• BeaBee

Arbetsförmedlingen och studier

Jag ingår i jobbgarantin för ungdomar och eftersom det inte ser ljust ut med jobb så tänkte jag plugga en kurs nu på distans. Tanken är att jag ska plugga till personalvetare i höst men tänkte dra igång nu med diverse kurser som kan komplettera den utbildningen. Jag har redan en utbildning i grunden och har därför inte så många studiemedelsveckor kvar och därför ska jag plugga utan studiemedel nu i vår och sommar.

Fungerar det? Kan jag vara inskriven på af medan jag pluggar på distans utan studiestöd? Jag kan börja jobba när som helst ändå. Jag håller på att bli galen av att gå hemma och då kan jag lika gärna göra något som gynnar mig i framtiden. Jag har ingen akassa heller för tillfället och tänkte inte skaffa det heller.

• Svar på tråden Arbetsförmedlingen och studier
  • BeaBee

För att skydda min Sgi helt enkelt och det gör man tyvärr inte när man studerar utan studiemedel

• ÄrlaPärla

Du kan vara inskriven på AF, du kan däremot inte få aktivitetstöd eftersom du inte står till arbetsmarknadens förfogande (Tror jag, ring AF Kundtjänst el Försäkringskassan och fråga)

• BeaBee
    ÄrlaPärla skrev 2011-03-30 17:24:03 följande:
    Du kan vara inskriven på AF, du kan däremot inte få aktivitetstöd eftersom du inte står till arbetsmarknadens förfogande (Tror jag, ring AF Kundtjänst el Försäkringskassan och fråga)
    Men det är ju det här jag inte förstår, jag står ju till arbetsmarknadens förfogande, jag har inga problem att klara av heltidsstudier på distans med ett heltidsjobb.
    MickeN1973 skrev 2011-03-29 23:28:06 följande:
    Du blir utskriven ur ungdomsgarantin när du påbörjar en utbildning som är csn-berättigad

www.arbetsformedlingen.se/download/18.4b7cba4... 
    Ja reglerna är ju sjuka helt enkelt.
  • Raggarmunk

men om du inte får pengar å du kan hoppa in å jobba när som helst..

varför ska du då berätta för af att du pluggar?

känns ju onödigt. det e ju vad du gör på fritiden å inte på "arbetstid".

Du kommer bli utskriven från AF om du berättar.

• BeaBee
    Raggarmunk skrev 2011-03-30 23:17:55 följande:

men om du inte får pengar å du kan hoppa in å jobba när som helst..

varför ska du då berätta för af att du pluggar?

känns ju onödigt. det e ju vad du gör på fritiden å inte på "arbetstid".

Du kommer bli utskriven från AF om du berättar.

Så långt har jag aldrig tänkt! Tack för tipset Glad
Svar på tråden Arbetsförmedlingen och studier