• Lotten 66

Barn med näsblod...

Hejsan!
    Känner mig riktigt orolig. Har en dotter på 12år som har blött näsblod 5ggr i helgen. Hon har haft lite ont i halsen ca 2 veckor. När man söker på näsblod så ploppar det upp LEUKEMI. Förhoppningsvis är det inte alls något så allvarligt men just nu känns det jättejobbigt. Ska ringa vårdcentralen så fort dom öppnar imorgon.
    Någon som har erfarenhet av det här så svara är ni snälla.

• Svar på tråden Barn med näsblod...
  • cherlindrea

Jag blödde näsblod massor när jag var liten. Jag har tydligen "känsliga slemhinnor" enligt läkarna. Det går att bränna blodkärl i näsan, men jag valde att inte göra det. Det "växte bort" med åren. Det är inte alltid bra att läsa så mycket på nätet, det är nog en mycket liten risk att din dotter har leukemi, men det är alltid bra att gå till en läkare, om inte för att stilla oron.

• cherlindrea

Kanske ska tillägga att jag kunde blöda riktigt mycket och att min mamma var väldigt orolig. Vi skötte det så att min pappa fick ta hand om det i stället. Ibland kunde det blöda 30-60 min. åt gången och det var inte så kul. När man väl har blödit kan såret lätt gå upp igen, vilket kan förklara varför det har varit så många gånger på kort tid. Inte ovanligt alltså.

• Lovasraramamma

hoppas självklart de inte är leukemi. men då får man ju lätt blåmärken oxå väl?

• Lotten 66

Tack för era svar, dom värmde. Har kollat henne i smyg och ser inga blåmärken. Ska nog låta bli att läsa så mycket på nätet i forsättningen men jag ringer i alla fall vårdcentralen imorgon så får dom även kolla halsen och ta ett blodprov.
    Många kramar och tack till er.

• Lovasraramamma

hoppas de inte nån fara...min bror blödde lätt som yngre. han hade bara dåligt blod. alltså...hb va dåligt

• Neko

Min pojkvän har blödit näsblod väldigt ota sedan han var jätteliten tills nu (han är 25 år). Kanske borde gå och kolla upp det... men om det hade varit något allvarligt så borde det väl ha visat sig tidigare?

• Zahcro

min dotter blöder i bland på nätterna hon vaknar röd i ansiktet.. sååå himla hemskt,. ska till vårdcentralen i dag.. så trött på att få hjärtat i halsgropen de gånger hon vaknat med detta..

hoppas det löser sig för dej!

• Myran22

Hej där.
    Jag blöddae VÄLDIGT mycket (dagligen) näsblod när jag var liten men det "växte" bort när jag blev äldre. När jag var runt 16-17 så slutade det blöda så ofta och nu är det bara nångång gång per år. Blöder det väldigt mycket och att man har svårt att få stopp på det så finns det något "skum"liknade grejs som man sätter in i näsan och som ska sitta där tills det smälter typ (Får man på vårdcetralen). Jag tror inte alls det är någon fara med ditt barn. Och har man blödigt en gång så är det lättare att börja blöda kort tid efteråt eftersom det kan gå upp igen.

Ha en bra dag.

Svar på tråden Barn med näsblod...