Anonym (andra barnet) skrev 2011-04-06 13:00:03 följande:
Jag och min fd flyttade isär 1 mars och väntar barn i juni. Vi var på väg isär redan i september förra året innan vi visste om graviditeten, kom överens om att försöka igen men det gick inte. Nu ses vi ungefär varannan vecka och vid BM-besök och föräldrautbildning men känns som han inte släppt hoppet om att vi ska bli tillsammans igen...anledning till seperation beror på stort kontrollbehov hos honom. Förstår att han känner sig utanför då det är hans första barn men jag fixar inte att leva ihop med honom. Känner mig nere varje gång vi ses då han ger mig dåligt samvete...Hur löser man umgänget när barnet är fött? Han menar på att han ska kunna komma och gå som han vill...vet inte hur det ska bli

Tacksam för råd!
Vi har också varit på väg isär tidigare, har till och med varit separerade innan, men efteratt vi hittat tillbaka till varandra igen och haft det bra i förhållandet i över ett år tyckte vi det var dags att skaffa barn nr två (har ett gemensamt sedan många år tillbaka) . Men nu är det hopplösare än någonsin tidigare känner jag... Han vill inte gå isär och jag känner att det ända som håller mig kvar är den växande magen, vilket egentligen inte är skäl nog då ett barn till inte kommer förändra något alls mellan oss, men känns ändå för jävligt att det ska behöva bli såhär. Vi har alltså inte flyttat isär än, men han håller på o packar i skrivande stund..
Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete alls, om en relation inte fungerar och man har försökt att lösa det och det ändå inte går så är det ända ansvarsfulla och rätta att gå isär, gravid eller inte!! Jag tycker att du ska vara stolt över dig själv som vågade ta det steget, det finns många som inte hade vågat, som istället stannat av helt fel anledning. Han kommer alltid att vara pappa till sitt barn och det kan ingen ta ifrån honom. Men jag tror det är viktigt att du är tydlig med att han inte kan ställa krav på dig hursomhelst bara för att du ska föda "hans" barn. Visst kommer det ju bli så att han kommer att få vistas hos dig en hel del till en början då barnet behöver vara nära dig då det är litet, men det betyder inte att han inte behöver respektera dig och vad du sätter upp för gränser kring din egen individ och ditt privatliv. Ni får kompromissa helt enkelt, men dåligt samvete ska du inte ha...tror knappast att du hade önskat att sitta i denna sitsen om du själv fått bestämma. Den saken är ni två om och ni måste båda göra uppoffringar och kompromisser för att det ska funka för alla inblandade. Knivigt som fan, men du klarar det!! Lycka till!!!