• Anonym (ka)

Åh kan nån hjälpa mig med personliga brev?!

Hej

Mitt namn är (XXX) och jag läste på arbetsförmedlingens hemsida att ni söker en (XXX)

Sommaren 1999 påbörjade jag mitt första jobb, som vårdbiträde på ett gruppboende och har sedan dess fortsatt som vikare på några olika gruppboenden och servicehus.

Hösten 2005 fick jag anställning som timvikarie i en vikariepool som hade hand om alla gruppboenden, servicehus och hemtjänst. Det kändes mycket positivt att få erfarenhet inom de olika områdena och de arbetsuppgifter som med följde.

Att få jobba för och med människor är något jag trivs väldigt bra med.

Jag är en mycket noggrann och ansvarsfull tjej med en hög arbetsmoral. Är glad och positiv och gör alltid mitt bästa. Arbetar gärna självständigt, likväl som tillsammans med andra. Har lätt för- och tycker att det är roligt och utmanande att försöka att lära mig nya saker och utvecklas som person och lära mig mer om allt och inget, man blir aldrig riktigt fullärd och man blir en erfarenhet rikare.

Fritiden spenderar jag mestadels med familjen, utöver det tränar jag, vilket jag tycker är väldigt roligt och givande på många sätt.

Det är med stor förväntan jag ser fram emot att få använda mina kunskaper i ett arbete hos er.
    Hör gärna av er om det är några frågetecken eller något ni undrar över.

Jag hoppas få träffa er för att berätta mer om mig själv och allt jag kan tillföra ert företag.

Med vänlig hälsning

Hur skulle ni ha skrivet det här??

Tacksam för all hjäp!

• Svar på tråden Åh kan nån hjälpa mig med personliga brev?!
  • Stårscha

Jobbet du söker, är det ett vårdrelaterat arbete?

Demokrati innebär inte en rätt att aldrig känna sig kränkt, men däremot en rätt att inte bli berövad sina medborgerliga friheter
  • Anonym (ka)

Söker allt det som kan sökas! Bor i en liten ort där det inte finns så mycket arbeten och jag är tyvärr inte flyttbar :(

• Evelijna

Jag tycker att du har skrivit bra och informativt. Vad du kan lägga tilli första stycket är "Jag söker arbetet som XXX därför att xxx (jag tycker det passar mig, är utveclande m.m.) Skriv också "Det jag kan bidra med är XXX (erfarenhet, positiv inställning, drivkraft, kontakter m.m.). Då blir du lite lagom självsäker och de får verkligen reda på vad du kan bidra med och varför du vill till dom!

• Stårscha

Ett tips är att du ändå försöker skriva om ditt brev för varje jobb du söker, och funderar över vilka egenskaper/erfarenheter du har som kan tänkas vara åtråvärda för just DET jobbet. Ditt brev är bra och välformulerat, men känns lite anonymt.

Demokrati innebär inte en rätt att aldrig känna sig kränkt, men däremot en rätt att inte bli berövad sina medborgerliga friheter
  • Anonym (ka)

Tycker att det är jätte svårt att skriva om sig själv....Söker i första hand inom vården men tyvärr finns det inte många arbeten där jag bor.

Vet ine hur jag skall formulera mig till andra arbeten då jag bara har varit inom äldreomsorgen :(

• Anonym

När jag sökte jobb som tekniker (IT) hade jag i stort sett ingen relevant arbetslivserfarenhet. Vad jag gjorde då var att lyfta fram de relevanta bitarna från mina tidigare jobb. Säg att du söker jobb på ICA, då lyfter du t ex fram att du genom dina anställningar inom äldreomsorgen fått mycket träning på att bemöta/hjälpa människor.

Stycket som handlar om vad du gjort och när känns mer som att det borde stå i CVt. Koncentrera dig istället på vad du lärt dig på de olika arbetsplatserna som skulle kunna vara till nytta på det nya jobbet. Du avslutar med att du vill använda dina kunskaper hos företaget men du har egentligen inte skrivit något om vilka kunskaper det är. Sånt vill du definitivt få med i det personliga brevet eftersom det är väldigt svårt att förmedla i ett CV!

Kan hålla med om att brevet är väldigt "standard" och inte sticker ut. Försök skriva något som gör att arbetsgivaren kommer ihåg dig bland alla ansökningar de får. Du skriver att du tränar men inte vad. Kanske håller du på med nån udda sport? Eller tränar inför en tävling?

Håller med om att du bör skriva om brevet lite för varje jobb du söker. Ha en grund men ändra beroende på typ av jobb och vad som står i annonsen.

Lycka till!

• Brittan

Jag säger som några andra ovanför: du bör skriva det personliga brevet efter tjänsten som du söker. 

Söker du en tjänst där de önskar ett vårdbiträde som har erfarenhet av arbete på gruppboende kan du ha en rubrik där du "säljer" dig själv. Tex. Vårdbiträde med erfarenhet av gruppboende söker tjänst som vårdbiträde referensnummer ********.

Sen behöver du inte skriva att du sett annonsen på arbetsförmedlingens sida utan du kan istället formulera¨på annat sätt, tex. Enligt kravprofilen söker ni ett vårdbiträde som har erfarenhet av att arbeta pågruppboende och det passar in på mig. Jag har arbetat ......... 

• Anonym (ka)

Mitt namn är (XXX) och jag läste på arbetsförmedlingens hemsida att ni söker en (XXX)

Sommaren 1999 påbörjade jag mitt första jobb, som vårdbiträde på ett gruppboende och har sedan dess fortsatt som vikare på några olika gruppboenden och servicehus.
    Hösten 2005 fick jag anställning som timvikarie i en vikariepool som hade hand om alla gruppboenden, servicehus och hemtjänst. Det kändes mycket positivt att få erfarenhet inom de olika områdena och de arbetsuppgifter som med följde.

Nu skulle jag vilja vidga mina vyer och prova på någonting annat och jag tror att jag skulle passa väldigt bra som (XXX) då min förmåga att bemöta och ta hand om kunder på ett positivt och serviceinriktat sätt. Det är dessa egenskaper som gjort att jag har lyckats bra på mina tidigare arbetsplatser, och nu vill jag använda mina kunskaper i arbetet hos er (XXX)

Jag är en mycket noggrann och ansvarsfull tjej med en hög arbetsmoral. Är glad och positiv och gör alltid mitt bästa. Arbetar gärna självständigt, likväl som tillsammans med andra. Har lätt för- och tycker att det är roligt och utmanande att försöka att lära mig nya saker och utvecklas som person och lära mig mer om allt och inget, man blir aldrig riktigt fullärd och man blir en erfarenhet rikare.

Fritiden spenderar jag mestadels med familjen, utöver det tränar jag yoga samt aerobics , vilket jag tycker är väldigt roligt och givande på många sätt.

Det är med stor förväntan jag ser fram emot att få använda mina kunskaper i ett arbete hos er.
    Hör gärna av er om det är några frågetecken eller något ni undrar över.

Jag hoppas få träffa er för att berätta mer om mig själv och allt jag kan tillföra ert företag.

Något bättre eller blev det sämre???

Otroligt tacksam för alla fina svar jag fått på såhär kort stund!
    Stoor kram till er!

• Brittan

Kom ihåg att lägga kontaktuppgifterna högst upp i det vänstra hörnet på både personliga brevet och CV.

Svar på tråden Åh kan nån hjälpa mig med personliga brev?!