• uddetorp

Från spjälsäng till barnsäng...hjälp och råd

Jag vet inte om jag är sent ute men jag har en dotter på 2 år som fortfarande sover i spjälsäng, eller egentligen är det en sån här resesäng som har tyg omkring sig. Hon har ett eget rum och brukar inte vara svår att lägga.

Men hur ska jag göra när hon ska sova i en liten men vanlig säng? Om hon kan så går hon ur sängen och leker med antingen sina leksaker eller öppnar dörren och går ut...Visst innan man lagt sig för att sova själv så är det ju en sak att gå upp ich säga till men om det håller på så på nätterna, ska man gå tillbaka till tiden då hon var spädbarn igen och gå upp flera gånger per natt för att lära henne detta istället?

Hur ska jag gå tillväga på bästa sätt för att hon ska ligga kvar och inte börja leka med sina leksaker etc?..

Och en annan fråga...är jag sent ute med byte från spjälsäng?

• Svar på tråden Från spjälsäng till barnsäng...hjälp och råd
  • Stårscha

Du får ta det som det kommer. Det finns ju ingen väg tillbaka. Vaknar hon ofta på nätterna nu, eller? Om det visar sig att det krävs så måste du kanske lägga henne flera gånger, och förklara att det är natt, och då ska man sova. Men om hon sover gott på nätterna nu så lär hon knappast börja vakna flera gånger bara för att hon byter säng. Håll bara ytterdörren ordentligt låst. En gång vaknade jag av att jag hörde dottern jollra i trädgården utanför vårt sovrumsfönster. Det var ett chockartat uppvaknande...

Demokrati innebär inte en rätt att aldrig känna sig kränkt, men däremot en rätt att inte bli berövad sina medborgerliga friheter
  • uddetorp

Tack. Nä har hon väl somnat så brukar hon sova hela natten. Det klart att det händer att hon vaknar nån gång. Men det jag tänkar på är väl själva läggandet. Är hon inte otroligt trött så ligger hon leker med sina gosedjur och pratar med dem osv. Det jag tänker på är ju att hon ska börja leka med nått annat i hennes rum när hon kan gå ur sängen.
    Sen så är jag nästan säker på att hon skulle öppna dörren hela tiden om hon inte vill sova. Men det är bara att göra som du säger då...Förklara om o om igen att det är natt och att hon ska ligga still i sängen tills hon förstår.

• Tummelisa

Bara en reflektion, kan man byta till barnsäng för sent? Vad är risken med det? Vår son är snart 2.5 och sover i själsäng än. Den är rymlig så det är inte trångt för honom, och han har aldrig hitills försökt klättra ur. Vi tycker det är ganska skönt att veta vart man har honom då vi sover i andra ändan av huset.

• uddetorp
    Tummelisa skrev 2011-03-30 12:52:12 följande:
    Bara en reflektion, kan man byta till barnsäng för sent? Vad är risken med det? Vår son är snart 2.5 och sover i själsäng än. Den är rymlig så det är inte trångt för honom, och han har aldrig hitills försökt klättra ur. Vi tycker det är ganska skönt att veta vart man har honom då vi sover i andra ändan av huset.
    Exakt. Så tänker jag också. Man vill ju veta att han eller hon inte ramlar ur och såna saker. Min dotter är inte hller för stor för sin spjälsäng än så det är inte det som är problemet. Det var bara sambon som tog upp det en gång att hon kanske börjar bli för stor för spjälsäng för att hon liksom inte är nått spädbarn längre. Och det fick ju mig att börja tänka lite om det finns nått sånt regelmässigt att man ska byta säng när dem är så och så gamla. Eller bara när dem är för långa oavsett om dem är 4 eller 5 år?..
  • u77

När vi bytte från spjälisen till en riktig säng så ställde jag för spjälsängen mot den stora sängen på långsidan, så att det blev som en "stor" spjälsäng. Då somnade sonen bra och sov lugnt.
    Tids nog så tog vi bort spjälsängen och då va killen van vid sin nya säng så det blev inga konstigheter.

• uddetorp
    u77 skrev 2011-03-30 13:14:43 följande:

När vi bytte från spjälisen till en riktig säng så ställde jag för spjälsängen mot den stora sängen på långsidan, så att det blev som en "stor" spjälsäng. Då somnade sonen bra och sov lugnt.
    Tids nog så tog vi bort spjälsängen och då va killen van vid sin nya säng så det blev inga konstigheter.

