• ModestyB

Anhörigvård i samband med barns födelse?

Jag har drabbats av tarmvred i samband med mitt barns födelse. Jag har nu ett operationssår från kejsarsnittet och ett större sår från en öppen bukoperation som gjordes för att lägga mina tarmar till rätta. Jag har självklart väldigt ont och kan förvänta mig en lång läkningstid eftersom jag har två operationer att läka samtidigt.

Jag kan inte vara förälder åt mina barn rent praktiskt och när jag blir utskriven från sjukhuset  måste min man vara hemma och ta hand om mig+våra två barn.

Jag undrar om någon i en liknande situation har fått ersättning för "vård av anhörig" istället för föräldrapenning?
    Och jag undrar om jag kan vara sjukskriven istället för att ta ut föräldraledighet?

Vi kommer givetvis att ringa FK, men de senaste dagarna vi har försökt har det varit köer på 45 min och så länge kan vi inte sitta i telefon, det har varit praktiskt omöjligt.

• Svar på tråden Anhörigvård i samband med barns födelse?
  • Birmabruden

Närståendepenning kan man endast få om det är fara för livet, typ i livets slutskede. Så tyvärr går det inte i ditt fall.

• K med lilla E

Du borde väl vara sjukskriven kan jag tycka !? Prata med läkaren som opererat dig, är det inte brukligt att vara sjukskriven efter en bukoperation? Jag opererade bort livmodern och då blev jag sjukskriven i tre veckor efter det och då hade de inte ens öppnat buken, så i ditt fall borde ju sjukskrivningstiden vara längre.

• Alexxx88

Självklart ska du vara sjukskriven, och det är din man som får ta ut föräldrapenningen.

• ModestyB
    Birmabruden skrev 2011-03-28 22:54:43 följande:
    Närståendepenning kan man endast få om det är fara för livet, typ i livets slutskede. Så tyvärr går det inte i ditt fall.
    Det stämmer inte alls, enligt försäkringskassans hemsida. Man kan få anhörigpenning för en del av dygnet, för att få hjälp med städning och hushållsarbete, om man själv inte är förmögen. Jag har läkarintyg på att det är förbjudet för mig att lyfta, anstränga mig fysiskt och utföra hushållsarbete i minst 6 veckor.
    Föräldraledig är man för att ta hand om barnen, inte hela hushållet OCH make/maka.
  • ModestyB

Jag har pratat med Försäkringskassan. Jag är sjukskriven 6 veckor till en början. Under den tiden är det sträng vila som gäller och jag behöver hjälp med precis allt (ta mig till toaletten, hygien, förflyttningar), så lär det dock inte vara mer än några veckor. Det är inte att vårda make/maka föräldraledigheten ska användas till och därför kan min man ansöka om anhörigvård istället för föräldrapenning. Vi får hjälp och avlastning med barnen av andra anhöriga under tiden, men jag vill inte att någon annan än min man ska ta hand om mig.

• Birmabruden

Fast om du läser om närståendepenning så ser du att det inte alls är aktuellt. Om det är det du menar med anhörigvård. Finns inget annat via fk.

• ModestyB

" Om du avstår från att arbeta för att vårda en närstående person som är svårt sjuk kan du få närståendepenning. Du kan få närståendepenning även när du vårdar den sjuke på sjukhus.

Med svårt sjuk menas sjukdomstillstånd som innebär ett påtagligt hot mot den sjukes liv.

Både du själv och den sjuke måste vara försäkrade i Sverige och vården ska ges i Sverige eller i annat EU-land."

Det var läkarna på kirurgavdelningen som menade att vi borde ansöka om anhörigvård. Efter samtal med försäkringskassan sa dom att dom går efter läkarutlåtandet, så vi får se vad dom anser. Det ÄR fara för mitt liv om jag lyfter tungt eller utsätter min kropp för fysisk påfrestning, eftersom stygnen i magen kan gå upp och orsaka livshotande blödning. Det kanske inte räcker för FK, det får vi se.

Annars blir det helt klart så att min man tar ut FP, inte mer med det.

Svar på tråden Anhörigvård i samband med barns födelse?