• Atena

Skötbord!

Hej!

Hur tänker ni göra med skötbord? Vi har ett jättelitet badrum (och lite för liten lägenhet också) och hade tänkt skaffa ett uppfällbart skötbord att sätta på väggen ovanför toan. Men när jag tittar på IKEAs hemsida är deras uppfällbara skötbord bara för barn upp till 1 år! Man lär ju behöva skötbord längre än så, så ett sådant käns helt värdelöst; eller? IKEA har även ett fristående skötbord som också är för barn upp till 12 månader; vad är vitsen med det? Jag tror inte vi ha plats för en mer robust byrå, varken i badrummet eller resten av lägenheten, så vi får försöka tänka om på något vis.

Hur gör ni andra trångbodda? Finns det fler smarta alternativ?

• Svar på tråden Skötbord!
  • Fru Stjärna

Jag har gjort skötbord uppe på tvättmaskinen i badrummet. Kommer att bli hur bra som helst!

• pärla

Vi hade ett hopfällbart yill vår dotter, då hon var ett började vi med Up&go så då tog vi bort skötbordet , de gångerna man behöver lägga ner henne går det lika lätt att lägga henne på sängen..

• mia80

vi har vårt på tvättmaskin och har satt upp hyllor över, det kommer att bli superduper bra!

• mimmi 70

Hej

Vi köpte ett Brio Vegga begagnat och det tål 70kg om det sätts upp rätt. Passade perfekt i vårt lilla badrum, och paceringen gjorde att handfatet var precis brevid så det var lätt att tvätta etc. I dag när tjejerna är större används det inte ofta, men ibland händer det att man sätter dem där för att klippa naglar, plåstra om knän etc. Dessutom kommer det förhoppningsvis en bebis i januari som behöver det.

• Mums

När barnet står och går är det nog ofta smidigare att byta där det är.

Vi har Tvättbjörne, som man ställer på badkaret och kan vika upp och skjuta åt sidan. Det är också säkerhetsklassat för barn upp till ett år. MEN eftersom vikt och längd och aktivitet kan skilja sig en hel del är ju det bara ett ungefärligt mått!

• Mandy

Vi har en skötbädd på en byrå i vårt sovrum. Byrån stod redan där så det var praktiskt. Märkte redan när min dotter var 9 månader att hon inte ville ligga där. Ofta byter vi därför stående eller i knät. Hon är nu 11 månader och en skötbädd på sängen räcker gott och väl. Alltså kanske ni kan göra så när ert barn blivit 1 år.

• KramMiiis

Vi har vårt skötbord i gästrummet. Sambon som varit med förr säger att har man skötbordet i badrummet så kan det lätt bli fukt i alla kläder och sånt som man har där.. Låter ganska logiskt tycker jag, han är såå klok min man :D

• vanilla

Maxvikten på ett barn man byter på på Ikeas skötbord är ju 25 kg. Inte väger en ettåring 25 kg? Vi tänker använda vårt så länge det är praktiskt, undrade också över åldersgränsen?

Vi har satt upp det på väggen i framtida barnkammaren eftersom det är ont om plats i badrummet. Plus att vi nyligen har helkaklat därinne och det känns trist att borra för mycket i kaklet.

• nilam

Jag skulle kunna tänka mig att det inte bara är vikten (25 kg) de har i åtanke när de sätter åldergräns på 1 år. En ettåring är ju ganska vild av sig och det gör ju att det kanske är lite mer riskabelt att ha ett större barn på väggen än någon annanstans. Bara en tanke....

Vi använde vårt skötbord till vår dotter var ungefär ett år, sen gick det inte längre så då tog vi bort det. Men nu ligger hon faktiskt still igen så nu har vi en skötbädd i tvättstugan igen!

Men när bebis kommer så blir det nog varianten som man har på badkaret igen, för det passar bäst på vår toa här uppe. Så det finns ett på varje plan!

Kram

• nilam

Jag skulle kunna tänka mig att det inte bara är vikten (25 kg) de har i åtanke när de sätter åldergräns på 1 år. En ettåring är ju ganska vild av sig och det gör ju att det kanske är lite mer riskabelt att ha ett större barn på väggen än någon annanstans. Bara en tanke....

Vi använde vårt skötbord till vår dotter var ungefär ett år, sen gick det inte längre så då tog vi bort det. Men nu ligger hon faktiskt still igen så nu har vi en skötbädd i tvättstugan igen!

Men när bebis kommer så blir det nog varianten som man har på badkaret igen, för det passar bäst på vår toa här uppe. Så det finns ett på varje plan!

Kram

• vanilla

Visst, Nilam, men ser man det så spelar det väl ingen roll vad barnet ligger på? Det kan lika gärna trilla ner från det man ställer ovanpå badkaret som det man sätter på väggen? Man lämnar ändå inte barnet oövervakat på skötbordet.

Vi har kollat skötbordet sedan vi satt upp det, väggfästet håller för 60 kg (Rekommenderat 50) I utfällt tillstånd testade vi det med vågen och framkanten håller för 30 kg, goda marginaler, alltså!

• HjalmarsElin

Vi tänker köpa det på Ikea för när barnet är 1 år kommer det kanske inte ens vilja ligga stilla på ett skötbord så då får man väl byta nån annanstans. Det är ju många skötbord som bara rekommenderas upp till 1 år.
    Skörbordet på Ikea blev bäst i test i Vi Föräldrar för ett tag sen.

• Atena

Tack för svar! Ni är så kloka

Det stämmer väl att man inte byter på samma sätt på ett äldre barn som på en nyfödd men det har jag aldrig tänkt på! Hjälp vad mycket jag inte har koll på! Men första-barn blir ju lite försökskaniner sägs det...

Då blir det nog IKEAs utfällbara trots allt!

• Russi

Jag hade skötbord till nr ett. Ett litet köksbord med en bit madrass på. Så sa min mamma att min mormor altid bytt på sina barn iknät.
    Jag lärde mig det med nr två, och slängde ut köksbordet. Det är inte så svårt när man väl lärt sig. Jag har bara en hylla till alla saker.

• Sporttjejen

Skulle jag ha köpt ett skulle jag ha köpt ett som man kan ha över badkaret. Tror att det heter Tvättbjörne el. nåt sånt som man inte behöver skruva fast i väggen. Verkar smidigt och tar lite plats.

Nu fick vi låna ett skötbord som ägaren inte vill ha tillbaka (de har 3 barn redan), ett från IKEA. Det kommer ta mycket utrymme i badrummet men å andra sidan så finns det gott om hyllor under det och trådbackar, vilket gör att man ändå kan stuva mycket grejer i det.

• Anni

Vi har ett Ikea skötbord.. tror att det heter LO och är typ vita stålben med ett blått tygstycke mellan. Det är ihopfällbart och helt SUVERÄNT!
    Det tar nästan ingen plats alls (blir ungefär 10cm brett när man klappat ihop det) och med rejäla kanter så att bebben inte kan rulla ut.
    Det står max 1 år på vårat med men vi använder det fortfarande till och från till vår tjej på 21 månader och det fungerar bra.

Svar på tråden Skötbord!