Tack för det tipset. Dock får vi se hur det skulle bli hemma. Min dotter har ganska litet rum, så det är nästan bara spjälsängen som får plats. Men det är ju nått som kan funka :)
  • Phillippa

Här kommer spjälsängen att stanna tills lillan är tre, minst! Jag har hört allt för många som fått problem vid byte. Då är det lättare om det verkligen går att resonera med barnet.

• tjolaflippen

Hej! Min son bytte till juniorsäng för bara 1,5 månad sedan och han fyller 2 år i maj. Vi hade Leksviks spjälsäng från Ikea som man kan ta bort ena sidan på. Skitbra tyckte ju jag =) Tog bort sidan då sonen började klättra ur spjälsängen.. ansåg att det var alldeles för farligt! Bättre med lågt fall om det nu skulle ske. Men den lyckan blev kortvarig då spjälsängen var för smal och sonen väldigt rörlig... så ja, donk donk sa det. Då köpte vi en bredare växasäng för att han skulle kunna röra sig utan att trilla ur.
    Den ställde jag bredvid min egna säng (han var van att sova väldigt ofta hos mig). Låter kanske dumt, men vi "lurade" han litegrann.. han trodde att han sov i min säng eftersom dem stod så nära varann. Där sov han bra bara efter någon vecka, kröp inte upp till mig. Efter ca 3-4 veckor flyttade vi hans säng till hörnet av sovrummet för att han skulle få sova ensam, om ni förstår hur jag menar? Och ja, det har inte varit några problem.. nån gång har han kommit upp till oss på natten förstås. Anledningen att vi har sängen kvar i vårat sovrum är för att han fortfarande vaknar om nätterna, det känns bäst för oss. Plus att han precis blivit fri från den värsta sortens nattskräck. Om några veckor (om det fortsätter fungera bra förstås) ska vi flytta in hans säng i hans egna rum =) Ska bli spännande.
    När vi nattar honom ligger vi i hans säng och läser en bok eller sjunger.. det gör att han ligger kvar i sin säng och kommer till ro.

Jag hoppas min lilla historia medförde något bra till dig =) Det är ju så individuellt. Lycka till!

Btw, jag tycker man ska byta till juniorsäng när man själv känner att det är dags och barnet är moget för det. Kan ju faktiskt vara en trygghet att ha spjälorna också. =)

• Sandra N

min grabb fyller 2 i maj o sover ännu gott i sin spjälsäng. Jag har dock börjat fundera på byta då jag tycker den ser så liten ut (han är lång för sin ålder) Så jag undrar oxå o läser gärna om ni har fler tips :)

• Tinisen1

samma tankar här, funderar fram o tillbaka vad som är bra och dåligt med att byta till "vanlig"säng!behöver man ha säng med fjädrar nu när dom bli äldre el kan man ha en vanlig träsäng med en madrass (som spjälsängarna är)??

• Jkpg Deluxe

Hej!
    Vi bytte till en "växa-säng" nu då sonen vid 14 månader börjat försöka ta sig ur/över spjälsängen.
    Det har hittills inte varit några problem med bytet. Jag/min man har redan då han somnade i spjälsängen, suttit vid hans sida tills han somnat så det är inget "nytt" vi måste göra nu pga sängbytet.

I hans nya säng finns såklart de "gamla" gosedjuren och snuttefilten med! på så vis känner han sig som hemma :)

• Sandra N

vi säger godnatt läser ibland en saga och lämnar sedan rummet, han brukar somna lätt inom 5 minuter. Frågan e om det ändras när vi byter säng..vill inte få lååånga nattningar då man ska sitta brevid..

Tror vi kommer vänta med bytet till sommaren då vi alla e lediga och har ork med ev tjorv ;)

• lavendeln

Vill bara börja med att säga att det behöver inte bli ett problem alls

Var själv nervös inför bytet som vi kände oss tvugna att göra för att blivande lillasyster skulle ha spjälsängen när hon kom. Ville ta bort den i tid så hon inte kände sen när lillasyster kom att hon tog hennes säng.. Det var ett par månader innan 2 årdagen.

