• Mayen

    Marsvinet dog efter 3 dagar!!!!

    Jaha, vi hämtade 2 marsvin i fredagskväll från en uppfödare.

    På lördag em ringde jag till henne för att fråga hur jag skulle göra eftersom ena av marsvinen hade lite löst bajs. Hon tyckte bara jag skulle undvika gräs och sallad och så skulle det gå över av sig själv.

    Jag åkte även till djuraffären för att köpa en ny sorts pellets, eftersom de inte verkade gilla den typen jag köpt (det var stora bitar, den nya sorten var små bitar)

    På söndagen var det fortfarande löst och igår kväll var hon slö. Imorse var hon död.

    Vad var det för fel? Dog hon av stress över att byta hem?

    I em ska vi åka tillbaka till uppfödaren som ska ge oss en hona som är 2 år. Går det bra ihop med den här andra lilla "ungen" som jag har hemma? Kanske är bättre med en vuxen och ett barn?

    Jag är sååååå ledsen idag och känner mig helt värdelös.

  • Svar på tråden Marsvinet dog efter 3 dagar!!!!
  • Boomtown

    Fy så hemskt för dig, Googla lite om orsaker till marsvinets plötsliga död. På denna hemsida kan du läsa lite om det + om diarre.

    www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/sjukdomar/plotslig_dod.html

    Stod buren i solen? Det kan ha varit värmeslag. Kallt drag? Fast jag tog hem mina marsvin i smällkalla vintern och jag var jätteorolig för det. Men det gick bra, så det behöver inte bero på det. Men man vädrar ju gärna nu när vårsolen tittar fram.

    Jag fick en unge och en som är ett par månader äldre. De bråkade och nafsade i början. Det tog tid innan det kom fram till vem som bestämde. Men nu går det bra.

    Det är inte alls säkert att du har gjort något fel! Marsvinet kanske hade någon sjukdom.

  • Mayen
    Boomtown skrev 2011-03-29 11:52:27 följande:
    Fy så hemskt för dig, Googla lite om orsaker till marsvinets plötsliga död. På denna hemsida kan du läsa lite om det + om diarre.

    www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/sjukdomar...

    Stod buren i solen? Det kan ha varit värmeslag. Kallt drag? Fast jag tog hem mina marsvin i smällkalla vintern och jag var jätteorolig för det. Men det gick bra, så det behöver inte bero på det. Men man vädrar ju gärna nu när vårsolen tittar fram.

    Jag fick en unge och en som är ett par månader äldre. De bråkade och nafsade i början. Det tog tid innan det kom fram till vem som bestämde. Men nu går det bra.

    Det är inte alls säkert att du har gjort något fel! Marsvinet kanske hade någon sjukdom.
    Det känns verkligen hemskt. Vi har inte ens öppnat fönstret, samt inne köket ligger solen aldrig på.

    Jag tror att hon dog av sorg över att byta hem....   + att jag aldrig sett henne dricka - hon kanske blev uttorkad.

    Den här nya honan som finns tillgänglig är ju 2 år gammal - blir hon inte tam då? Kan man inte kela med henne? Det fanns ingen liten hona nu. I så fall måste vi vänta minst 1 månad innan vi kan få nån - under den tiden är skulle väl den här andra dö av sorg...

    Usch, det här skulle bli så roligt, och nu har vi fått en så sorlig start.
  • Boomtown

    Nej, jag tror inte att hon skulle ha dött av sorg. Det är nog inte så vanligt att det händer när man tar hand om dem kärleksfullt och hänsynsfullt, som jag är säker på att ni har gjort!
    Men är det massor av barnhänder, skrikandes och vevandes i buren  och en massa sånt, då tror jag att det kan hända.

    Fråga uppfödaren hur tam det marsvinet är som ni ska få. Det måste väl vara någorlunda tamt. Men det blir ju svårare ju äldre de blir. Men uppfödaren måste väl ha gosat med det mycket. Lycka till! Synd att en så rolig grej skulle sluta negativt,

  • Eleator

    Verkar osannolikt att den dog av sorg. Hur gamla var ungarna? Jag tror att den var sjuk redan när du fick den.

