Nyfiken gul skrev 2011-03-30 16:57:44 följande:
säga till hade jag absolut gjort, men då det handlar om vuxna människor förutsätter jag att personen i fråga kan ta ett beslut själv utifrån det man berättar. Om dom ändå väljer att umgås så fine , men då har jag sagt min åsikt. jag kan inte bestämma vem mina vänner ska umgås med eller inte.
handlar det om direkt farliga vänner så är ju saken en annan men det var ju inte frågan här.
poirot skrev 2011-03-30 17:05:43 följande:
Anonym (förstår) skrev 2011-03-30 16:45:45 följande:Mina vänner får säga precis vad de vill om mina vänner, jag blir inte förbannad förrän de verkar vilja bestämma vem jag ska vara vän med.
Jag kanske missuppfattade, men jag uppfattade det inte som att TS försökte bestämmahuruvida dessa två persona ska eller inte ska få umgås? Jag uppfattade det mer som att hon kände sej åsidosatt/trampad på av vännen och mer ifrågasatte vänskapen till den personen.
Det är ivf så jag själv upplevde det i min situiaton, men jag kanske inte läste korrekt mellan raderna att TS var ute efter att styra och kontrollera sina vänner 
Anonym skrev 2011-03-30 18:50:49 följande:
Jag är kanske lite av gamla skolan men tycker att man letar vänner lite i sitt egna liv och inte bland kompisars kompisar. Lite annorlunda kanske när man är yngre och mest festar ihop men sedan komplicerar det bara livet. Jag vill ha ett eget liv där jag kan styra vem jag träffar och umgås och orkar inte med alla i en enda stor klump.
Sociala koden i min värld är att man träffas på middagar och sånt och alla har sina egna vänner. Vänner skaffar man på jobb skola och sånt inte på middagar hos andra. Är lite klistrigt gå på så.
Ok bekanta men helt icke-OK är att bli nära vän med en kompis syskon eller nån som man inte själv kan tona bort sig själv från...och som sagt en annan sak i party-hardy-åldern.
Jag håller med dej, men hur gör man då? När vänner man har plötsligt tar varenda litet tillfälle i akt att försöka bli vän med mina vänner när hon träffar dem? Till saken för egen del hör att min vän har väääääldigt få vänner och därav tror jag hon försöker "haka på" mina vänner. Och ja, vi är över 30. Så det handlar inte om festpolare på stan lixom. Men jag upplever det som att hon är klistrig men vad sjuton säger man? "Sluta försöka bli vän men alla mina vänner!" Det är ju också sandlåde nivå och kan uppfattas, om jag ser på andra inlägg här ovan, som att jag försöker styra vem hon ska umgås med. Och ja det finns tillfällen då mina vänner från olika "håll" träffas socialt, t ex födelsedagsmiddag etc.