Fick äldre släktingar passa dig när du var liten?
Jag märker att det blir vanligare och vanligare att dagens föräldrar är väldigt anti att ta hjälp av äldre släktingar för att få barnvakt. Argumenten emot är många - man har själv separationsångest, man är rädd att det ska hända något, och (framförallt?) har man svårt att acceptera att de äldre har sina egna idéer om barnuppfostran.
Jag undrar mycket över vad detta beror på. Själv spenderade jag många helger och framförallt sommarlov hos äldre släktingar utan att mamma och pappa var med. De jobbade ju. Jag kunde vara i flera veckor hos mammas faster på landet, eller hos farmor som bodde 30 mil hemifrån. Och jag har inget som helst minne av att jag skulle ha vantrivts på något sätt. Jag lekte med andra barn i byn, fick hjälpa till i ladugården, och blev bortskämd med bullar och saft. Första gången jag blev bortlämnad en vecka var jag bara ett halvår. Mina föräldrar är helt vettiga, och jag tycker att vi har bra kontakt, och har haft det under hela min uppväxt. Jag misstänker att de inte hade lämnat bort mig om jag hade skrikit efter mamma hela tiden, så det måste ju ha funkat bra från att jag var lilliten.
Själv har jag heller inga problem med att låta far- och morföräldrar ha barnen någon vecka på sommaren utan oss, så att de får ett förlängt sommarlov och slipper sega runt på dagis/fritids. Jag är ju uppväxt med att man gör så.
Men hur är det med er? Blev ni "bortlämnade" som barn, och vad har ni i så fall för minnen av det?
Kortare period är allt från en övernattning till över en helg.
Längre period är fyra övernattningar eller mer.