• Chihuahua

Agria försäkring, vilket skit, någon med erfarenhet av detta?

Hej! Agria måste vara det mest tokigaste försäkringsbolaget som finns är det fler som haft problem med dem? Jag tog över en omplaceringshund som är fullt frisk, men det "rinner lite vätska" från ögonen klar och fin alltså bara sånt man kan få när man är ute och det blåser lite. Det är hemskt vanligt med Chihuahor och även andra hundraser. Veterinären bedömde inte det som att han är sjuk heller och vi ska bara hålla efter med att torka med vatten och en bomulls tuss. Nu när jag skulle försäkra honom oss Agria skickar in veterinärintyget och får en Reservation på detta, de har bedömt att han har ögonsjukdomar med komplikationer på båda ögonen, jösses vad man kan få det till något som det inte är. De säger att man kan lämna in en överklagan men han är ju inte sjuk nu som det är så hur mycket chans finns det till att de ska ta bort reservationen. Jag har pratat med min veterinär igen och hon säger precis som jag visste att det är helt normalt ingen sjukdom, många hundar har så här. Om jag nu ska föra över till det bolaget förra ägarna hade på honom så kommer den här jävla reservationen att finnas kvar trots att han är frisk. Ingen sa till mig när jag skulle välja försäkring att det hade varit lättast att ha kvar den på honom i Folksam. Har ni haft liknande problem eller andra problem med reservationer och försökt överklaga, hur har det gått?

• Svar på tråden Agria försäkring, vilket skit, någon med erfarenhet av detta?
  • Uncia

ja uch, dem har så många fula kryphål. ska själv nu ta bort mina hundar från agria och föra över till annat bolag. pga av att dem har ett max tak på vissa problem som är ganska vanligt i mina raser.

men hört MÅNGA som haft problem med agria med olika problem. en bekants vän var ju med på PLUS om hennes hund som avlivades men dem vägrade ge ut livförsäkringen, fast det var dem som hade gett för dålgit med hjälp när hon frågat dem flera gånger....

men försök att överklaga och kämpa på...

• iii

Tyvärr är det ju så, om man byter försäkringsbolag på hunden så får man restriktioner på de besvär som hunden haft tidigare.

Jag har själv aldrig haft problem med Agria trots att jag fått ha mycket kontakt med dom. Du kan ju ringa runt de andra försäkringsbolagen och kolla hur de ställer sig till detta med restriktioner för ögonen. Om alla säger  samma så är det ju inte Agria det är fel på.

Jag kan även tänka mig att anledningen till att de satt restriktionen trots att hunden är frisk är att chihuahuas ofta har känsliga ögon. Att din hunds ögon rinner är förmodligen ett tecken på det, vilket ökar risken för ögonsjukdomar längre fram. Detta är bara en teori, är inte så insatt i chihuahuas hälsoproblem.

• Kan inte bli bättre än såhär

Nästan alla jag känner har på senare år av olika anledningar tagit bort alla försäkringar gällande hund hos Agria. På häst är de fortfarande dock mycket bra.

• lillaknas

Hade hunden en försäkring innan och det inte var glapp behöver man ju inte skicka in veterinärintyg.
    Och eftersom det står med på veterinärintyget så är det en avvikelse, inte lätt för agria att veta att veterinären skrivit det fast det inte är något fel

• Fanny b

Jag har mina hundar försäkrade i Agria, och är jag är nöjd med det. Med tanke på att vetrinären skickade in en anmärkning på din hunds ögon, så är det inte konstigt att den fick en reservation på dem i försäkringen.

