• frankrike

Barn som känns varma fast termometern inget visar...???

Undrar lite om någon liksom jag ibland kan känna på egna barnen att de är febriga fast att termometern inte visar något?
    Imorse till exempel kände jag att sonen kändes varm i pannan och om händer och fötter, men när jag använde febertermometern visade den inget... Är det inbillning?

• Svar på tråden Barn som känns varma fast termometern inget visar...???
  • Madelenn

Av vad jag vet så ska man inte känna febern på pannan på barn dom kan som du säger kännas varma, kolla rygg och mage istället, mina barn har alltid kännts varma :)

• frankrike

Ja, man kan nog luras lite. Mina brukar ofta vara jättevarma om fötterna när de har feber ...

• Frida g

När min dotter var inlagd på sjukhus efter en feberkramp så kände de på hennes fötter på natten. De sa att de ofta blir kalla om de har feber. Annars blir hon varm i pannan om hon har feber.

• IsaCMoJs

När min dotter är varm har hon ingen feber men när hon känns kall så har hon det, helskumt

• Tummelisa

Vår son är ofta jättevarm utan att det visar feber. Gäller det att lämna på dagis eller inte så går vi ganska mycket på termometern, men naturligtvis också på hur han verkar, om han ser hängig, snorig osv ut.

• Spinnelin

Använd en rumptermometer, örontermometrarna är inte helt tillförlitliga!
    När kroppen behöver höja temperaturen minskar den ofta  blodcirkulationen i mindre viktiga delar ex fötter och händer vilket gör att de kan bli blå och kalla. Lite bakvänt!

• Tummelisa
    Spinnelin skrev 2011-04-03 14:29:20 följande:
    Använd en rumptermometer, örontermometrarna är inte helt tillförlitliga!
    När kroppen behöver höja temperaturen minskar den ofta  blodcirkulationen i mindre viktiga delar ex fötter och händer vilket gör att de kan bli blå och kalla. Lite bakvänt!
    Har faktiskt ett par gånger kollat med både rump- och örontermometern och fått samma resultat, så jag tycker den verkar stämma. Däremot kan man behöva kolla ett par gånger med örontermometern, så man verkligen håller den rätt. Håller man för långt ut kan den visa kallare än vad man egentligen har.
  • Jelenas

Min äldsta får iskalla fötter vid feber medans den yngsta får jättevarma.

• bergan

men hallå...om jag förstår rätt så är det ju helt individuellt för varje barn hur deras kropp blir, kalla eller varma. Min skrutt är ofta varm men jag måste lita på rumptermometern, hur ska man annars bedöma...blir lite kneppigt annars tycker jag.

Svar på tråden Barn som känns varma fast termometern inget visar...???