• tahira

Är det okej att blanda febernedsättande med läsk?

Inatt vid midnatt vaknade min femåring med 39 graders feber.

Han har en stark kräkreflex och vi har haft mycket problem med att få i honom flytande medicin och tabletter. Febern gick inte alls ner, tvärtom. Efter en stund blev jag orolig och gick och köpte Sprite och blandade med medicinen och gav honom och han drack utan problem.

Jag berättade det här för en vän imorse och hon svarade att "Ja, det var ju inte det bästa sättet. Juice kan jag förstå, men läsk... tja..."

Så jag undrar vad resten av familjeliv tycker. Jag tycker att det är självklart att göra vad man kan för att få ner febern på ett barn, även om det innebär att ge dem läsk mitt i natten. Men det kanske finns andra anledningar till att låta bli?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att blanda febernedsättande med läsk?
  • gammeltacka

Vid sjukdom är det väl helt ok med läsk tycker jag, ibland annars med förstås. Det man skall tänka på när man blandar medicin med dryck är att om barnet inte dricker upp allt vet man inte hur mycket det fått i sig. Blanda i lite alltså om ni ska blanda. Annars är suppar eller munlöslig tablett (Alvedon) ett bättre alternativ. Och är man fem kan man kanske svälja tabletterså man slipper smaken men det är lite olika det där hur tidigt de klarar det.

• Red drum

Man ska inte blanda mediciner med något. Ta supp nästa gång.

• Loveeeliiie

Förstår inte varför det skulle va så fel..
    Visst kolsyran kanske inte är jätte bra för magen och socker mitt i natten kanske inte heller är så bra, men du gjorde ju vad du kunde för att få i ditt barn medicin och det är ju inte fel!

Min mamma brukade blanda alla möjliga mediciner med läsk när jag var liten, ibland funkade det men ibland så smakade det värre ^^ huvudsaken är att barnet får i sig medicinen.

Om jag får huvudvärk på kvällen och råkar dricka läsk just då så brukar jag ta värktablett med läsken, har aldrig märkt någon skillnad mellan det och vatten.

När barn är sjuka så brukar man ju lura i dom medicin med sötsaker, inget konstigt med det, det händer ju endå bara när dom är sjuka.

• myrius

På vilket sätt skulle det ha betydelse; förutom sockret då. Men då är ju saft lika illa.

• Kazeer

Så länge medicinens verkan inte förstörs av att den blandas med läsk, så ser jag inget problem med det. Huvudsaken är att barnet får i sig medicinen.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lindreas
    Red drum skrev 2011-03-29 15:45:43 följande:
    Man ska inte blanda mediciner med något. Ta supp nästa gång.
    Va? Det är väl ändå ingenting allmängiltigt. Läkare rekommenderar ju för sjutton att man ska blanda ut medicin med mat om det är svårt att få i barnen den!
  • tahira
    gammeltacka skrev 2011-03-29 15:43:41 följande:
    Vid sjukdom är det väl helt ok med läsk tycker jag, ibland annars med förstås. Det man skall tänka på när man blandar medicin med dryck är att om barnet inte dricker upp allt vet man inte hur mycket det fått i sig. Blanda i lite alltså om ni ska blanda. Annars är suppar eller munlöslig tablett (Alvedon) ett bättre alternativ. Och är man fem kan man kanske svälja tabletterså man slipper smaken men det är lite olika det där hur tidigt de klarar det.
    Jag har letat efter munlösliga här, vi bor i England. Men inte hittat. Han kan inte svälja tabletter, han fick öroninflammation i julas och vi testade allt möjligt för att få i honom medicin, men han bara kräktes upp både tabletter och flytande igen, tills vi började blanda med Sprite.

Naturligtvis ser vi till att han dricker upp allt - annars är det ju lönlöst och dessutom farligt om det är antibiotika.
  • tahira
    Kazeer skrev 2011-03-29 15:46:47 följande:
    Så länge medicinens verkan inte förstörs av att den blandas med läsk, så ser jag inget problem med det. Huvudsaken är att barnet får i sig medicinen.
    Det är så jag tänker också

Tack för alla svar
  • Astarte

Det är helt ok om du frågar mig! Då får de ju i sig både vätksa och medikamenter på en gång!

Svar på tråden Är det okej att blanda febernedsättande med läsk?