• Sickan

Hur göra god sås utan steksky?

Jag tycker att det är svårt att göra god brunsås när man inte har någon steksky, som t ex när man stekt biffar eller köttbullar. Jag har tänkt göra köttfärslimpa ikväll men det blir det väl ingen sky av som man kan använda till sås? Hur gör ni för att få till en god sås i sådana lägen?

• Svar på tråden Hur göra god sås utan steksky?
  • lokisse

det blir sky av det i ungsformen

Nej det tror jag inte!
  • Magriffe

Charlottenlök finhackad, stek lätt i smör, rödvin, grädde, soya, kryddor.
    Lr.
    Oxbuljong, grädde, soya, rödvin, kryddor.

• clembke

Lite Creme Fraishe tillsammans med lite mer grädde. Lite buljongtärning o soya. O sen om du vill ha nån mer smak i så tillsätter du det.
    Creme fraish o grädde är bara grunden sen kan man göra som man vill med resten. Ha i t.ex. kycklingfond om man ska äta kyckling, skaldjursfond och räkor om man ska ha fisk.
    Man kan ha i grönpeppar i (typ 1 msk med grönpeppar o sen 1 1/2 msk med grönpeppar i lag).
    Rödvin, Öl eller whiskey funkar oxå som smaksättning. Whiskey tycker jag blev gott trots att jag inte gillar whiskey annars.

Man kan använda finhackad lök som smaksättning eller finhackad inlagd gurka. (svingott)
    Ja du kan ha va du själv väljer att ha.
    Jag gör bara denna såsengrunden nu för tiden.

• Lowika

med en schysst fond (istället för buljongtärning...) så blir det samma som att ha steksky.

Lite fräst lök och tomatpure förutom vanliga ingredienserna (grädde :D)

• Sickan

Tack för alla förslag! Jag ska nog få ihop något. Grönpeppar och dijonsenap kanske skulle funka....

• Fenomen a

Jag brukar smälta smör i med mjöl låta bubbla lite, ha i mjälk eller grädde till lagom konsistens sedan soja buljong och lite gele. Blir en lätt grundsås som man kan variera med kryddor.

• Ramborg

En deciliter portvin och en matsked balsamvinäger, lite kalvfond och lite kantarellfond, reducera till hälften, spä med grädde, red med lite maizena och krydda upp med salt, peppar och diverse.

Eller fräs lite lök, morötter och bacon, spä med buljong, låt koka en stund, sila av, redning, grädde, soja, kryddor.

Svar på tråden Hur göra god sås utan steksky?