• hellekis

Hjälp! Ska jag tacka ja eller vänta?! (Sthlmare)

Jag står på första plats till en lägenhet just nu genom bostad.stockholm, som ligger i farsta. MEN det är en etta på 30 kvm, och det är jag och min ettåring som ska bo där. Om jag tackar ja tappar jag min kötid, men det vore såååå skönt med ett förstahandskontrakt. Hur lätt är det att byta lägenhet sen?? Om jag står ut i ett år tex. hur funkar internköerna, är det svårt att byta genom det, eller byta direkt med någon annan?

• Svar på tråden Hjälp! Ska jag tacka ja eller vänta?! (Sthlmare)
  • CoolJen

Hur länge har du stått i kön nu?
    Jag hade tackat nej men vet inte i hur stort behov du är av att få en bostad nu.

• Jenna0808

Ring dom på kontoret och fråga. Dom om någon vet ju hur internkön funkar i verklighet och statestik. Lycka till!

• ThePointOfItAll

Det beror helt på hur länge du stått i kö. Har du bara stått 2-3 år skulle jag råda dig att ta den, du kan byta upp dig om ett år, ettor är eftertraktade och Farsta är relativt populärt. Har du stått mer än 4 år skulle jag vänta i alla fall, bättre att försöka få en trea direkt.
    Jag letar efter en 4 och har stått i snart 5 år, slösar inte bort dem på vad som helst.

• hellekis

Jag har stått i kö sen 5 år tillbaka, därför vill jag inte slänga bort min kötid heller! 
    Just nu har jag andrahandskontrakt så det är ju inte jättebråttom även om det är dyrt som sjutton det jag har nu. 

• ThePointOfItAll

Internkön går också efter kontraktstid, efter 5 år har man endast 2 månaders uppsägningstid(isf 3) samt att man ligger lite bättre till än de som inte bor i de kommunala+botkyrkabyggen som har samma internkö.

• ThePointOfItAll
    hellekis skrev 2011-03-29 10:32:36 följande:
    Jag har stått i kö sen 5 år tillbaka, därför vill jag inte slänga bort min kötid heller! 
    Just nu har jag andrahandskontrakt så det är ju inte jättebråttom även om det är dyrt som sjutton det jag har nu. 
    Neej slösa inte bort 5 år på en etta, vänta tills du hittar DIN lägenhet där du verkligen vill bo! Kan du vänta ett år till så kommer du ha rätt bra chanser och tänk på att ligga i under lågsäsong, sommar och vis årsskiftet.
  • hellekis

Ja, det blir nog till att vänta iaf. Som du säger så vill man inte kasta bort 5 år på en etta. Vi får klara oss ett tag till på det vi har nu!
    Tack för råden!

(minns dessutom nu att en släkting hade stått i 6 år när dom fick sin trea vid dalens sjukhus) 

• ThePointOfItAll
    hellekis skrev 2011-03-29 10:38:09 följande:
    Ja, det blir nog till att vänta iaf. Som du säger så vill man inte kasta bort 5 år på en etta. Vi får klara oss ett tag till på det vi har nu!
    Tack för råden!

(minns dessutom nu att en släkting hade stått i 6 år när dom fick sin trea vid dalens sjukhus) 
    Jo man kan ha tur, jag fick mitt kontrakt efter 17 månader men i ett oattraktivt område. Nu när jag försöker få större är det svårt, även i samma område Vi trivs men behöver större med 3 barn.

Man ska hålla hårt i sin kötid och hitta en lght där man vill bo länge.
  • Tecken

En etta i Farsta har inte direkt högt "bytesvärde". Generellt funkar det såhär: Vill du byta en mindre lägenhet till någonting större så får du leta längre ut. Hur långt ut är OK för dig bo? Har etta extremt låg hyra?

Hade jag varit du, så hade jag haft is i magen, men det beror ju på hur ni bor idag.

• Tecken
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-29 10:33:17 följande:
    Internkön går också efter kontraktstid, efter 5 år har man endast 2 månaders uppsägningstid(isf 3) samt att man ligger lite bättre till än de som inte bor i de kommunala+botkyrkabyggen som har samma internkö.
    Vad är det för internkö?
  • ThePointOfItAll
    Tecken skrev 2011-03-29 11:49:58 följande:
    Vad är det för internkö?
    Den man har tillgång till om man bor i Stockholmshem, Sv.Bostäder eller Fam.bostäder. Innan årskiftet var de separerade men nu kan man byta med andra bolag också via bostadsförmedlingen (Ja, jag söker nytt jag med ).
  • Tecken
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-29 14:08:41 följande:
    Den man har tillgång till om man bor i Stockholmshem, Sv.Bostäder eller Fam.bostäder. Innan årskiftet var de separerade men nu kan man byta med andra bolag också via bostadsförmedlingen (Ja, jag söker nytt jag med ).
    Aha, OK. Det fanns inte på den tiden jag bodde i hr - eller så fanns det, men jag hade ingen aning om att det fanns
  • ThePointOfItAll
    Tecken skrev 2011-03-29 14:13:31 följande:
    Aha, OK. Det fanns inte på den tiden jag bodde i hr - eller så fanns det, men jag hade ingen aning om att det fanns
    Nja, det har nog funnits ett tag men är väl inget de direkt informerar om om man inte frågar själv.
  • Mollzor

vad menar du med slänga bort din kötid?
    du kan bo i en lägenhet och stå kvar i kön. bara att fortsätta betala en gång om året. 

• ThePointOfItAll
    Mollzor skrev 2011-03-30 10:04:54 följande:
    vad menar du med slänga bort din kötid?
    du kan bo i en lägenhet och stå kvar i kön. bara att fortsätta betala en gång om året. 
    Men då förlorar hon ju sin kötid i bostadsförmedlingen och börjar om på 0 igen, inte särskilt smart.
  • Mollzor

inte om det är stockholms bostadskö?
    då räknas det ju bara från när man började betala. jag tex började betala hösten 2006. jag flyttar in i en lägenhet i maj, men jag kommer ju fortfarande stå kvar i kön och fortsätta betala. 

• ThePointOfItAll
    Mollzor skrev 2011-03-30 10:21:41 följande:
    inte om det är stockholms bostadskö?
    då räknas det ju bara från när man började betala. jag tex började betala hösten 2006. jag flyttar in i en lägenhet i maj, men jag kommer ju fortfarande stå kvar i kön och fortsätta betala. 
    Ja du står kvar i kön men börjar om från 0 igen. Du har alltså kötid från maj.
    Jag stod i kö 17 månader, fick kontrakt från juli 2006, min kötid är alltså från juli 2006, snart 5 år.
Svar på tråden Hjälp! Ska jag tacka ja eller vänta?! (Sthlmare)