• UmmAlina

Recept med torskfile

Hejsan...!!

Jag skulle vilja ha alla era recept som innehåller torskfile.

Själv har jag inte gjort någon maträtt med torskfile, just för att jag tycker att det smakar så mycket "sjö".
    Så jag vore tacksam om ni ville ge mig tips på maträtter som är goda och inte smakar jättemycket "sjö"

• Svar på tråden Recept med torskfile
  • lillaknas

Torsk med äggsås är bland det godaste som finns.
    Först tillagar jag torsken i ugn, sen gör jag en vit sås och har i kokta ägg i den.
    Sen serveras det med ättiksgurka och potatis mums

• Philippa

Lägg torkfillerna i en ungnsform

Lägg över tunna tomatskivor

Häll över smögensås som finns i pulverform och lägg lite riven ost över.

in i ugnen ca 30 minuter, servera med potatis....

Supergott!!

• Madisson

Lägg torsk och valfria grönsaker typ purjolök,paprika,broccoli i folie.Krydda med salt och peppar och häll på lite olivolja.In i ugnen i 200 grader ca 25-30 minuter.Servera med kokt potatis eller mos.Supergott!!

• Scaniamamma

jag brukar göra en gratängliknande rätt med tomat,paprika, purjolök, grädde och creme fraiche.
    Man lägger torsken fryst i en ugnsform. (tinad går också) sen skär man alla grönsakr i bitar och strör runt fisken.
    Sen blandar man 2dl creme fraiche och 2½dl grädde med varandra och kryddar i det med örtsalt och citronpeppar tycker man såsen är för lite el lite tjock kan man ha i lite vatten. sen häller man det över fisken och in i ugnen på 225grader i ca 40min om fisken är fryst. man kan känna på fisken med en gaffel och faller den lätt i sär och är helt vit så är den klar. servera med ris el potatis el mos.

• Shaun the sheep

Sätt på ugnen på 175 grader.
    Lägg torskfiléerna i en form, om de är frysta ska de vara tinade först. Salta och peppra efter tycke och smak.
    Hacka purjolök och lägg på fisken.
    Häll över 1½ burk creme fraiche tomat och saffran. Lägg delade körsbärstomater runtom fisken.
    Ställ in formen i mitten av ugnen och låt stå ca. 30 minuter!
    Servera med potatis eller ris.

Det här är bland det godaste jag vet och det blir sällan något över. Till och med sambon som i övrigt avskyr all fisk utom lax tycker att det här smakar riktigt bra =)

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • mimsan01

Antingen kan du panera den i mjöl, ägg och strömjöl och sen steka den och servera med kokt potatis eller ris och en god romsås eller pepparrotssås.

Eller så tar du en purjolök och skivar, lägg i botten av en ugnssäker form. Sen saltar du och pepprar torsken ordentligt med vitpeppar och citronpeppar, oh lägg fisken ovanpå purjolöken. Sen häller du över 2-3 dl matlagningsgrädde, strör över lite ost och skickar in i ugnen 225 grader i 15-20 minuter. Servera med ris och rivna morötter.

Eller så skickar du ner torsken i en ugnsform, och smetar över lite creme fraiche med nån god smak - typ franska örter eller nåt. Sen in i ugnen 225 grader i 15-20 minuter. Servera med kokt eller pressad potatis.

Om man tycker att torsk smakar mycket sjö så får man krydda på den lite extra!

• UmmAlina

Tack för alla era tips... =)

Ge mig gärna mer ni som har...

• Lise W

Recept:
    2 stora gula lökar
    i pkt Creme bonjour ost, tex tomat....lr ett paket pikantost.
    400 gr torsk
    Örtagårdskrydda (sankta maria)
    5 dl vispad grädde
    ca 1-2 dl chilisås (EJ sweet chili)

Skär lökarna i ringar/halvmånar bryn dem mjuka,bred ut i botten på form
    Strö ett tjockt lager örtagårdskrydda över
    Placera torsken ovanpå
    "klicka" ut osten ovanpå fisken.
    Strö ett tjockt lager örtagårdskrydda över
    Vispa grädden o häll i chilisåsen o bred ut/häll över fisken.

In i ugnen 200 gr ca 20 min

Servera pasta tex tagliatelle o sallad till.

Smaklig måltid{#emotions_dlg.flower}

• Josefine89

1. Torsk med äggsmör.
    Sjud torsken i vatten med rikligt med salt. Det sätter inte smak på fisken men gör den fastare och vitare.
    Koka potatis
    Smält smör, hacka ner hårdkokta ägg och persilja.
    MYCKET gott :)

2. Torsk med purjolök
    Lägg torsken i en ugnsform. salta och peppra. pressa saften ur en halv citron över. samt skalet. 
    Hacka purjolök och lägg över. häll över 2,5 dl grädde. och lägg över riven ost. 
    Ca 30 min i 200 grader. servera med potatis :)

• Jag och mina killar

Idag blir det fisk soppa hos oss-lätt,nyttigt och gott!

koka upp fiskbulljong, lägg i potatis att koka i grytan.
    i med rivna morötter som man först har fräst på i stekpannan tillsammans med curry.
    sätt sedan ner fisken i bitar och låt sjuda!

salta, peppra,lite saft från en lime,lite gräslök och en burk creme fraiche.......

Svar på tråden Recept med torskfile