• Neyobi

har bara bra erfarenheter av Agria, har alla mina hundar försäkrade där.
    det gäller att läsa på om villkoren innan....
    eftersom vet skrev om ögonen är det ju inte så konstigt att de blev en reservation på dom i försäkringen. om det nu enligt vet inte var något varför skrev då denne ner det på pappret??
    är ju ingen hemlighet att vavvor har div problem med ögonen....

och ang PLUS........ tro inte allt som visas på tv

• Chihuahua
    Uncia skrev 2011-03-30 09:06:35 följande:
    ja uch, dem har så många fula kryphål. ska själv nu ta bort mina hundar från agria och föra över till annat bolag. pga av att dem har ett max tak på vissa problem som är ganska vanligt i mina raser.

men hört MÅNGA som haft problem med agria med olika problem. en bekants vän var ju med på PLUS om hennes hund som avlivades men dem vägrade ge ut livförsäkringen, fast det var dem som hade gett för dålgit med hjälp när hon frågat dem flera gånger....

men försök att överklaga och kämpa på...
    Det är ju inte klokt hur de vekar hålla på, har läst ett och annat på nätet också nu om många som haft problem och de försöker slingra sig med att hitta på information som aldrig funnits. Exemplevis skyllt på att hundarna varit sjuka sedan innnan fast de aldrig varit det riktigt riktigt lågt av dem..
    iii skrev 2011-03-30 09:18:24 följande:
    Tyvärr är det ju så, om man byter försäkringsbolag på hunden så får man restriktioner på de besvär som hunden haft tidigare.

Jag har själv aldrig haft problem med Agria trots att jag fått ha mycket kontakt med dom. Du kan ju ringa runt de andra försäkringsbolagen och kolla hur de ställer sig till detta med restriktioner för ögonen. Om alla säger  samma så är det ju inte Agria det är fel på.

Jag kan även tänka mig att anledningen till att de satt restriktionen trots att hunden är frisk är att chihuahuas ofta har känsliga ögon. Att din hunds ögon rinner är förmodligen ett tecken på det, vilket ökar risken för ögonsjukdomar längre fram. Detta är bara en teori, är inte så insatt i chihuahuas hälsoproblem.
    Hunden har inte haft några problem sedan innan, han är fullt frisk. Jag förstår hur du tänker, men vill även tillägga att enligt veterinären så är det även andra raser som har liknande saker, dock bara att dem behöver torka dem när man varit ute och det blåst.
    lillaknas skrev 2011-03-30 09:30:07 följande:
    Hade hunden en försäkring innan och det inte var glapp behöver man ju inte skicka in veterinärintyg.
    Och eftersom det står med på veterinärintyget så är det en avvikelse, inte lätt för agria att veta att veterinären skrivit det fast det inte är något fel
    Jo man måste skicka in ett veterinärintyg till Agria hade jag däremot valt att ha den kvar i Folksam hade jag inte behövt det. Sen vet jag inte hur andra försäkringbolag har det men med dessa två är det detta som gäller.
  • Chihuahua
    Neyobi skrev 2011-03-30 09:40:34 följande:
    har bara bra erfarenheter av Agria, har alla mina hundar försäkrade där.
    det gäller att läsa på om villkoren innan....
    eftersom vet skrev om ögonen är det ju inte så konstigt att de blev en reservation på dom i försäkringen. om det nu enligt vet inte var något varför skrev då denne ner det på pappret??
    är ju ingen hemlighet att vavvor har div problem med ögonen....

och ang PLUS........ tro inte allt som visas på tv
    Ja alltså jag kan förstå veterinären också, eftersom hon jobbar dagligen med hundar och ser att detta är något vanligt och inte sjukligt. Så som hon sa till mig detta är ju inget problem han är frisk. Han ska ju inte på återbesök eller inte fått någon ögonsalva eller någon medicin för övrigt heller. Men min veterinär ska prata med veterinären på Agria snart får se hur det blir.
  • emlan83

Var också med om samma sak. Fick en reservation på livmodersjukdomar på min rottistik för hon hade lite flytningar vid vet besiktningen. Veterinären sa att det är vanligt på tikvalpar och inget konstigt. Dock kunde reservationen omprövas efter 3-4 månader. Så det gjorde vi och reservationen försvann. Pratade med veterinären senare o hon sa att hon skulle aldrig skriva så i ett intyg igen om det var så att försäkringsbolagen är så kinkiga.
    Annars har vi varit nöjda med Agria. Har ett jättetrevligt ombud som jag alltid ringer om jag undrar något.
    Hoppas det ordnar sig för dig.

