00:28 följande:
    Man måste inte ha två stycken. Hade ett marsvin och det gick utmärkt. Och jag man kan ha marsvin eller andra djur som gravid. Varför skulle man inte?!
    jo det måste man enligt jordbruksverkets riktlinjer,det är ett flockdjur och behöver sällskap!
  • DrSSK
    Anonym (jo det ...) skrev 2011-03-30 03:03:08 följande:
    jo det måste man enligt jordbruksverkets riktlinjer,det är ett flockdjur och behöver sällskap!
    Va??? Nej, man kan ha en.
  • Anonym

Man KAN ha ett, eller ett halvt men för att svinen ska trivas o må bra ska dom hållas minst två o två (av samma kön i samma bur för att undvika massa minisvin;)) Ibland är hanar svåra att ha tillsammans men då bör man ha ett annat svin i en bur brevid så dom ser varandra!

Svar på tråden är det "okej" att köpa marsvin när man är gravid?