• Limael

förstoppad???

Min lilla tjej på 7 veckor har ätit sempers ersättning & lite bröstmjölk sen ca 2 veckor tillbaka, hon har bajsat flera ggr per dag hela tiden tills i söndags då hon bajsade en gång & igår morse sen har hon inte bajsat mer, ser hur hon försöker & hon är gasig och ledsen någon som varit med om detta???

• Svar på tråden förstoppad???
  • fridaand

Låter som om hon är hård i magen. Så är min 6-veckors son emellanåt och jag brukar då blanda i några droppar olivolja i ersättningen för att smörja tarmen. Rapsolja funkar ju också bra.

• Pärlhönan

Vi kör en liten klick messmör i nästan varje flaska då uppkommer inte förstoppningsbekymret. Innan vi fick detta tips. Kunde dottern i bland få ett mål med babysemp bifidus från 4v (?) finns på apoteket. Dosering med detta står på förpackning. Dottern kom då igång med magen dagen därpå. Nackdelen med detta var ju att dottern hann ju bli förstoppad då vi gav detta när hon inte skött magen så ofta som vanligt.

• Lindreas

Förmodligen är hon förstoppad, det är inte helt ovanligt hos barn som får ersättning. Vår grabb började helt plötsligt bajsa var tredje, var fjärde dag, från att ha bajsat varje dag. Men det var hans rytm, bara att följa med liksom. När vi märkt att han haft det jobbigt så har han fått ganska "hård" magmassage, alltså att vi inte bara strukit på magen, utan liksom tryckt ner händerna litegrann, det har hjälpt honom att bajsa. Men som förebyggande är det bra med lite messmör eller matolja i flaskan, samt vara noga med att inte blanda den för tjock.

Svar på tråden förstoppad???