Bensin vs Disel
Vi funderar på att köpa ny bil men kan inte riktigt komma överrens om vi ska ha bensin eller disel så jag/vi skulle vilja höra lite för- och nackdelar med dom alternativen. Vi kör ca 1500 mil per år.
Vi funderar på att köpa ny bil men kan inte riktigt komma överrens om vi ska ha bensin eller disel så jag/vi skulle vilja höra lite för- och nackdelar med dom alternativen. Vi kör ca 1500 mil per år.
Du ska köra många mil för att tjäna på att ha en diesel. Skatten är så pass dyr.
då borde jag satsa på en bensin bil om jag vore du, har själv precis sålt våran diesel och ska köpa en bensinbil, vi kör åxå ca 1500 per år
Är det en nyare dieselbil så är ju skatten urbillig på vissa modeller.
Tack för svaren!
Det blir nog en bättre begagnad, modell -09 eller -10.
Bensin och diesel är lite olika att köra. En turbodiesel är starkare än en lika stor bensinmotor.
Bensinmotorn är bättre vid höga varv, men där förbrukar den även mer bränsle.
Istället för bensin/diesel borde man också jämföra t.ex. valet mellan 1,6 och 2,0 liters bensin.
Jag valde dieseln för jag kör alltid med under 3500 motorvarv. Tankar med 100 mils mellanrum 50 liter.
Tidigare på 80-talet och början av 90-talet var dieselbilarna utrustade med riktigt orkeslösa motorer, då var det frågan endast om att spara kostnader.
Fast dom flesta för väl under 3500 varv? Annars så är det dags att man lär sig växla
Vi har sålt våran bensinare nu och har beställt en diesel, vi kör också ca. 1000-1500 mil/år.
Vi betalade ca. 25,000 kr/år i bensin och med dieseln kommer vi nog ligga på 11,000 om vi kör lika mycket som innan. Dessutom är skatten BILLIGARE på dieseln än vad bensinaren var...
Så jag ser ju inga nackdelar med att köpa diesel
Men om jag måste komma på något dåligt så är det nog att kör man många kallstarter med en diesel så har partikelfiltret en förmåga att "klägga igen", men det löser man lätt genom att låta bilen köras varm!
Det är en Subaru Legacy 2,0D -11 vi har beställt och en Subaru Legacy 3,0 R -05 vi sålde
Många mindre dieselmotorer är ju miljöklassade och då är de väl fortfarande skattefria i 5år....efter 5 år är skatten på dessa ungefär som en bensinbil.. Det är främst äldre dieslar eller större dieselmotorer som kostar rejält i skatt.... Fast jag föredrar att ha bruksbilen som diesel då karaktären på motorn ofta är trevligare på en diesel för normal körning
Vi har runt 4500 kr i skatt på vår ena dieselbil, och vid 1500 mil/år går det jämnt ut med vår bensinbil som har runt 2000 kr i skatt.
Räkna på det, det är inte det minsta svårt.
Kom på att uträkningen i mitt förra inlägg var gjort när bensinen kostade 10 kr litern...
Nu blir det nånting såhär för mig, om vi säger att både bensin och diesel kostar 14 kr/liter:
Bil 1: 10 år gammal Volvo, bensin (2,5 liters sugmotor c:a 130 hk). Drar 0.85 l/mil. skatt 2000 kr/år.
Bil 2: 5-6 år gammal fransos, 120 hk Turbodiesel, drar 0.55 l/mil. Skatt 4500 kr/år.
Bilarna är 4-dörrars sedan-modeller, i samma storlek, och jämförbara i servicekostnad mm (fast det lär visst gå på en slant att byta partikelfilter på dieseln vid 12000 mil, kolla upp det ifall ni ska köpa en begagnad.) Förbrukningen är inte försäljningssiffror utan det jag faktiskt tankar och kör. Lite stadstrafik och köer, mest landsväg men sällan över 100 km/h.
Bensin: 14*0.85 = 11.90 kr/mil
Diesel: 14*0.55 = 7.70 kr/mil
Det skiljer alltså drygt 4 kr per mil på drivmedelskostnaden. Och pris-skillnaden på skatten är då intjänad redan på 600 mil:
4500-2000=2500 kr/år. 2500/4.2 = 600 mil.