• FamHull

Bensin vs Disel

Vi funderar på att köpa ny bil men kan inte riktigt komma överrens om vi ska ha bensin eller disel så jag/vi skulle vilja höra lite för- och nackdelar med dom alternativen. Vi kör ca 1500 mil per år.

• Svar på tråden Bensin vs Disel
  • a mor

Du ska köra många mil för att tjäna på att ha en diesel. Skatten är så pass dyr.

• snorkan

då borde jag satsa på en bensin bil om jag vore du, har själv precis sålt våran diesel och ska köpa en bensinbil, vi kör åxå ca 1500 per år

• slangbella

Är det en nyare dieselbil så är ju skatten urbillig på vissa modeller.

(¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • snorkan
    slangbella skrev 2011-03-29 20:10:02 följande:
    Är det en nyare dieselbil så är ju skatten urbillig på vissa modeller.
    vilka då tex?
  • FamHull

Tack för svaren!

Det blir nog en bättre begagnad, modell -09 eller -10.

• slangbella
    snorkan skrev 2011-03-29 20:12:46 följande:
    vilka då tex?
    Jag kollade på en Volvo V50 Momentum årsmodell 08 el 09 härom veckan och skatten var typ 1500 kr eller nåt liknande på transportstyrelsens hemsida. Kommer inte ihåg exakt. Tyckte iaf inte då att kostnaden för skatten skulle vara särskilt avgörande för om jag skulle välja den bilen eller inte. (Med reservation över jag såg helt fel
    (¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • Tommy från Alberga

Bensin och diesel är lite olika att köra. En turbodiesel är starkare än en lika stor bensinmotor.
    Bensinmotorn är bättre vid höga varv, men där förbrukar den även mer bränsle.

Istället för bensin/diesel borde man också jämföra t.ex. valet mellan 1,6 och 2,0 liters bensin.
    Jag valde dieseln för jag kör alltid med under 3500 motorvarv. Tankar med 100 mils mellanrum 50 liter.

Tidigare på 80-talet och början av 90-talet var dieselbilarna utrustade med riktigt orkeslösa motorer, då var det frågan endast om att spara kostnader.

Tidigare från Bacbyn
  • Caroline

Tommy från Alberga skrev 2011-03-31 08:33:40 följande:
    Jag valde dieseln för jag kör alltid med under 3500 motorvarv. Tankar med 100 mils mellanrum 50 liter.

Fast dom flesta för väl under 3500 varv? Annars så är det dags att man lär sig växla Glad

Vi har sålt våran bensinare nu och har beställt en diesel, vi kör också ca. 1000-1500 mil/år.
    Vi betalade ca. 25,000 kr/år i bensin och med dieseln kommer vi nog ligga på 11,000 om vi kör lika mycket som innan. Dessutom är skatten BILLIGARE på dieseln än vad bensinaren var...
    Så jag ser ju inga nackdelar med att köpa diesel Flört 
    Men om jag måste komma på något dåligt så är det nog att kör man många kallstarter med en diesel så har partikelfiltret en förmåga att "klägga igen", men det löser man lätt genom att låta bilen köras varm! Tungan ute

Det är en Subaru Legacy 2,0D -11 vi har beställt och en Subaru Legacy 3,0 R -05 vi sålde

• Timmervik

Många mindre dieselmotorer är ju miljöklassade och då är de väl fortfarande skattefria i 5år....efter 5 år är skatten på dessa ungefär som en bensinbil.. Det är främst äldre dieslar eller större dieselmotorer som kostar rejält i skatt.... Fast jag föredrar att ha bruksbilen som diesel då karaktären på motorn ofta är trevligare på en diesel för normal körning

• MrKlister
    a mor skrev 2011-03-29 20:07:23 följande:
    Du ska köra många mil för att tjäna på att ha en diesel. Skatten är så pass dyr.
    Nuförtiden är dieselbilar såpass bränslesnåla att break-even för bensin vs. diesel brukar ligga nånstans kring 1500 mil/år för bilar i jämförbara storlekar. Även bortsett från skatterabatten på nya bilar.
  • Mjolle

Vi har runt 4500 kr i skatt på vår ena dieselbil, och vid 1500 mil/år går det jämnt ut med vår bensinbil som har runt 2000 kr i skatt.

Räkna på det, det är inte det minsta svårt.

• MrKlister

Kom på att uträkningen i mitt förra inlägg var gjort när bensinen kostade 10 kr litern...

Nu blir det nånting såhär för mig, om vi säger att både bensin och diesel kostar 14 kr/liter:
    Bil 1: 10 år gammal Volvo, bensin (2,5 liters sugmotor c:a 130 hk). Drar 0.85 l/mil. skatt 2000 kr/år.
    Bil 2: 5-6 år gammal fransos, 120 hk Turbodiesel, drar 0.55 l/mil. Skatt 4500 kr/år.

Bilarna är 4-dörrars sedan-modeller, i samma storlek, och jämförbara i servicekostnad mm (fast det lär visst gå på en slant att byta partikelfilter på dieseln vid 12000 mil, kolla upp det ifall ni ska köpa en begagnad.) Förbrukningen är inte försäljningssiffror utan det jag faktiskt tankar och kör. Lite stadstrafik och köer, mest landsväg men sällan över 100 km/h.

Bensin: 14*0.85 = 11.90 kr/mil
    Diesel: 14*0.55 = 7.70 kr/mil

Det skiljer alltså drygt 4 kr per mil på drivmedelskostnaden. Och pris-skillnaden på skatten är då intjänad redan på 600 mil:
    4500-2000=2500 kr/år.  2500/4.2 = 600 mil.

Svar på tråden Bensin vs Disel