Men all min oro var i onödan. Vi bäddade sängen tillsammans och när kvällen kom så sa hon
    "Godnatt Mamma" och gick in till sängen försökte följa efter men hon knuffade ut mig ur rummet och stängde dörren.
    Och eftersom jag var så nyfiken på vad hon skulle göra så gick jag tillbaka till soffan och efter en stund så smög jag in, då hade hon lagt sig självoch somnat och hon sov hela natten. Vaknade på morgonen och var överlycklig över att hon kunde gå upp själv. De första nätterna fortsatte på nästan samma sätt, hon bestämde själv att hon skulle lägga sig men nu följde jag med in och nattade henne

Men visst har det blivit några springande kvällar sen dess, men vadåå, de kan ju inte ligga i spjälsängen för evigt och tids nog hoppar dom ur den oxå

• olandstoken

vi har nästa precis bytt till säng (tagit bort spjälorna på splälsängen). Sonen fyller 2 i april. Han började klättra över så därför bytte vi.

Har blivit svårare att lägga honom nu, man tror att han sover och så går man ut (innan somnade han själv i spjälsängen) och efter 1 min kommer han och ropar "hej" och tycker att det är jätte roligt att se oss igen och då är det bara att böra om från början.

På natten kommer han också intassande till oss och ska sova i vår säng. Ibland är det skönt att slippa gå upp och hämta honom, men ibland får man gå upp iaf för då har han tänt lampan på sitt rum....

Så låt henne ligga i sin säng om hon inte börjat klättra över än

• Zezana

Vi flyttade till större lägenhet & passade då på att byta säng, gick kanon bra redan från början. Han ville sova i sin nya säng & han har ärligt talat inte klivit upp en enda gång sedan dess (2 månader ungefär) När han vaknar på morgonen så ropar han på mig innan han kliver ur sängen.. Han är nu 2 år & 4 månader..

Alla barn är olika, vi kanske bara hade tur?

• isabell01

Min lilla tjej sover i en 90 säng.  Hon är 20 månader.
    Spjälsäng till hon var 1.5 år. Sen bytte vi. Köpte ett sängskydd, så hon ej ska ramla ner.
    Sängen är jätte låg så hon kan hoppa upp och ner när hon vill.
    Massor med små kuddar runt omkring henne när hon sover, då känner hon trygghet. ( tror jag)
    Visst är hon uppe och går ibland. Men då tar vi henne i handen och leder henne tillbaks.
    Sover nu hela natten i sin säng.   Glad

• Mellanmjölkens land

Beträffande att ligga och leka med sina mjukisdjur innan hon somnar. Jag "lekte" mig till sömns långt upp i åldrarna. Ju äldre jag blev desto mindre lek blev det och mer att jag hittade på en berättelse för att ha något att göra innan jag somnade. Det resulterade definitivt inte i att jag var uppe ur sängen och lekte utan jag höll mina lekar där.

• isabellesmamma

Vår dotter är 2,5 år och vi bytte alldeles nyss till växasäng. Dottern har varit nöjd med sin spjälsäng, aldrig tenderat till att vilja klättra ur den men vi började tycka att hon förtjänade lite mer utrymme i sängen. Vi har alltid lagt dottern, sagt gonatt och gått ut och stängt dörren. Nu när vi bytt till växasäng så gör vi precis detsamma och det har inte varit några som helst problem. Är barnet tryggt i sig och van att somna själv så tror jag det går bra att byta.

Isabelle 080726
  • Sandra N

ikväll fick sonen en ny säng (22 mån) o än ligger han då kvar *håller tummarna*

• Matza

Lägger mig också i lite. Min son är 2 i juni och fick en ny säng i söndags. Förut somnade han själv och snabbt i sin spjälsäng men nu har vi fått sitta med honom tills han somnar eftersom han kliver ur sängen. Första natten kom han in till oss vid två och igår sov han hela natten i sin säng. Jag tänkte skapa lite trygghet för själva sängen innan jag börjar bråka med honom om att man ska somna själv. Det får väl bil några kvällar då man får lägga tillbaka honom om och om igen. Läser gärna era tips och ideer.

Svar på tråden Från spjälsäng till barnsäng...hjälp och råd