• MammaTillDomFinaste

har haft bara bra med agria, inga problem med utbetalningar vid sjukdom å vid livförsäkring! har använt 2 gånger på hundarna, en livförsäkring på en av dom hundarna pga sjukdommen, sen har katten jag har haft agria hela tiden och den användes innan han kom till mej och de var inte heller några problem.

♥ Kineserna Nova & Buddha, Sibiriska katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • H Raheb

Hade mina katter försäkrade hos agria, och efter att en fått öronskabb av en ny kattunge så fick jag reservation i försäkrningen på öronsjukdomar, på alla 4 katter. Och efter att jag fått reservation på urinvägssjukdommar på en av katterna efter att han behandlats för uvi en gång, och varit frisk sen dess så tröttnade jag och sa upp försäkrningen, och ringde folksam och har nu inte en enda reservation. 

De reservationer som agria la till gjorde de under försäkringsperioden, inte vid nytecknande. Nä jag sa upp försäkringen så skulle jag få tillbaka över 500 kronor i outnyttjad premie, men har fortfarande efter 4 månader inte sett röken av de pengarna trots att jag ringt 4 gånger och påtalat detta.  

• MammaTillDomFinaste

när jag uppsökt vetrnär har priset varit fixat redan då jag ska betala.livfördäklringen kom ca 3 veckor efter att jag avlivat huunden, då tog de säkert en vecka för mej att skriva ut rätt papper och fylla i och skicka in osv. 

♥ Kineserna Nova & Buddha, Sibiriska katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • Rottis77

Men det måste ju ha stått någonting om ögonen på besiktningsintyget, Agria sätter ju inte en reservation bara för att! Det hade ju i så fall varit smartast av veterinären att säga "vi gör ingen besiktning nu, för då måste jag skriva om ögat och då blir det nog en reservation hos Agria, utan kom tillbaka när ögat inte rinner längre"

• iii
    H Raheb skrev 2011-03-30 11:12:38 följande:
    Hade mina katter försäkrade hos agria, och efter att en fått öronskabb av en ny kattunge så fick jag reservation i försäkrningen på öronsjukdomar, på alla 4 katter. Och efter att jag fått reservation på urinvägssjukdommar på en av katterna efter att han behandlats för uvi en gång, och varit frisk sen dess så tröttnade jag och sa upp försäkrningen, och ringde folksam och har nu inte en enda reservation. 

De reservationer som agria la till gjorde de under försäkringsperioden, inte vid nytecknande. Nä jag sa upp försäkringen så skulle jag få tillbaka över 500 kronor i outnyttjad premie, men har fortfarande efter 4 månader inte sett röken av de pengarna trots att jag ringt 4 gånger och påtalat detta.  
    Det låter ju väldigt konstigt att de lägger till restriktioner under försäkringsperioden. Gav de inte dig en förklaring till det?
  • H Raheb
    iii skrev 2011-03-30 12:29:48 följande:
    Det låter ju väldigt konstigt att de lägger till restriktioner under försäkringsperioden. Gav de inte dig en förklaring till det?
    Jag ringde aldrig och ifrågasatte,när jag fick andra beslutet i ett brev, och blev bara så förbannad så jag sa upp försäkringen. 
  • Puggan

Jag har inte orkat sätta mig in i försäkringen så mkt jag valde agria till mina hundar då alla mina hästar är försäkrade i agria så det blev lättare med betalningen om det är till samma ställe..
    Aldrig haft ngt problem med hundarna så kan inte uttala mig, men tycker det fungerar bra med hästarna...

• Jopja

Jag har Agria och är supernöjd!
    Har aldrig varit några problem, har bara faxat in kvitton så har jag fått ersättning inom 10 dagar!

Jag har inte behövt skicka in vet.intyg på någon av mina hundar, är det något nytt?