  • Mayen
    Eleator skrev 2011-03-29 12:14:11 följande:
    Verkar osannolikt att den dog av sorg. Hur gamla var ungarna? Jag tror att den var sjuk redan när du fick den.
    De var väldigt små, 4 veckor. Enligt uppfödaren var de "redo" att lämna mamman. Jag frågade flera gånger om vi inte skulle vänta, men hon sa att de inte behövdes.

    Vi har klappat en hel del. Dottern vill ju gärna klappa och hålla, men det är jag som lyft ut marsvinen ur buren. Men det klart - de rusar runt lite och inte alltid verkar de som de vill bli upplyfta. Men redan igår kommer de fram till gallret och piper när vi öppnade, så det verkade ju som att de inte "led" av att blir upplyfta.

    Brukar sätta dottern på soffan med en flisfilt som de får springa runt på. Nu imorse är det nästan omöjligt att ha den som överlevt där. Den vill bara rejsa runt. Iväg ner på golvet. Mycket pigg.

    Kanske ska se om det finns nån yngre hona vi kan få. Den hon sa till mig på telefon är född 2009. Har sett på hennes sajt att det finns ett par honor födda även i mars 2010. Kanske är bättre?
  • Defiance

    Stackare. Jag tror inte att sorg gav den lös mage. Smådjur är givetvis mycket mer känsliga för diarré, förloppet av vätskebrist och näringsbrist kan nog gå rätt snabbt
    för de smådjuren, bara några dagar räcker för att denne ska dö.

    Om ett djur har diarré är det precis som för oss, viktigt med vätska och använda pipett om nu inte denne har ork att på egen hand dricka.

    Har läst någonstans där någon skriver om marsvinet har diarré är det bra att köpa
    näringsersättning på apoteket och blanda med vatten som denne får dricka.

    "Diarrén kan orsakas av dåligt foder, foderbyte eller för mycket mängd av kraftigt foder, ex gräs, sallad m.m. Det kan också orsakas av en infektion, som en tarminfektion eller dyl."


    Who are you going to believe, me or your own eyes?
  • Mayen
    Defiance skrev 2011-03-29 12:33:59 följande:
    Stackare. Jag tror inte att sorg gav den lös mage. Smådjur är givetvis mycket mer känsliga för diarré, förloppet av vätskebrist och näringsbrist kan nog gå rätt snabbt för de smådjuren, bara några dagar räcker för att denne ska dö.Om ett djur har diarré är det precis som för oss, viktigt med vätska och använda pipett om nu inte denne har ork att på egen hand dricka. Har läst någonstans där någon skriver om marsvinet har diarré är det bra att köpa näringsersättning på apoteket och blanda med vatten som denne får dricka."Diarrén kan orsakas av dåligt foder, foderbyte eller för mycket mängd av kraftigt foder, ex gräs, sallad m.m. Det kan också orsakas av en infektion, som en tarminfektion eller dyl."
    Who are you going to believe, me or your own eyes?

    Vi hann inte reagera. Jag har som sagt inte haft marsvin tidigare och det var nytt för oss sen i fredags. Jag höll vattenflaskan framför nosen på henne, men hon verkade inte förstå. Nu i efterhand förstår jag att jag borde ha köpt en sån där spruta på apoteket och försökt få i henne vätska.

    Kan vara att fodret var nytt. Men det blir det väl för alla marsvin när man köper de? Det är väl osannolikt att man ska ha exakt samma pellet och samma hö som uppfödaren har?

    Usch, jag har både ont i magen och huvudet i dag. Det var ju inte så här det skulle bli
  • Defiance

    Jag tycker inte att du ska anklaga dig själv, som någon skrev kan det vara att denne innan den kom till er, var sjuk och hade gått med det här en tid. Denne var även liten så kan vara att den hade en medfödd svaghet i sitt immunförsvar och skulle inte ha överlevt i vilket fall som helst. Om man tittar ibland på dokumentärer om djurungar som föds, så finns det nog för det mesta minst en i gruppen som kommer att räknas som "den svage, efter alla andra i sin utveckling" och som till slut inte överlever.


