• JohannaS03

Min älskade hund har en juvertumör

För en vecka sen upptäckte jag en knöl, som ett körsbär, vid en av de nedersta bröstvårtorna. Ringde förstås direkt till vet och fick komma nästa dag. Hon sa att det förmodligen är en juvertumör. Den ska tas bort på fredag och det är 50% chans att den är godartad. Men jag pendlar mellan hopp och förtvivlan. Ena sekunden tänker jag att allt kommer gå bra och andra sekunden tror jag att hon har cancer i hela kroppen och att tumören bara är en metastas.

Vill inte tänka på att min tjej ska lämna mig en dag. Hon är bara 6½ och jag vill ha henne kvar i alla fall i några år till!

Behöver lite pepp...

• Svar på tråden Min älskade hund har en juvertumör
  • seacucumber

Förhoppningsvis har du upptäckt det i tid! Våran tik opererades för ljuvertumörer för ett år sen. Idag mår hon bra.

Hoppas allt går bra för er!

• BettanB

Usch och fy. Min flicka hade en juvertumör förrförra hösten och vi opererade den så fort det gick. Tyvärr var det elakartad, men än så länge mår hon bra som tur är. Hon blir 13 år i år.

I BettanMansion är sorgen randig.
  • avilo

På vår tik opererades bort 5 stycken juvertumörer som slog upp helt plötsligt
    efter en livmodersinflammation. Juvertumörerna  var godartade och vår tik är nu snart 14 år.

Detta var för två år sedan.

Förstår din oro. Hoppas det kommer att gå bra.

• dezibel

Det brukar nästan alltid gå bra så oroa dig inte alltför mycket! Jag tog en omlacering på sju år som jag omedelbart opererade bort 4 elakartade juvertumörer på och hon levde gott i fem år till innan det kom tillbaka.

• JohannaS03

Skönt att höra så många som det gått bra för!

• Ida1982

Jag beklagar verkligen.
    Antar att ni vet hur det gick nu.

Min rottistik på fyra år har också cancer, fast inte juvertumörer. För oss går det inte bra och det känns helt obeskrivligt hemskt.

Mitt råd är att gå till bra veterinärer. Tex Gunilla Kastengren Fröberg på Albano, Patricio Rivera på Strömsholm eller Henrik von Euler på Ultuna. Efter operationen måste ni kolla ofta ifall ni ser några förändringar för det kan tyvärr gå fort.

www.djurcancer.se är en sida med bra info.

• tjej87

Vår tik har också opererat bort juvertumörer, tror det var 4 eller 5 st som alla var godartade. På ena sidan där de flesta var togs hela juverna bort, på den andra sidan bara tumören. Tror det var två år sedan nu, hon var då 9 och är nu 11 och mår bara bra :) Efter operationen tyckte vi att hon blev lite piggare så det kan hända att umörerna hade påverkat hennes hälsa lite... Det låter läskigt med tumörer och cancer men vad jag har förstått så går det oftast bra vid juvertumörer.

• SofiaD

TS, hur gick det?

Idag upptäckte vi en knöl på ena juvret hos vår 9 åriga tik - ska till veterinären på måndag och få den kollad. Hoppas innerligt att den inte är elakartad, om om den är det så hoppas jag att det inte spridit sig utan går att ta bort den så hon får några fina år till med oss   .

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Ova

Statistiskt så är ca 50% av juvertumörerna godartade, men min erfarenhet är att majoriteten är godartade och det kanske beror på att vi opererar dem tidigt. Skulle den vara elakartad så behöver det inte betyda att den har spridit sig.

• SofiaD

Veterinären konstaterade en juvertumör i måndags, den ska tas bort i augusti. Just nu är hunden så skendräktig och har mjölk i juvren så de vill inte skära i dem då - fick medicin vi ska ge henne några dagar. Känner mig hoppfull att det här ska gå bra!

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • JohannaS03

Lite sent svar, har varit på semester...

Det gick BRA det var inget farligt alls!!! Så jag hoppas det går bra för er också Sofia!!!

• SofiaD
    JohannaS03 skrev 2011-08-03 01:46:44 följande:

Det gick BRA det var inget farligt alls!!! Så jag hoppas det går bra för er också Sofia!!!
    Så det var en godartad knöl din hund hade? Skönt för er i så fall!
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Eisa
    JohannaS03 skrev 2011-08-03 01:46:44 följande:

Gud så skönt!

Min hund hade en juvertumör i många många år och dog sedan av något annat. Den spred sig inte.
  • SofiaD
    Eisa skrev 2011-08-04 18:02:38 följande:
    Gud så skönt!

Min hund hade en juvertumör i många många år och dog sedan av något annat. Den spred sig inte.
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
Svar på tråden Min älskade hund har en juvertumör