• Anonym (stoppet?)

Fekalom/Förstoppning? Avföringen är smal och inga ordentliga korvar...*ursäkta detaljer*

Ursäkta detaljer.. Men jag tycker det är så pinsamt att prata om det här med läkare... Så jag börjar här ;)

Jag har sedan 1½ år tillbaka problem med förstoppning.
    När det var som värst var när jag var gravid och helt sängliggandes i 4 månader pga hotande missfall. Då gick det 4 veckor mellan toabesöken!! Och när det väl kom var det stenhårt (jag fick plocka ur det själv med fingrarna..) :(

Sedan dess har det inte varit så illa, men det kan gå upp till 4 dagar mellan toabesöken.
    Ibland går jag på toa varje dag men då kommer det aldrig mycket och det som kommer är som små smala bajskorvar, nästan maskliknande...

Jag har testat klyx, då kommer det ju mer men inga jättemängder.

Har testat vattenlavemang hemma. Tycker det är lite knepigt och vet inte hur resultatet blir eftersom allt är så blandat med 1 liter vatten...

Har testat laxoberal. Vilket resulterar i superdiarée och då går jag på toa 5 gånger och känner mig helt tömd ;)
    Men laxoberal får man ju inte använda så ofta.. Så det har jag bara gjort 4 gånger senaste halvåret.

Har testat Movicol 2 påsar nu i 2 dagar men ännu ingen effekt..

Pga andra hälsoproblem har en CT röntgen med kontrast gjorts på buken och då hittade de inget avvikande iallafall..

Hjälp mig snälla..
    Låter det som att det kan vara stopp i tarmen någonstans?
    Kan jag testa något annat?
    Min husläkare sa att Movicol ska hjälpa, inga andra undersökningar eller förslag på åtgärd...

Tack för att du orkade läsa päckliga detaljer :(  ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-29 21:03
    Trådstartaren igen...
    Nu googlade jag detta och hittar massa sidor som det står på att ett av de vanligaste tecknen på tjocktarmscancer är smal avföring :cry:
    *Storgråter*
    Nu kommer jag inte kunna sova inatt :(

• Svar på tråden Fekalom/Förstoppning? Avföringen är smal och inga ordentliga korvar...*ursäkta detaljer*
  • Anonym

Behöver inte vara tjocktarmscancer hörru. Kollat upp IBS?

Svar på tråden Fekalom/Förstoppning? Avföringen är smal och inga ordentliga korvar...*ursäkta detaljer*