• Angel in sight

Ska sy en docka.. Hjälp!

Vi har fått i uppdrag att sy en docka på dagis till vår dotter som ska börja på lilla avdelningen i höst. Vår stora tjej går på stora avdelningen och där behöver de ingen docka men jag tänkte att om jag ska sy en till lilla så får stora också en - snällt va Flört.

Hursomhelst så behöver jag hjälp. Tänkte mig en mjuk docka och hittar då info på nätet om "waldorfdockor" och en om Karin Neuschütz som skrivit böcker om det. Behövs ett mönster och behöver man en bok för att kunna sy dockorna? Vad behövs för nålar och verktyg och material? Hittar lite olika info på nätet så jag blir lite förvirrad.

Jag är väl inte helt nollställd på att sy men det var lääänge sedan jag sydde något annat än hål i kläder och behöver hjälp så jag kommer igång och kan sy en varsin docka till dem.

• Svar på tråden Ska sy en docka.. Hjälp!
  • systertillknorr

Jätte fint med waldorf! Dockorna är underbara och kan ju utvecklas med barnet =)
    Har dock inte sytt nån själv än, vet precis vad de ska vara för tyg men inte vad det heterFlört om du har nån länk eller så med alternativen så kan jag säga vad jag tycker är bäst.

• thebettygirl

Tydligen är waldorfdockor något som barn i 6:an på waldorfskolor få sy själva utifrån sin fantasi, så det kan bli svårt att hitta ritning på det i så fall. Jag hittade denna intressanta sida om waldorfdockor och en person som syr sådana: waldorfdockor.com/

• Tygtiiger

Waldorfdockorna är jättefina. Jag tycker du ska gå till biblioteket och fråga! De brukar ha kalikås böcker (Sy mjuka djur och dockor) - de har dockmönster också (jag har sytt en röd katt med en unge i magen till min son när han var tre, han fick välja färg och djur själv och den är tokälskad) och de är lätta att sy, man syr dem i velour eller trikå. Det brukar finnas böcker om waldorfdockor också. Fråga bibliotekarierna eller titta både på vuxen- och barnhyllorna (står oftast under avdelning Q, där finns en underavdelning för sömnad. JA, jag tillbringar för mycket tid på biblioteket!! )

Det svåra är att få tag i bra tyg.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Angel in sight

Tack för alla tips. Får följa upp det sen. Känns som det mesta är over my head.. Vet inte om jag ska hitta något enklare alternativ. Sy dockor känns inte som min starka sida.

Har ni tips på hur man gör något enkelt som inte ser hemskt ut?

• Tygtiiger
    Angel in sight skrev 2011-04-19 14:50:50 följande:
    Tack för alla tips. Får följa upp det sen. Känns som det mesta är over my head.. Vet inte om jag ska hitta något enklare alternativ. Sy dockor känns inte som min starka sida.

Har ni tips på hur man gör något enkelt som inte ser hemskt ut?
    Ja, kalikås mjuka djur och dockor!! De är verkligen superenkla - du kan använda deras kattmönster tex och göra ett runt huvud så har du en docka. Hår får man brodera på eller sy fast en lång garnfrans i sömmen mitt på huvudet och dra bak till en fläta eller tofs. Trikå (köp helst kraftig trikå typ muddväv) och velour kan du hitta tex på www.stoffochstil.se
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Nickan03

jag blev sugen på att sy massa söta dockkjolar och klänningar med veck och volanger när jag såg den här länken på youtube :)

• Jomppelina

Walldorf-dockor är jättefina, men det kräver lite tid och handlag, inte minst för att knyta formen på huvudet. Men som någon redan har nämnt så har Kalikå fina dockor som blir superfina. Jag tror att det är den rosa boken du skall försöka kika i, som heter Kalikå krabater. I den har du ett mönster på en jättefin pojk eller flickdocka, dvs med eller utan snorre.

Svar på tråden Ska sy en docka.. Hjälp!