• Gul Katt

Någon som röntgat huvudet? MRT? CT?

Hej!
    Har en jättefånig undran..kanske...
    Men idag har jag iaf Varit på röntgen-avdelningen och blivit undersökt. på kallelsen stod det MRT hjärna.
    Nu ikväll har jag suttit och googlat och läst lite om det och nu känns det nästan som om det stämmer mer överens med en CT (heter det så?). Någon som gjort någon av undersökningarna? Vad är det för skillnad på dem?
    Jag blev iaf inkörd i ett rör, som knackade och bankade. Tog en halvtimme kanske.

Sköterskan som hade hand om mig va väldigt kort i tonen och ingen man kände förtroende för.
    Hon informerade nästan ingenting om nånting! Jag var skräckslagen!
     Fick kontrastvätska genom armvecket. Har suttit och läst om det också nu, och det kan man tydligen få mycket biverkningar av! Känns otäckt!! Har jätteont i huvudet nu och mår lite allmänt dåligt. Nästan hettar i huden! Försöker dricka mycket vatten, för tydligen ska man kissa ut kontrasten.

Men visst måste de väl ha gjort "magnetkameraröntgen" när det stod det på kallelsen? Vad jag har förstått så är det farligare att göra CT. Men just nu vet jag inte vad det är jag gjort idag...

• Svar på tråden Någon som röntgat huvudet? MRT? CT?
  • Gustie

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med vad skillnaden kan vara...men om det stod MRT i kallelsen så borde det ju vara det de har gjort.

Beklagar även att personalen inte får dig att känna dig tillfreds, jag avskyr när vårdpersonal inte borde jobba med det de gör....

Hoppas det blir bra, oavsett varför du var där!

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Starkast

Låter som MR.
    Det dundrar och brakar så man brukar få hörselskydd. Likaså åker man in i en tunnel som är ganska lång och smal.

• zygoma girl

CT=datortomografi=röntgen: går jättesnabbt, undersökningen tar bara ett par minuter.

MR=magnetkamera: tar längre tid (ibland en timma), man får en "bur" över huvudet (när man ska undersöka huvudet alltså) och hörselkåpor eftersom det knackar och låter väldigt högt. Det är ingen röntgen dvs det ger ingen strålning.

Till båda kan man få kontrast genom armen och båda maskinerna ser nästan likadana ut på utsidan. Men du har genomgått en MR-undersökning.

Beklagar att personalen inte var trevlig!

Kontastbiverkningar är extremt sällsynta idag och har man normal njurfunktion så är det inga problem. Med största sannolikhet är det pga din rädsla ( dvs att du spände dig) som du har huvudvärk och mår dåligt, inte pga kontrastmedlet, om det är någon tröst.

• mer grubbel
    zygoma girl skrev 2011-03-31 15:46:50 följande:
    CT=datortomografi=röntgen: går jättesnabbt, undersökningen tar bara ett par minuter.

MR=magnetkamera: tar längre tid (ibland en timma), man får en "bur" över huvudet (när man ska undersöka huvudet alltså) och hörselkåpor eftersom det knackar och låter väldigt högt. Det är ingen röntgen dvs det ger ingen strålning.

Till båda kan man få kontrast genom armen och båda maskinerna ser nästan likadana ut på utsidan. Men du har genomgått en MR-undersökning.

Beklagar att personalen inte var trevlig!

Kontastbiverkningar är extremt sällsynta idag och har man normal njurfunktion så är det inga problem. Med största sannolikhet är det pga din rädsla ( dvs att du spände dig) som du har huvudvärk och mår dåligt, inte pga kontrastmedlet, om det är någon tröst.
  • Analoga

Jag kan säga dig med 100 %-ig säkerhet TS; att det var en MRT (magnetröntgen du gjorde). Min sambo har nämligen också gjort en MRT hjärna, och det är mycket riktigt ett "rör" man åker in i och sedan knackar det och låter om sig

• Liljeblomman

Jag har gjort många, många magnetröntgen p.g.a. min hypofystumör och det går till precis som du beskriver. Har också fått kontrast sprutat i armvecket de flesta av gångerna för att de ska kunna se bättre.

Så du behöver inte vara orolig! :)

• Houdini

Jag har gjort både magnetröntgen och CT scan.
    Och jag fick kontrast vid  CT scanen men inte vid MRTen  och som de innan har sagt CT tar bara några minuter och då åker man inte speciellt långt in i maskinen men den kan också låta lite.

Medan MRT tar en jäkla tid ( tycker en annan som har klaustrofobi ;) ) och låter mycket men den undersökningen ser dom oftast mer med.

Och jag tror också att dina besvär kommer från upplevelsen inte från kontrasten

• Gul Katt

Tack så mycket för era svar!!
    Det var säkert en mrt jag gjorde...Men det var en sån otäck upplevelse så jag visste inte riktigt vad jag genomgått...Hade behövt en mer pedagogisk sköterska tror jag...Till råga på allt så var hon ganska våldsam när hon skulle sätta fast kanylen i armvecket så blodet började spruta och det var blod hela britsen till slut. Hon  sprang fram och tillbaka och hämtade papper och torkade och torkade...
    Å sen får man som en mask över huvudet och ska köras in i en tunnel och ligga still....Inte konstigt man mådde dåligt efteråt...

• mer grubbel
    Gul Katt skrev 2011-04-08 08:46:40 följande:
    Tack så mycket för era svar!!
    Det var säkert en mrt jag gjorde...Men det var en sån otäck upplevelse så jag visste inte riktigt vad jag genomgått...Hade behövt en mer pedagogisk sköterska tror jag...Till råga på allt så var hon ganska våldsam när hon skulle sätta fast kanylen i armvecket så blodet började spruta och det var blod hela britsen till slut. Hon  sprang fram och tillbaka och hämtade papper och torkade och torkade...
    Å sen får man som en mask över huvudet och ska köras in i en tunnel och ligga still....Inte konstigt man mådde dåligt efteråt...
    Jag håller helt med dig, vid mrt är det extra viktigt att vara lugn och förklara som sjuksköterska. Men du ska veta att din reaktion inte är ovanlig- många tycker att mrt är jobbigt och klaustrofobiskt, en del klarar inte av det alls.

Hoppas att det känns bättre nu iallafall!
  • Gul Katt

Jo det känns väl bättre nu....Men tyvärr fick jag diagnosen prolaktinom....Och det känns jättehemskt, jag är skräckslagen!
    Känner mig ensammast i världen! =(

• mer grubbel
    Gul Katt skrev 2011-04-08 09:25:23 följande:

Jo det känns väl bättre nu....Men tyvärr fick jag diagnosen prolaktinom....Och det känns jättehemskt, jag är skräckslagen!
    Känner mig ensammast i världen! =(

Men åh.. jag beklagar. Jag googlade snabbt, visste inte vad det  var, men det är godartat vad jag förstår? Även om det såklart kan medföra vissa problem.

Skickar en blomma {#emotions_dlg.flower} 
Svar på tråden Någon som röntgat huvudet? MRT? CT?