• smulan5

Mollusker

Min dotter har fått mollusker och det är väl inget fel med det men hon har fått flera i ansiktet och jag har läst att det KAN ta upp til 2 år innan de försvinner så nu undrar jag: Hur lång tid tog det för ditt barns mollusker att försvinna?? Vad jag har förstått så får de nya mollusker och gamla försvinner så skriv gärna ungefär hur lång tid det tog för en mollusk att försvinna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Mollusker
  • anju79

Från det att första kom till sista försvann tog det ca 8 månader. Hon fick sina på vänster axel, i vänster armhåla och på vänstra sidan av bröstet. När de väl sprack kom de inte på samma ställe igen.
    Går tydligen att "skeda" bort dom på vårdcentralen men de kommer ofta igen. Är ju ett vårtvirus dom försvinner av sig självt.

• Nattie

Jag hade de i ca 1 år i hela ansiktet! De är smittsamt aå man får inte bada tillsammans med någon eller andvända samma handduk! Jag gick till vc och dom grävde ut dom
    Med nålar! Sen försvann dom bara helt

• GulTussilago

Det tog tre veckor från att vi började behandla dem (hade väl haft dem i några veckor innan kanske, så totalt var de väl där 2-3 månader)

Behandlingen (som funkade utmärkt på båda mina barn, Tipset kom från barnläkaren på bvc) var att badda med (oparfymerad) Laktacydtvål. Jag doppade en tops och baddade på alla mollusker ett par gånger om dagen.
    Efter 3 veckor var alla borta!

• smulan5
    GulTussilago skrev 2011-03-30 21:08:02 följande:
    Det tog tre veckor från att vi började behandla dem (hade väl haft dem i några veckor innan kanske, så totalt var de väl där 2-3 månader)

Behandlingen (som funkade utmärkt på båda mina barn, Tipset kom från barnläkaren på bvc) var att badda med (oparfymerad) Laktacydtvål. Jag doppade en tops och baddade på alla mollusker ett par gånger om dagen.
    Efter 3 veckor var alla borta!
    Tackar för tipset, då ska jag prova med det. Hade det inte varit för att de satt i ansiktet hade jag inte bekymrat mig men jag tycker lite synd om dottern.
  • GulTussilago
    smulan5 skrev 2011-03-30 21:19:31 följande:
    Tackar för tipset, då ska jag prova med det. Hade det inte varit för att de satt i ansiktet hade jag inte bekymrat mig men jag tycker lite synd om dottern.
    Mina barn hade mest runt bålen vill jag minnas..

Huden kan bli lite irriterad av tvålen, så jag gjorde som så att jag duttade på tvål och så tvättade jag bort den med en fuktig tvättlapp när tvålen liksom torkat in (efter nån halvtimme eller nåt)
    Då kan man ta på lite oftare istället

Hoppas att det funkar på din dotter också!
  • vittra

Vår dotter har haft i 2½ år nu, och det har väl börjat lugna sig men är absolut inte borta. Hon har dock aldrig haft i ansiktet, men fulla benen, rumpan, snippan, lite upp över magen och ibland uppåt armar och armhålor. Men det ser ju hemskt ut, allra helst de som blir infekterade

Vi testade det där med laktacyd men hon blev ju jätteirriterad så vågade inte prova något mer. Kan man verkligen få så effektivt resultat? Dottern har väldigt känslig hud... men om det försvinner så snabbt kanske det är värt??

• Gremlin

Hej! Min 5-åring hade mollusker på ena sidan bålen, ryggen, ner mot låren, rumpan, i armhålan och på ena armen i drygt ett år. Vi provade allt möjligt: lactacyd, thuja (både åt och baddade), molkosan (1 gång, hade aldrig använt det om jag visste att det skulle svida så vansinnigt), mm mm. Vi gav upp och de försvann som tur var av sig själv till slut. Jag var jättelättad naturligtvis men upptäckte snart att min andra pojke hade fått dem på ena handen och armen, och de spred sig som elden. Jag trodde jag han hade klarat sig, men icket.

Det här var när jag nojade över svininfluensan som värst och körde med alla möjliga huskurer som jag kunde hitta på nätet, däribland joniserat silver (omdiskuterat). Hur som helst så hade jag mailat försäljaren när 5-åringen hade sina mollusker och frågat om flytande silver kunde hjälpa men inte fått något svar, så jag lät flaskan vara. Några veckor efter att jag upptäckte dem på storebror fick jag ett mail där det stod att det går utmärkt att behandla mollusker, dränk en "tuss" och tejpa fast på dem och låt verka över natten tills de är borta. Eftersom det var utvärtes tvekade jag inte att prova. Jag ljuger inte, efter två-tre dagar såg jag resultat och efter en vecka fanns det inte ett spår efter några mollusker. Lillebror har små, små ärr efter sina.

Hade han haft långvariga besvär så hade jag lika gärna trott att de skulle försvunnit ändå men det här var efter att han hade haft molluskerna mindre än en månad.

Ok, jag ville bara berätta hur vi blev av med eländet. Lycka till!

• vittra

Vår dotter har faktiskt äntligen blivit av med dem!! Helt av sig själv, vi gjorde ingenting för att de skulle försvinna utan de bara växte bort typ. Så det tog drygt 2½ år, hon är 3 år och 7 månader nu.

• Malena123

Vi lyckade med Pleurocaps. Hittade på nätet.

3x3 kapslar dagligen i 6 veckor. 

• Joje

Sonen hade sina mollusker i 1,5 år. Har ingen tidsuppfattning om hur länge varje mollusk "varade".  Vi gjorde inget speciellt förutom att smörja med mjukgörande.

Mamma till ♂ född 17 april 2007 och ♀ född 12 juli 2008
Svar på tråden Mollusker