    Who are you going to believe, me or your own eyes?
  • Mayen
    Defiance skrev 2011-03-29 13:00:44 följande:

    Jag tycker inte att du ska anklaga dig själv, som någon skrev kan det vara att denne innan den kom till er, var sjuk och hade gått med det här en tid. Denne var även liten så kan vara att den hade en medfödd svaghet i sitt immunförsvar och skulle inte ha överlevt i vilket fall som helst. Om man tittar ibland på dokumentärer om djurungar som föds, så finns det nog för det mesta minst en i gruppen som kommer att räknas som "den svage, efter alla andra i sin utveckling" och som till slut inte överlever.


    Tack. Jag försöker att inte vara så hård mot mig själv. Men jag tänker ju
    "om jag ändå hade gjort si / gjort så"
    "blev det för mycket gräs"
    "fick vi de för små"
    ecc ecc

    Vad tror du om den här nya som vi ska få hämta idag. Den är 2 år gammal. Är det för sent för att den ska bli tam? Den biter väl inte ihjäl den lilla jag har hemma?
  • Näbbmusen
    Mayen skrev 2011-03-29 13:15:36 följande:
    Tack. Jag försöker att inte vara så hård mot mig själv. Men jag tänker ju
    "om jag ändå hade gjort si / gjort så"
    "blev det för mycket gräs"
    "fick vi de för små"
    ecc ecc

    Vad tror du om den här nya som vi ska få hämta idag. Den är 2 år gammal. Är det för sent för att den ska bli tam? Den biter väl inte ihjäl den lilla jag har hemma?
    Troligtvis (eftersom att marsvinen kommer från uppfödare) är tvååringen redan handtam. Det borde inte vara några problem med att sätta in den lilla och stora i samma bur eftersom att rangen kommer automatiskt med tanke på deras storlek/ålder. Kanske dom till och med delat bur hos uppfödaren?
  • Alexandra77

    Det är inte ditt fel ts, uppfödaren borde ha tagit ett större ansvar och informerat dig om hur man ska byta foder, och hon borde ha gett bättre instruktioner  om hur man ska sköta ett marsvin med diarre' när du ringde henne. Fråga henne och se till att det nya marsvinet är tamt innan du tar hem det. Lycka till!

  • Mayen
    Alexandra77 skrev 2011-03-29 13:29:57 följande:
    Det är inte ditt fel ts, uppfödaren borde ha tagit ett större ansvar och informerat dig om hur man ska byta foder, och hon borde ha gett bättre instruktioner  om hur man ska sköta ett marsvin med diarre' när du ringde henne. Fråga henne och se till att det nya marsvinet är tamt innan du tar hem det. Lycka till!
    Hur ska man byta foder? Ska man be uppfödaren skicka med sitt?

    Jag köpte ett hö (finns ju massvis med sorter) i zooaffären, plus 2 olika pellet (eftersom de inte gillade den första, bytte jag).
  • MammaG
    Defiance skrev 2011-03-29 12:33:59 följande:
    "Diarrén kan orsakas av dåligt foder, foderbyte eller för mycket mängd av kraftigt foder, ex gräs, sallad m.m. Det kan också orsakas av en infektion, som en tarminfektion eller dyl."
    Du har uppenbarligen läst samma sida som mig.
    Ts, jag tror uppfödaren sålde dig ett sjukt djur som kanske inte fått i sig den vätska den behövde på ett tag. Har själv haft många marsvin, men aldrig att något dött bara av att flytta; känsliga är de inte.
  • Alexandra77
    Mayen skrev 2011-03-29 13:40:10 följande:
    Hur ska man byta foder? Ska man be uppfödaren skicka med sitt?

