• Pebblas

Fodra tårtan innan sugarpaste

Vad ska jag ha precis innanför sugarpasten? På och runt om tårtan?

• Svar på tråden Fodra tårtan innan sugarpaste
  • Vaja

Grädde eller smörkräm.

Beroende på märke på sugarpasten skall den även fodras (penslas eller kavlas ut på/ ) med smaklös olja. Fast använder du Ballinas sugarpaste behöver du inte fodra.

• Tinkerbelle

Fast vad jag läst så ska man inte fodra med grädde   Den kan göra att sugerpasten löser upp sig pga att den är fuktig. Smörkräm eller pensla med smält, avsvalnat smör är vad jag lärt mig.

• Queequeg

Det går jättebra att fodra med grädde det gäller bara att man penslar insidanpå SP:n eller maripanen med neutral olja eller smält avsvalnat smör som skapar en barriär mellan grädden och pastan.

Jag spacklar oftast mina tårtor med grädde och har inte varit med om att pastan har börjat svettas och smälta. Men så är jag noga med att fodra insidan med olja.

• Tinkerbelle
    Queequeg skrev 2011-03-30 20:31:39 följande:
    Det går jättebra att fodra med grädde det gäller bara att man penslar insidanpå SP:n eller maripanen med neutral olja eller smält avsvalnat smör som skapar en barriär mellan grädden och pastan.

Jag spacklar oftast mina tårtor med grädde och har inte varit med om att pastan har börjat svettas och smälta. Men så är jag noga med att fodra insidan med olja.
    Fast då fodrar du ju med olja/smör och inte grädde Det viktiga är ju att grädde inte kommer i kontakt med SP.
  • Queequeg
    Tinkerbelle skrev 2011-03-31 17:13:16 följande:
    Fast då fodrar du ju med olja/smör och inte grädde Det viktiga är ju att grädde inte kommer i kontakt med SP.
    Jag menar självklart spackla med grädde. Använder man sugarpaste med gelatin som tex märket ballinas eller  MMF så behöver man inte fodra insidan med olja.

Spackla med smörkräm eller grädde gör man för att suparpasten eller vad man nu använder ska bli fin och jämt när man lägger på den på tårtan, vilket jag tycker är ett av de viktigaste momenten när man gör en tårta för att få ett snyggt resultat.

Fodra insidan är något som man i princip bara behöver göra om man har spacklat med grädde runt om.
Svar på tråden Fodra tårtan innan sugarpaste