• Avena

Någon som åkt skidor med 2,5 mån bebis?

Vår lille kille är nu 2 mån och om ett par veckor ska vi på skidresa. Våra andra barn är 5 och 6 år gamla och åker helt själva i barnbacken och delvis i stora, men behöver nog hjälp i liften och vissa svårare delar av backen.

Hur gör vi smartast med lill-killen? Kan vi ha honom i en vanlig bärsele? Eller ska vi skaffa en sån ryggsäck som de kan sitta i?
    Annars får vi turas om att åka i backen så att en av oss kan vara med honom där nere hela tiden. Men det hade varit kul att kunna åka tillsammans också ju...

Någon med erfarenhet? Hur har ni gjort? Tacksam för tips!

• Svar på tråden Någon som åkt skidor med 2,5 mån bebis?
  • crazy mom

Jag hade ALDRIG och då menar jag ALDRIG!!! tagit upp en så liten bebis i backen. Förutom att det är kallt (ok, kan väl skyddas) så är deras kroppar och huvud så känsliga så det inte behövs mycket till konfrontation vid krock för att den skadas. Hur försigtigt du än kör så är du inte ensam i backen....

Har du sett bebishjälmar?

Hur resonerar du själv?

• Luulu

Jag skulle ALDRIG åka med ett sånt litet barn.
    Tänk om du ramlar?
    Någon kör på dig?

För barnets säkerhet så hade jag ett till att det stannade nedanför backen!

Mamma till Wilde 091230 & en till i magen - louisevestin.blogspot.com/
  • Luulu
    Luulu skrev 2011-03-29 11:42:58 följande:

Jag skulle ALDRIG åka med ett sånt litet barn.
    Tänk om du ramlar?
    Någon kör på dig?

För barnets säkerhet så hade jag ett till att det stannade nedanför backen!

sett*
    Mamma till Wilde 091230 & en till i magen - louisevestin.blogspot.com/
  • vi och pyret

Hade aldrig tagit med ett så litet barn upp i backen, riskerna är alldeles för stora för att det ska vara värt det. Ett felskär (från er själva eller någon annan i backen) och barnet kan få enorma skador.

• alvide

En 2 månaders ska inte vara på ryggen. Huvudet är inte stabilt nog, speciellt inte när det gumpar vid skidåkning.
    Ni får bytas om helt enkelt att åka.
    Och även om ni skulle åka lugnt så finns det andra som inte åker lugnt och kan kontollera skidor/snowboard och kan åka rakt in i er i backen.

• Eleator

Oj, jag tog för givet att det gällde längdskidåkning! Självklart kan man inte ha ett barn på ryggen vid utförsåkning oavsett ålder på barnet! Kan barnet inte åka själv har det inget i backen att göra. Det är ju inte särskilt ovanligt att trilla åtminstone någon gång under en skidresa och även om man själv inte skadar sig så tänk bara om man landar på barnet!

• avocadoo

Men herregud! Två månader, är du allvarlig? 

Kanske om man är proffs och åker i en barnbacke utan andra åkare runt sig... Annars absolut no-no 

• Avena

Tänk vad många svar utan ett enda svar på min fråga...

Jag har dock ringt och pratat med killarna i uthyrningen nu och de har reserverat en ryggsäck att ha på ryggen till oss så det är redan ordnat. :) Tydligen inte första gången uppe i fjällen iaf för de svarade bara att man packar in och stöttar upp med filtar när barnen är så små.

Men finns här ingen som bor uppe i fjällen tex och har erfarenhet? Hur gör ni om ni åker skidor hela säsongen med familjen typ? När börjar ni ha barnen på ryggen isf?

• La Lola
    Avena skrev 2011-03-29 17:28:00 följande:
    Tänk vad många svar utan ett enda svar på min fråga...

Jag har dock ringt och pratat med killarna i uthyrningen nu och de har reserverat en ryggsäck att ha på ryggen till oss så det är redan ordnat. :) Tydligen inte första gången uppe i fjällen iaf för de svarade bara att man packar in och stöttar upp med filtar när barnen är så små.

Men finns här ingen som bor uppe i fjällen tex och har erfarenhet? Hur gör ni om ni åker skidor hela säsongen med familjen typ? När börjar ni ha barnen på ryggen isf?
    Men...ska en 2månaders sitta upprätt i flera timmar då eller hur menar du?

Verkar helt galet!
    Jag bor i jämtland o har nog aldrig sett nån göra nåt sånt helgalet.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • CoolJen

Jag planerar att kunna åka skidor igen när näsa säsong börjar( i år altså). Sonen är nu precis 1 månad gammal och min lösning till att kunna åka med den andra sonen(6 år) eller sambon är helt enkelt att ta med fler folk som kan passa minstingen under tiden!

Svar på tråden Någon som åkt skidor med 2,5 mån bebis?