• Anonym (TS)

    20 kg + av sertralin-kan man gå ner i vikt och samtidigt fortsätta med medicinen ?

    Jag börjar känna mig smått desperat. Har börjat och slutat med sertralin några ggr de senaste tio åren. Eftersom jag inte fixar att vara utan så påbörjar jag medicinering när jag känt behov av det och nu inser jag att denna medicinering förmodligen är livslån för mig. Allt vore väl frid och fröjd om det inte vore för min vikt. Jag har gått upp närmare 20 kg, min förmåga att hålla diet har väl varit lite si och så men jag tycker jag äter normalt och borde iaf stå still i vikt, men det kryper hela tiden sakta sakta uppåt. Folk tror man har dålig karaktär mm och man basunerar ju inte ut till alla hur det ligger till med medicin osv.

    KAN man gå ner i vikt samtidigt som man tar denna medicin ? Någon som lyckats med detta ? hur gick ni i så fall tillväga ? Skulle vara mycket peppande att höra att det öht är möjligt.

    Finns det någon undersökning gjord kring detta med sertralin och vikt och vad det är som orsakar viktuppgången ? 

  • Svar på tråden 20 kg + av sertralin-kan man gå ner i vikt och samtidigt fortsätta med medicinen ?
  • Anonym

    Kolla upp din sköldskötel, äter man sertralin kan ämnesomsättningen påverkas men det är det ingen som pratar om. Så mitt tips är att kolla det, pratar om egen erfarenhet

  • Anonym

    Jag äter Mirtazapin och har också gått upp en hel del Jag äter vanlig nyttig mat i normala mängder och borde stå still i vikt... Men det gör jag inte det går stadigt uppåt. Läkaren säger att det är för att den ger ökad aptit men det gäller inte på mig! Jag äter som jag alltid ghjort, tom mer nyttigt och regelbundet nu ändå går det uppåt. Har försökt med viktväktaran under denna tid men det bara gick inte att bli av med några kg!!!!!! Viktväktarna har hjälpt mig tidigare när jag inte åt medicin, nu funkar det inte....

    jag ska byta till Voxra som inte ska ge viktökning (sägs det...), Får väl hopas på den i stället för det är hemskt när man tappar kontrollen helt över sin vikt, man mår ju inte precis bättre då...

  • Anonym (Vanna)

    Jag har samma problem. Och jag VET att jag inte äter mer eller annorlunda.
    Det är medicinen som gör att jag går upp i vikt.
    Samma här; sakta men säkert uppåt. Blir galen snart. Motionerar och avstår från godis.
    Ändå femton kilo på något år eller så.
    Käkar Levaxin, var hoppfull i början, tänkte att; nu kanske jag lyckas gå ner. Men inte.

  • Anonym (TS)

    Hej och tack för era svar. Har inte svarat pga mycket att göra, datahaveri mm.

    Detta med vikten känns helt tröstlöst. Sedan starten med sertralin har jag uppskattningsvis ökat 15-18 kg, och det kryper ff sakta uppåt. Försöker jag följa VV eller annan dietform så blir jag jättehungrig dessutom har jag kanske endast minskat nåt enstaka kg på 3-4 veckors strikt kosthållning. När jag sedan tappar sugen har jag genast ökat i vikt igen.

    Ska jag acceptera at jag får leva mitt liv som ett fläskberg som nu måste köpa en ny garderob då mina gamla kläder inte passar längre ? eller kan man gå ner i vikt samtidigt som man äter sertralin ??

    då riktar jag inte min fråga till er som får effekten viktnedgång av medicinen jag vet att en del kan få den effekten. Jag riktar mig till er som går upp ivikt men genom koständrig och strikt koll på vad ni stoppar i er lyckats sega er ner i vikt om så även långsamt.

    Jag tror min motivation skulle öka med lite positiva förebilder och en vetskap om att det fgaktiskt är genomförbart.

  • Anonym (jt)

    Jag har också ökat kraftigt i vikt pga sertralin. Det är fruktansvärt frustrerande. Jag försöker gå ner i vikt men det händer inte mycket. Har tränat 4-5 dagar i veckan nu i 2 månader och inte minskat mycket alls. Min träningskompis som inte äter sertralin har tappat 10 kg på dessa 2 månader vilket gör att det känns extra frustrerande att det inte händer mycket med min egen vikt. Jag har dock inte gett upp ännu utan ska ge träningen en ordentlig chans och se hur det fungerar över en längre tid. Äter även jag Levaxin för ämnesomsättningen och hade hoppats att det skulle hjälpa, men icke.

    När jag tog upp min viktökning med min kurator sa hon: men menar du verkligen att du skulle gå upp i vikt av att äta ett piller. Visst det låter ju kanske otroligt att ett piller gör så att man blir fet, men vad kan det annars vara? Min kurator menade att det är ökad aptit som gör att man går upp i vikt och att man faktiskt inte behöver äta bara för att man är hungrig. Men som flera av er andra skrivit så har jag inte fått ökad aptit och jag äter samma som innan jag började på sertralinet, jag har t.o.m. slutat med kvällsmacka utan resultat.

    Pratade med min läkare som skrev ut sertalin till mig och hon sa att det är medicinen som orsakar viktuppgången. Exakt vad det är som orsakar detta sade hon inte. Jag ska snart på återbesök och tänker då prata mer med henne om viktuppgången. Har flera gånger allvarligt funderat på att sluta äta sertralin för jag är nådigt less på min vikt. Ska man verkligen behöva välja på att vara smal och olycklig eller fet och lycklig?

    Hoppas någon med erfarenhet har några peppande ord.

  • Anonym (Ner)

    Jag gick ner i vikt när jag åt den medicinen.....

  • Anonym (flodan)

    Hej!

    Jag har provat flera mediciner, bland annat sertralin och mirtazapin, under några år och gick upp totalt 25 kg. Det berodde inte på att jag åt för mycket, jag hade stenkoll på vad jag åt under långa perioder (räknande kcal och vägde allt jag åt) och gick ändå upp i vikt.  Otroligt frustrerande! Mår ju inte bättre av att vara fet... 
    Min läkare sa att visst kunde man gå upp i vikt av tabletterna, men att jag kanske åt mer än vad jag trodde osv... Visst skulle jag kunna gå ner i vikt om jag verkligen försökte osv... Suck, var hemskt att inte bli trodd så jag bytte läkare.
    När jag slutade med alla piller så rasade jag i vikt, ungefär 2-3 kg i vevkan. Och nu ett år senare väger jag mindre än jag gjorde innan Glad

  • Anonym

    Just av sertralin ökar behövet av sköldköterhormon. Alltså kan du få hypotereos av sertralin. Fick själv diagnosen 3 månader efter jag började med sertralin. När ämnesomsättningen minskar går man upp ivikt även om du lever på vatten. Då är det bara levaxin som hjälper. Så mitt råd är att göra ett test för att se om du har någon störning på sköldsköteln. Att må psykiskt dåligt är en biverkning av att ha hypotereos.

  • Anonym (vera)

    Viktuppgång är en vanlig biverkan av ssri, det finns dock ett ssri som inte har denna bieffekt och det är Fluoxetin. Prata med din läkare om du kan få möjlighet att byta preparat?

Svar på tråden 20 kg + av sertralin-kan man gå ner i vikt och samtidigt fortsätta med medicinen ?