Att söka assistans
Imorgon kommer en LSS-handläggare hem till oss. Jag ska söka assistans till mitt barn. Han är 7,5 år och har Angelmans syndrom. Han är mycket aktiv och behöver hjälpa i alla grundläggande behov.
Personlig hygien: Hjälp på toalett och byta blöja, duscha och tvätta sig. Borsta tänderna. Ja allt inom detta.
Måltider: Han behöver hjälp att dela maten och att se till att han äter maten. och inte leker med den. Men han kan oftast äta själv med lite hjälp.
Att klä av och på sig: Han behöver hjälp med allt detta. Kan väl ta av sig det mesta men det sker inte när det ska.
Kommunikation: Ja där behöver han hjälp. Eftersom han inte talar. Han tecknar enkla tecken. Han låter och visar på olika sätt vad han vill.
Annan hjälp: Han behöver aktiv tillsyn eftersom han kan skada sig själv på olika sätt. Han häller gärna ut och smakar på olika saker. Man får ge honom medicin mot EP och för att han ska somna och sova. Han har perioder då han sover dåligt och är då uppe och busar.
Men det jobbigaste är att han behöver aktiv tillsyn hela tiden när han är vaken. Det gärller ju då även de nätter han är vaken.
Nu undrar jag mest hur mer jag kan förbereda mig inför mötet. Vi har städat lite.... MEn inte alltvför mycket. Vi hinner ju liksom inte med det.
Tacksam för tips. Vad ska man säga och vad ska man inte säga.....
Helst skulle jag vilja gå ner i tid på mitt vanliga jobb och ta assistanstimmar själv. För att orka och hinna med att träna honom.