• Onandon

Hade min gamla Cavalier försäkrad hos Agria sen vi hämtade honom -01. Efter att han fyllt ett år så gick ju priset upp, men då hände något med försäkringen. Min mamma hade tagit veterinärvård + livförsäkring.
    -07 blev han sjuk, hade någon hudsjukdom, blev ett himla springande hos veterinären, där fick vi höra att vi sprungit där så mycket att vi nu har rätt till hjälp av försäkringen. Veterinären kontaktade Agria, och det visade sig att vi inte hade rätt till någon hjälp! Jag gick skola och bodde hemma, mamma hade redan betalat flera tusen i veterinärkostnader och hunden blev inte friskare, så vi bestämde oss för att avliva honom..
    Några år senare när jag flyttat hemifrån och skaffat mig en Japanese chin valp, så ringde det en kvinna från Agria och ville såklart att jag skulle försäkra hunden hos dem. Jag berättade vad som hade hänt med min gamla hund och att jag redan försäkrat valpen hos Folksam.
    Agria kvinnan kollade upp gamla hunden, och ja, hon kunde själv inte svara på vad som hade hänt. Men när min Cavalier blev ett år, så hände något med försäkringen. Kvinnan blev själv väldigt arg, vi hade betalat över 2000kr om året på en försäkring som inte täckte ett skit. Hon förstod inte själv hur det hade gått till, men man kan i princip säga att vi betalat för en försäkring som inte funnits.

Sambons syster hade försäkrat sin Japanese chin (min hunds bror) hos Agria. Hennes hund hade en hjärnskada tydligen, veterinären sa att det bästa för hunden var att få somna in, och att detta kommer att gå på försäkringen och att hon ska få tillbaka livförsäkringsbeloppet.
    När hunden avlivats började Agria tjorva. INGET livförsäkringsbelopp var satt. Även om jag var med henne när hon tecknade försäkringen och hjälpte henne. Men nej, de hade klantat till det än en gång. Så där satt hon, utan sin älskade hund och fick inte tillbaka några pengar.
    3 månader senare hade dem även mage att skicka ut en räkning på försäkringen.

Kollade upp mammas försäkring på hennes nya hund, mycket riktigt, även där fanns ingen livförsäkring även om hon tecknat en. Jag blev så förbannad och ringde Agria, så det gick ganska fort så hade hon en livförsäkring.. Att det ska vara så svårt!

Min mamma ska byta försäkringsbolag när hennes hos Agria går ut. Jag själv har mina hundar och katter försäkrade hos Folksam.
    Min sambos syster har inte kunnat skaffa sig någon ny hund sedan den förra dog.. Hon har inte vågat efter allt som hänt, och hon hade sparat pengar i flera år för att ha råd med den hunden.. Detta hände hösten -09.

• Rottis77

Jag är väldigt nöjd med Agria, har haft dom i mååååånga år till alla mina djur och det har aldrig varit några konstigheter med någonting, har alltid fått ut livvärdet och inga konstigheter när djuren blivit sjuka. Har även ändrat om försäkringarna ett antal gånger pga av högre meriter och inte varit några som helst problem.

• Raskask

Hade agria till katterna, har inte behövt utnyttja försäkringarna förrän 2009. Då hade katterna varit försäkrade från 1996/2001. Men ena fick problem med öronen 2009 och bägge fick då reservationer för öronen. Den äldste kunde inte försäkras om i ett annat bolag, men den yngre fick byta, inga reservationer alls hos Folksam. Vi har nyss tagit hem en katt från ett katthem och han hade uvi som behandlats. Hos agria skulle han få en reservation som inte kunde omprövas alls (vi kollade där eftersom katthemmet ville det, de hade en egen agent vars provision gick till katthemmet), och på folksam gick det hur bra som helst- en viss karenstid tror jag vi har för uvi, men inte en livslång reservation.  Visst kan man förstå att det är väldigt dyrt med veterinärvård, och det betalas ut massor med pengar från försäkringsbolagen varje gång en försäkring träder in, men det känns ju rätt meningslöst att ha en försäkring som inte täcker de vanligaste sjukdomarna.

Svar på tråden Agria försäkring, vilket skit, någon med erfarenhet av detta?