• Stårscha

Fick äldre släktingar passa dig när du var liten?

Jag märker att det blir vanligare och vanligare att dagens föräldrar är väldigt anti att ta hjälp av äldre släktingar för att få barnvakt. Argumenten emot är många - man har själv separationsångest, man är rädd att det ska hända något, och (framförallt?) har man svårt att acceptera att de äldre har sina egna idéer om barnuppfostran.

Jag undrar mycket över vad detta beror på. Själv spenderade jag många helger och framförallt sommarlov hos äldre släktingar utan att mamma och pappa var med. De jobbade ju. Jag kunde vara i flera veckor hos mammas faster på landet, eller hos farmor som bodde 30 mil hemifrån. Och jag har inget som helst minne av att jag skulle ha vantrivts på något sätt. Jag lekte med andra barn i byn, fick hjälpa till i ladugården, och blev bortskämd med bullar och saft. Första gången jag blev bortlämnad en vecka var jag bara ett halvår. Mina föräldrar är helt vettiga, och jag tycker att vi har bra kontakt, och har haft det under hela min uppväxt. Jag misstänker att de inte hade lämnat bort mig om jag hade skrikit efter mamma hela tiden, så det måste ju ha funkat bra från att jag var lilliten.

Själv har jag heller inga problem med att låta far- och morföräldrar ha barnen någon vecka på sommaren utan oss, så att de får ett förlängt sommarlov och slipper sega runt på dagis/fritids. Jag är ju uppväxt med att man gör så.

Men hur är det med er? Blev ni "bortlämnade" som barn, och vad har ni i så fall för minnen av det?
    Kortare period är allt från en övernattning till över en helg.
    Längre period är fyra övernattningar eller mer.

Demokrati innebär inte en rätt att aldrig känna sig kränkt, men däremot en rätt att inte bli berövad sina medborgerliga friheter
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fick äldre släktingar passa dig när du var liten?
  • Pia och Elna

Längre perioder blev jag inte bortlämnad och kommer inte heller lämna bort. Jag har skaffat barn för att jag vill vara med dem inte för att lämna bort dem till någon annan halva sommaren.

Att den äldre generationen eller att olika människor har olika syn på barnuppfostran kommer man aldrig ifrån man får sätta ner foten om det är något viktigt men annars tycker jag inte det är så farligt om det blir lite annat när barnen är borta.

• phoennah

Jag blev bortlämnad mycket, och oftast tyckte jag om det. Men jag var ett otryggt barn med dålig anknytning som tyckte att det var skönt att komma ifrån mamma (pappa jobbade mycket) och bo hos människor som faktiskt gav mig kärlek. Så, som du kanske kan gissa, jag kommer inte lämna bort mitt barn till min mamma direkt.

• brummagumman

Jag var mycket hos mina morföräldrar och min moster som liten. Även hos andra, men mest och längst där. Jag sov enstaka nätter som liten och hela veckor sommartid i skolåldern. Jag hade det hur bra som helst och blev bortskämd med tid och godsaker :) Det är viktigt för både mig och min man att vår son ska ha en fin relation till andra vuxna och vara trygg, inte bara med mamma och pappa. Sen får man väl känna sig fram gällande vem, när, hur länge och ofta.

• Stårscha
    phoennah skrev 2011-03-30 08:48:08 följande:
    Jag blev bortlämnad mycket, och oftast tyckte jag om det. Men jag var ett otryggt barn med dålig anknytning som tyckte att det var skönt att komma ifrån mamma (pappa jobbade mycket) och bo hos människor som faktiskt gav mig kärlek. Så, som du kanske kan gissa, jag kommer inte lämna bort mitt barn till min mamma direkt.
    Det förstår jag !
    Demokrati innebär inte en rätt att aldrig känna sig kränkt, men däremot en rätt att inte bli berövad sina medborgerliga friheter
  • Babyystar

Jag var ibland hos äldre släktingar ibland i upp till en vecka och jag älskade det!

• Majbarnen

Jag och min bror var ofta hos mormor och morfar, både för att vi ville eller om mamma o pappa skulle bort. När vi var lite äldre ( i låg- och mellanstadiet) tog de med oss och vår kusin till Öland, Gotland och Danmark några somrar. Det är några av mina bästa och starkaste barndomsminnen

Vi hade inte så mycket andra äldre släktingar i närheten, min farmor o farfar o pappas släkt bodde 100-150 mil ifrån oss.

Nu är mina barn ofta och gärna hos sina morföräldrar.
    Hade min mans föräldrar och syskon bott närmre så hade de gärna fått vara där också, om de släktingarna hade velat det och välkomnat barnen.

Jag tycker att det är perfekt att "utnyttja" mormor o morfar som barnvakt och det ger en bra och naturlig relation mellan generationerna.

Jag hoppas verkligen att jag kommer att få ta hand om och hjälpa till med mina barnbarn om och när jag får några Hjärta

• ingegärd

Ja, upp till en vecka ungefar. Min mamma var ensamstaende och det var helt klart roligare att vara hos mormor och morfar eller mina kusiner nagra dagar istallet for att hanga med mamma till jobbet pa sommaren. De veckor hon hade semester var vi alltid tillsammans. Klart att man langtade hem emellanat, men for det mesta var det roligt. Om jag skaffar barn nagon gang hoppas jag att jag har samma stod fran slakt och vanner som mamma hade, eftersom jag inte anser mig ha tagit skada av att vara hemifran ibland.

I know you believe you understand what you think I said, but I don't think you realize that what you heard is not what I meant
  • oxe79

Det vart väl mer ett krav att få vara en vecka av sommarlover hos farmor och farfar. Jag älskade att vara hos dom. Vi träffade dom självklart under hela året, men just sommarlovet kunde man vara där längre.
    Vi var oxå hos mormor och morfar, fast inte lika länge åt gången.

Mina barn har varit borta 2 nätter i rad som längst, dom blir snart 3 år. Vi har bara lämnat dom hos deras farmor eller deras moster, där är dom trygga och har det bra.

• sahara sahara

Min mormor och morfar bodde ganska långt bort, så vi träffades inte så ofta. Det blev till jul, till påsk och kanske någon födelsedag. Och så var jag hos dem en vecka eller två (eller tre) varje sommar utan mina föräldrar. Första gången var jag 2,5 och min lillasyster var nyfödd, och sen fortsatte det tills jag blev tonåring. Jag tyckte att det var roligt och mysigt, och längtade sällan hem. Men. Det gjorde mig otrygg. Det sabbade min relation till min syster. (Ja, inte bara det, men bland annat.)

Jag kommer inte att lämna iväg mitt barn på samma sätt. Nu bor jag nära mina föräldrar, så dottern träffar dem ofta och mycket, men har inte sovit över. Till sommaren ska hon få vara med dem en vecka för att slippa vara på förskolan utan någon ordinarie personal, men vi kommer att hämta henne varje eftermiddag.

Det handlar inte om att jag inte litar på dem eller att jag inte tror att de skulle fixa det. Det handlar om att jag inte tror att det var bra för mig att vara borta från mina föräldrar så  länge, och att jag inte tror att det är bra för min unge. Nu är hon så liten än, och när hon börjar skolan kommer hon definitivt att få vara hos dem en vecka om hon vill själv.

Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Fick äldre släktingar passa dig när du var liten?