• skefnarv

Ni som pluggar på universitet, hur många ggr har ni gjort omtenta?

Händer det ofta att ni har fått gjort omtenta?

• Svar på tråden Ni som pluggar på universitet, hur många ggr har ni gjort omtenta?
  • Längtan81

Jag har inte gjort det under min studietid men det varierar nog med vilken typ av utbildning man läser. Vi har bara haft terminstentor - jobbigare att plugga till men lite större marginaler.

• Tallkotte12

Ett antal gånger.... En tenta skrev jag om fyra gånger innan jag klarade den! Har läst en civilingenjörsutbildning med väldigt mycket schemalagd tid och med tentaperioder med ofta 3 tentor på ca 10 dagar... Så på min utbildning var det inget direkt konstigt att missa några tentor. 

• emmisss

Jag läser sjuksköterske programmet i Borås, vi får bara göra en tenta 5 fem gånger sen måste vi göra ett avbrott en termin, vi får altså inte fortsätta till nästa kurs, för att försöka göra tentorna under terminen man inte pluggar.

• skefnarv

Har precis börjat på universitetet och är livrädd för att behöva göra omtenta. Men det kanske inte är så konstigt eller ovanligt då, jag ska nog ta det lugnt. Koncentrera mig på det jag gör just nu och inte "vad händer om jag inte klarar det.:"

• Cillilutta

Jag har gjort omtenta på ett flertal tentor. Det brukar alttid vara några till från en klass som får göra om, så det är inget konstigt..! De flesta missar en tenta någon gång. Det enda jobbiga är ju att man kommer lite efter när man måste koncentrera sig på den nästkommande tentan samt hålla kvar vid det som blir omtentan.

• Troodon

Jag har aldrig gjort omtenta. Men det är väldigt få tentor i mitt program. Det är mest en bunt tråkiga rapporter på X antal tecken soms ka skrivas ideligen. Jag hade hellre haft tentor. Men gräset är väl alltid grönare på andra sidan antar jag.

• Defiance
    skefnarv skrev 2011-03-29 08:46:10 följande:
    Har precis börjat på universitetet och är livrädd för att behöva göra omtenta. Men det kanske inte är så konstigt eller ovanligt då, jag ska nog ta det lugnt. Koncentrera mig på det jag gör just nu och inte "vad händer om jag inte klarar det.:"

Så känner nog de flesta första terminen för att sedan avta.

Jag har har hittills gjort bara en omtenta och den var mitt eget "fel", jag hade lite för gott självförtroende och förlitade mig att jag skulle kunna tillräckligt för att klara av den så läste bara igenom en gång. Jag var 2 p från att klara den tentan.
    Who are you going to believe, me or your own eyes?
  • Fluffguf
    skefnarv skrev 2011-03-29 08:46:10 följande:
    Det beror väl lite på vad för utbildning man läser, men för de flesta är det inget konstigt med omtentor då och då. Jag har skrivit om (eller inte gjort tentan alls på första tillfället) på säkert hälften av alla tentor vi har haft, och jag har klarat mig till slut ändå. På de flesta av våra tentor är det ca 40-80% som klarar tentan, så de flesta har ju gjort ett antal omtentor. Jag var också väldigt orolig över det första året, men försök att inte stressa upp dig för mycket! Det går oftast bättre med pluggandet om man slappnar av lite
  • Livisu

Aldrig, komplettering på en hemtenta har hänt en gång, annars har jag klarat alla examinationer.

• DrSSK

Någon gång har det hänt. Men vad gör det, jag får ju repetition och lär mig mykcet mera

• Bordeaux

Det är olika från program till program och mellan olika kurser. Jag har skrivit tentor som 85% har misslyckats på det är ganska många när det är 73st som tentar. Det är inget fel, konstigt eller skämigt med omtentor, ofta kommer man ihåg det man lärt sig när man får göra omtentor. Alltså de tentor man klarade, den kunskapen hamnar längst in i ett mörkt hörn av hjärnan medan omtenta kunskaperna brukar sitta ordentligt

Svar på tråden Ni som pluggar på universitet, hur många ggr har ni gjort omtenta?