• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Straffa sexköp som har skett utomlands

Råkade kasta en blick på baksidan av aftonbladet där de ställde en fråga till fem personer om vad de tyckte om socialdemokraternas förslag att straffa sexköp som har skett utomlands. Det var det första jag har sett om det och jag hittade ingen tråd när jag sökte men jag tycker att det är en intressant fråga att diskutera så därför tar jag upp frågan till diskussion här.

Grundläggande för diskussionen är (eftersom jag vet hur trådar som denna ibland spårar ur till att handla om något annat):
    Det handlar om sexköp som är lagligt i landet där det sker, den här diskussionen handlar alltså inte om sexturism med minderåriga eller personer som tvingas in i det.
    Det är inte heller en fråga om lagligheten att köpa sex i Sverige eller om det är fel på sexköpslagen.
    Det är handlar inte om länder där sexköp är olagligt, där finns redan möjligheter för att straffa "här hemma" (om jag minns rätt).

Vad tycker ni alltså om att straffa svenska medborgare som begår "brott" enligt svensk lag utomlands? Rätt? Fel?

To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • Svar på tråden Straffa sexköp som har skett utomlands
  • I Blackrose I
    Fel.

Man tar ju seden dit man kommer.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Selfish Geene

anser generellt att brott som bestraffas med böter inte ska kunna utdömas utanför landet där brottet begåtts, däremot bör svenska medborgare som begår vissa grova brott utomlands kunna dömas i Sverige, även om brottet inte är att betrakta som olagligt i landet brottet begicks.

En svår fråga. 

• Selfish Geene
    I Blackrose I skrev 2011-03-29 18:12:31 följande:
    Fel.

Man tar ju seden dit man kommer.
    Om en svensk man misshandlar sin svenska fru när de är på semester i Saudiarabien, ska han inte kunna dömas för det när de kommer hem?
  • I Blackrose I

Man ska alltid gå efter lagen som råder i landet man befinner sig i. Blir ju helt fel om man ska gå efter Sveriges lagstiftning när man befinner sig i låt säg östasien eller Balkan. Hur har man tänkt genomföra det?

• Musetti

Fel, eftersom det enligt grundläggande allmänna rättsliga principer är staten som oavhängigt lagstiftar inom sitt territorium. OM en person utför en handling som är olagligt i en stat kan personen alltså inte straffas om handlingen skedde utanför det landets territorium.

I många länder i EU är det t.ex. olagligt att inte hjälpa en nödställd eller ett brottsoffer (en fråga som debatteras just nu i Sverige) men om min (fiktiva) franska kompis på besök i Sverige inte ingriper om en person går genom isen så kan han inte bli bestraffad för sin handlingsoförmåga, barken i Sverige eller i Frankrike, eftersom Sverige i dagsläget inte bestraffar ett icke-ingripande, så som man gör i Frankrike.

Sedan kan man alltid debattera lagstiftningens funktion som "moralisk uppfostrande", dvs att om vi lagstiftar om att en handling (ex. stöld) är straffbar så handlar folket därefter (dvs utför inte den olagliga handlingen, stölden). Men vem har tolkningsföreträdet? Vem har (om man säger det annorlunda)  högst moral?

T.ex. vad gäller barnaga så sitter det i ryggmärgen på varje svensk (nåja) att man inte slår sina barn i uppfostringssyfte men för min franska kompis ses det som en helt vanlig uppfostringsmetod. Eller ska vi ta exemplet om drogkaféer i Holland? Vad hände med sprutytbyte? Vad som är vedertaget i ett land är det alltså inte i ett annat.

Moral och lagstiftning bör inte sammanblandas och diskussionen bör lyftas på en högre nivå, typ Europeiska rådet (om vi talar om våra grannländer).

• I Blackrose I
    Selfish Geene skrev 2011-03-29 18:17:07 följande:
    Om en svensk man misshandlar sin svenska fru när de är på semester i Saudiarabien, ska han inte kunna dömas för det när de kommer hem?
    Njä. svår fråga det där men nu handlade diskussionen om sexköphandel och jag tror TS är mycket rak på sak att man inte ska blanda in annat i diskussionen.
  • sstv

Jag tycker förslaget är så dummt det kan bli. Man ska följa den lag som gäller i det land  man är, oavsett vilket land man kommer ifrån.

Sen kan man ju fundera hur det rent praktiskt ska gå till, Ska vi skicka iväg ett gäng "semesterpoliser" som dokumenterar vad våra landsmänn har för sig utomlands så de kan ställas till svars när de återvänder?  

• I Blackrose I
    sstv skrev 2011-03-29 18:35:13 följande:
    Jag tycker förslaget är så dummt det kan bli. Man ska följa den lag som gäller i det land  man är, oavsett vilket land man kommer ifrån.

Sen kan man ju fundera hur det rent praktiskt ska gå till, Ska vi skicka iväg ett gäng "semesterpoliser" som dokumenterar vad våra landsmänn har för sig utomlands så de kan ställas till svars när de återvänder?  
    Mmmm, det är verkligen idiotisk förslag. Vet inte heller hur dom har tänkt lösa det där med att "haffa" folk utomlands. Inte nog med att folk inte får ha roligt här i landet. Nu ska det vara förbjudet att ha det utomlands också? Löjligt...
  • Selfish Geene
    I Blackrose I skrev 2011-03-29 18:19:52 följande:
    Njä. svår fråga det där men nu handlade diskussionen om sexköphandel och jag tror TS är mycket rak på sak att man inte ska blanda in annat i diskussionen.
    Rena morallagar som sexköplagen är svåra att motivera bestraffning för oavsett var "brottet" begås
  • I Blackrose I
    Selfish Geene skrev 2011-03-29 18:39:47 följande:
    Rena morallagar som sexköplagen är svåra att motivera bestraffning för oavsett var "brottet" begås
    Mmm, det finns inga som helst vettig argument än ren moralpredikan när det gäller sexköplagen.
Svar på tråden Straffa sexköp som har skett utomlands