• Nr 14

Universeum Göteborg!!!

Hejsan!

Funderar på att åka till Universeum i Göteborg med en 1,5 och en 3,5 åring. Ni som varit där tror ni att det kan va nåt för såna små? Har en bra bit att åka och ska isåfall bo en natt på hotell så det blir ju ett stort projekt. Liseberg har ju inte öppnat.

Hur länge tror ni man stannar på Universeum och finns det nåt annat man kan passa på att göra i Göteborg med såna små barn nu i mars/april?

Kram

• Svar på tråden Universeum Göteborg!!!
  • Linda1976

Det som är roligt för 1.5-åringen är väl isåfall djuren (regnskog, svensk natur, akvariet). Finns en stor del med olika teman - rymden är en fast utställning och sen finns det ju en massa experiment man kan göra... Samt en lekplats inomhus med kuddar och balansgång för de minsta.

Runt 3 timmar på sin höjd med så små barn.

Nåt annat att göra? Tja.... det beror ju så mycket på vädret, i Slottsskogen finns jättelekplatsen Plikta, samt dju (sälar mm) man kan titta på.

http://www.ilovegoteborg.se/goteborg_barnen.asp här finns lite tips  

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Bebely

Hej! Vi var där för några veckor sen med dottern som är 20 månader och hon uppskattade det inte särskilt mycket =( Din 3,5 åring däremot kan nog tycka att det är kul. Vi bor dock i gbg så det gjorde inte så mycket att hon inte var så intresserad men vi kommer iaf vänta minst ett år innan vi tar oss dit nästa gång!

• 3tjejer

Nu har jag inte varit på ett tag eftersom vi flyttat från Göteborg men mina älskade det och vi kunde vara där i flera timmar när barnen var 1 och 3. Men det är så olika från barn till barn och jag vet inte om jag skulle dra iväg med dem bara för det om det blir hotellnatt och så om det inte är så att ni gärna vill åka till Göteborg ändå.

Annat att göra i Göteborg är ju Slottskogen, åka spårvagn (älskade mina jättemycket trots att vi gjorde det ofta), Sjöfartsmuseet, Naturhistoriska museet (ligger nära Plikta lekplatsen i Slottskogen)

• Linda1976

Ja, allt förutom djuren är ju mer för större barn....

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Flickan och kråkan

Vi bor nära och har haft årskort och vi har verkligen varit där massor senaste året. Min äldsta var strax över 2 år när vi gick dit första gången och han älskar det verkligen, däremot så orkar ju inte små barn så länge.

En sak är dock rätt avgörande. Skulle aldrig få för mig att åka med barnen ditt en helg. Då är det miljoner människor och varken barnen (som nu är drygt 3 år respektive snart 2 år) eller vi vuxna tycker det är något kul då. Bara massor med folk, kö till alt etc. etc. Vi brukar ta oss ditt på vanliga vardagar då det är få besökare....fritt spelrum att springa runt och greja med allt som finns där i lugn och ro .

• gunillaallander

Hej !

Klart att du skall gå på Universeum nu i början av april kommer en ny utställning för barn " jobbis" som kommer att vara en enda stor lekplats där ditt barn verkligen kan rusa runt och även leka "jobb" !
    Missa inte detta och passa på att njuta ! Universeum utvecklar nu sitt tänkande kring små barn ! Vi vill se barn kreativt leka !

Hoppas Ni kommer !!

Gunilla Allander

• Havsluft

Vi har gått dit regelbundet sedan dotterns 1-årsdag och hon älskar det! Hon är 3 år nu och vi har årskort hela familjen. Regnskogen med apor och papegojor, akvarierna med hajar mm och gott om utrymme att springa omkring på samt bänkar för vila och mellanmål medan man kollar på fiskarna, en hängbro man kan gå över hur många gånger som helst (med vuxen som stöd), ett "klätter-ställe" med liten rutschkana mm för små barn, en jätteskojig vattenbana där man kan släppa ner båtar och bollar... Vi är nog där ca 3- timmar de flesta gångerna - inkl lunch/fika. Rekommenderar dock att gå dit på förmiddagen, då är det mycket mindre folk vilket är skönt.

Om vädrte är fint finns en ganska bra lekplats inne i Trädgårdsföreningen. Där finns också gott om plats att springa omkring på. Och är vädret fint kan Rosenkaféet vara öppet, ett jättemysigt fik (särskilt i början av säsongen när där inte är så mkt folk).

Sjöfartsmuseet som någon tipsade om har byggt om sin barnavdelning nyligen. Vi har tyvärr inte varit där sedan dess, men det kan nog vara värt ett besök.

• Nr 14

Hej alla tipsare! Vi var på Universeum igår i 4 timmar och det var häftigt för både vuxna och barn!!! Kommer åka dit igen även om det är en bilresa på 4 timmar och övernattning är ett måste! Tack för alla tips!

Svar på tråden Universeum Göteborg!!!