• Jäjd

Behöver hjälp att få laptop att funka med nätverkskabel

Jag är både tekniskt handikappad och tekniskt fientlig, så snälla, hjälp. Jag har en laptop som jag vill kunna ansluta till mitt befintliga modem till vilken även en stationär dator är kopplad.

Varför går det inte?

Har just nu nät från Telia. Visst måste man installera nån skit från nån disc som kom med modemet för att man sen ska kunna köra in nätverkskabeln i laptopen.. ? Har ett vagt minne av att det gjordes med den stationära datorn iallafall då jag fick det här Teliaabonnemanget för bredband.

Någon?

• Svar på tråden Behöver hjälp att få laptop att funka med nätverkskabel
  • germx

Nu vet jag inte vad det är för skit från telia, men jag gör ett helt okvalificerat antagande att du försöker koppla din laptop till ett ADSL modem/router.

Nu vet jag inte vad telia kör med för grejer, men i regel så ska det bara vara att plugga i sladden och köra.
    Beroende på vad det är för operativsystem kan det kanske behövas göra lite olika inställningar, men i princip ska den reagera på att du stoppar i kablen, och sedan bli tilldelad en IP-adress.

Om du kör windows, har du någon ikon som indikerar statusen på nätverket?
    Hur ser den isf. ut när du:
    1. Inte har sladden ikopplad
    2. Har sladden ikopplad.

Har du försökt att köra igång felsökningsverktyg av något slag?

Du säger att det inte går, vad exxakt är det som inte går?

• germx
    R Franklin skrev 2011-03-30 11:22:45 följande:
    Är det modemet du försöker koppla ihop direkt med flera datorer så fungerar inte det. Det du behöver är en router.
    Får man inte alltid en modem med inbyggd router när man köper bredband nu för tiden?
  • R Franklin
    germx skrev 2011-03-30 14:32:20 följande:
    Får man inte alltid en modem med inbyggd router när man köper bredband nu för tiden?
    Framgår inte alls hur gammalt TS modem är. Jag har ingen router i mitt modem. Oavsett så behöver TS en router, om den sedan är inbyggd i modemet eller inte spelar mindre roll (Men så klart något för TS att ta reda på ).
  • Jäjd

Nej det är ingen router, det är ett vanligt hederligt modem, inte trådlöst på något vis. Det är inget nätverk.

Det jag ville veta var om någon av mitt inlägg att döma, kunde bekräfta det jag fått veta och fattat vilket är att jag måste installera nån skit från modemet även på laptopen för att kunna få det att funka med kabeln. Man fick ju nån disc och lite installeringsgrejs med modemet när det kom.

Men jag inser att det blir för svårt att få nån lösning så här, men tack ändå. Får ge mig till tåls tills jag hinner ringa upp Telia för ett svar.
    Sen ska jag förstås skaffa en sån där router trådlös grej, från Comhem dock..

• R Franklin
    Jäjd skrev 2011-03-31 19:50:08 följande:
    Nej det är ingen router, det är ett vanligt hederligt modem, inte trådlöst på något vis. Det är inget nätverk.

Det jag ville veta var om någon av mitt inlägg att döma, kunde bekräfta det jag fått veta och fattat vilket är att jag måste installera nån skit från modemet även på laptopen för att kunna få det att funka med kabeln. Man fick ju nån disc och lite installeringsgrejs med modemet när det kom.

Men jag inser att det blir för svårt att få nån lösning så här, men tack ändå. Får ge mig till tåls tills jag hinner ringa upp Telia för ett svar.
    Sen ska jag förstås skaffa en sån där router trådlös grej, från Comhem dock..
    Nej du behöver inte installera någonting. Du behöver en router och en kabel, det är allt.
  • lilgre

Hej, stora problem sen 10juni. Tömt och återställt mun Sony. ASUS DATOR ej ok. Comhem rekommenderar igår använda nätverkskabelnätverkskabel och installerat deras Tryggsurf trots att jag har Norton. Denna köpts från Media Markt. Varit där 9 gånger sen 10/6. De har bl a tömt datorn och installerat. Finns ingen ingång på min ASUS laptop för kabeln. De har stängt affär och support. Vad göra? Måste köpa bilförsäkring senast idag

Svar på tråden Behöver hjälp att få laptop att funka med nätverkskabel