    Jag köpte ett hö (finns ju massvis med sorter) i zooaffären, plus 2 olika pellet (eftersom de inte gillade den första, bytte jag).
    Jo uppfödaren borde skicka med dom pelletarna dom åt hos henne så att du långsamt skulle få byta ut. Du skulle alltså först blanda i lite ny pellets(dom som du har tänkt börja ge) med den gamla maten och sen successivt öka mängden ny pellets så att deras magar fick vänja sig. Iallafall gör man så med kaniner Glad. Jag har själv kaniner och är inte så insatt i hur marsvin fungerar men tror att dom kan ha känsliga magar, precis som kaniner. Vet du om att marsvin ska ha c-vitamintillskott?
  • Mayen
    Alexandra77 skrev 2011-03-29 13:47:16 följande:
    Jo uppfödaren borde skicka med dom pelletarna dom åt hos henne så att du långsamt skulle få byta ut. Du skulle alltså först blanda i lite ny pellets(dom som du har tänkt börja ge) med den gamla maten och sen successivt öka mängden ny pellets så att deras magar fick vänja sig. Iallafall gör man så med kaniner Glad. Jag har själv kaniner och är inte så insatt i hur marsvin fungerar men tror att dom kan ha känsliga magar, precis som kaniner. Vet du om att marsvin ska ha c-vitamintillskott?
    Jo, jag har läst om C-vitvamintillskott. Samtidigt florerar väldigt många andra åsikter som säger att det räcker med att man ger många olika grönsakstyper. Var ligger sanningen egentligen?

    Jag hoppas inte att en brist på C-vitamin uppstår på 3 dagar och därför så dör djuret?

    I de pellets jag har finns extra C-vitamin tillsatt. Jag har under de här 3 dagarna gett:
    gul paprika
    broccoli
    gräs
    färnkål
    selleri
    morötter
    äpple
    zucchini

    Inte allt naturligtvis under 1 dag, utan typ 2-3 olika sorter (lite av varje) under 1 dag. Tilläggas att de inte gillat allt jag lagt dig. Broccoli rörde de inte, inte zucchini heller.
  • Alexandra77
    Mayen skrev 2011-03-29 14:06:45 följande:
    Jo, jag har läst om C-vitvamintillskott. Samtidigt florerar väldigt många andra åsikter som säger att det räcker med att man ger många olika grönsakstyper. Var ligger sanningen egentligen?

    Jag hoppas inte att en brist på C-vitamin uppstår på 3 dagar och därför så dör djuret?

    I de pellets jag har finns extra C-vitamin tillsatt. Jag har under de här 3 dagarna gett:
    gul paprika
    broccoli
    gräs
    färnkål
    selleri
    morötter
    äpple
    zucchini

    Inte allt naturligtvis under 1 dag, utan typ 2-3 olika sorter (lite av varje) under 1 dag. Tilläggas att de inte gillat allt jag lagt dig. Broccoli rörde de inte, inte zucchini heller.
    Nej nej det var inte alls så jag menade, att den skulle ha dött av c-vitaminbrist :) Undrade bara om du visste att det var viktigt. Jo det finns alltid många olika åsikter om allt, personligen har jag bestämt mig att gå efter vad min kaninuppfödare säger över vad veterinären säger. Min uppfödare är väldigt duktig och erfaren så jag tror på henne. Jag menar med detta att man får själv lite välja sin källa, om du har en duktig veterinär som kan mycket om marsvin skulle jag rådfråga där, helt enkelt bara ringa kliniken och fråga råd och gå efter det. Då kan du ju på samma gång fråga lite om olika sjukdomar som är vanliga hos marsvin och symptomen på dessa så är det lättare att upptäcka om nåt är fel. Du verkar ju vara en ansvarsfull och engagerad djurägare så jag tror att detta kommer att gå bra :) Se bara till att det nya marsvinet är tamt och så..
  • Boomtown
    Mayen skrev 2011-03-29 14:06:45 följande:
    Jo, jag har läst om C-vitvamintillskott. Samtidigt florerar väldigt många andra åsikter som säger att det räcker med att man ger många olika grönsakstyper. Var ligger sanningen egentligen?

    Jag hoppas inte att en brist på C-vitamin uppstår på 3 dagar och därför så dör djuret?

    I de pellets jag har finns extra C-vitamin tillsatt. Jag har under de här 3 dagarna gett:
    gul paprika
    broccoli
    gräs
    färnkål
    selleri
    morötter
    äpple
    zucchini

    Inte allt naturligtvis under 1 dag, utan typ 2-3 olika sorter (lite av varje) under 1 dag. Tilläggas att de inte gillat allt jag lagt dig. Broccoli rörde de inte, inte zucchini heller.
    Det låter som det är fest på en 5 stjärnig restaurang i er bur gottgott
Svar på tråden Marsvinet dog efter 3 dagar!!!!