• Anonym (orolig)

andningsuppehåll vid insomning? farligt? inbillar jag mig?

Det känns ibland som om jag slutar andas precis när jag ska somna. då vaknar jag till i panik och drar ett djupt andetag. ofta kommer det när jag är riktigt trött, därför försöker jag lägga mig innan jag blir så trött... vad kan dt bero på och är det farligt? kan man sluta andas helt plötsligt och dö i sömnen av det? är ju skiträdd!
    ibland får jag som extraslag på hjärtat men det händer ju alla. har dessutom gjort ekg vid ett par tillfällen, senast för tre år sen.
    är 27 år gammal, normalviktig, snarkar inte och röker inte.

idéer? kan jag sluta oroa mig?

• Svar på tråden andningsuppehåll vid insomning? farligt? inbillar jag mig?
  • Amazina

Sömnapné är hyfsat vanligt... Ofarligt i sig men kan nog vara rätt besvärande och orsakar katastrofalt dålig sömn...

• Anonym (samma)

Jag har faktiskt samma sak själv. Började med att jag var väldigt stressad och hade mycket att tänka på. Sen så kom dessa problem när jag skulle sova, kanske ett slags ångestsyndrom. Men den stressperioden gick över efter ett par veckor och jag mår nu fint. Men de där "andningsproblemen vid sömnen" har fortsatt... vet inte varför, det är rätt otäckt men det har hållt på i snart ett halvår och jag lever än

• Anonym (orolig)

jag är gift och delar säng med min man. han säger att jag inte snarkar iallafall
    däremot är jag duktig på att röra mig mycket under sömnen.

Jag har ångest och är lättstressad. kanske av betydelse?

Tack för era svar. ska gå och lägga mig nu. hoppas på en mindre obehaglig natt inatt. Låter skönt at jag inte är ensam iallafall!

• Anonym (Samma problem)

Hej,

Jag har exakt samma problem. Det hela började för ca 2 år sedan. Jag har gjort EKG och pratat med läkare och läkaren säger "Hypogogaryckningar" vilket jag inte alls känner är korrekt diagnos. Har du fått någon annan diagnos på vad detta kan vara? Jag kan säga att EKG:t var bra och normalt. Jag röker inte, är 27 år gammal och är inte överviktig.

Mvh

• sagoskog

Jag har exploding head syndrom och drar oftast häftigt efter andan i dessa situationer (insomning). Ungefär som jag hållit andan ett tag. Känns dock inte obehagligt. Ljudet jag upplever var väldigt otäckt i början, men nu 10 år senare så reflekterar jag inte ens över det. Läs på lite om exploding head syndrom och ser om du känner igen dig.

• Phantomen1982

Hej,

Tråden är lite gammal men hamnade här när jag googlade för egen del. Allt började med att jag i början av året (januari) kände dessa kvävningsanfall vid insomning och ibland i vila. Reagerade till en början kraftigt med hjärtklappning mm men vande mig lite sen då jag tillslut somnade. Senare i början av mars kom en extrem trötthet och sjukdomskänsla. Är fortfarande onormalt trött och energilös vilket är jobbigt. Kan känna vis ostadighetskänsla ibland också.

Någon som känt liknande? Någon som kommit till bot på sina beskrivna problem?

• Phantomen1982

Hej,

Tråden är lite gammal men hamnade här när jag googlade för egen del. Allt började med att jag i början av året (januari) kände dessa kvävningsanfall vid insomning och ibland i vila. Reagerade till en början kraftigt med hjärtklappning mm men vande mig lite sen då jag tillslut somnade. Senare i början av mars kom en extrem trötthet och sjukdomskänsla. Är fortfarande onormalt trött och energilös vilket är jobbigt. Kan känna vis ostadighetskänsla ibland också.

Någon som känt liknande? Någon som kommit till bot på sina beskrivna problem?

Svar på tråden andningsuppehåll vid insomning? farligt? inbillar jag mig?