• penny

Köpa eller hyra?

Inte helt hundra på att det här är rätt kategori, men jag chansar!
    Det är så att jag och sambon har lite funderingar kring om det är onödigt att köpa en lägenhet? Vi bor i en trea(hyres och ursprungligen min) med min son på snart 5år. Sambon och jag har funderingar på att skaffa våran första knodd och sätta igång med bebisversktan i slutet av i år/början på nästa år, men vi vill då flytta till större först, för jag känner att det blir för stort glapp mellan barnen för att de ska kunna dela rum senare.

Frågan är ju nu om man ska flytta till en hyres eller köp? Vi planerar att senare köpa hus, men det kommer ju kanske dröja några år som sagt... Någon som är lite mer insatt i det med att köpa lägenhet/hus och har lite tips? Vilket som är bäst, mest ekonomiskt etc. Problemet är väl egentligen det om det är onödigt eller inte att ta lån för en lägenhet, och sen kanske vi bara bor där relativt kort?

Tacksam om det är någon som vet mer om det och kan upplysa en annan lite Tungan ute

• Svar på tråden Köpa eller hyra?
  • BuoBä

Det finns såklart massa aspekter på att äga eller hyra, men om ni planerar att köpa hus senare är en fråga hur bra ni är på att spara.

Om ni hyr måste ni ha disciplin nog att inte leva upp alla pengar som blir över, och spara ihop en rätt stor buffert för att så småningom ha råd att betala handpenning på ett hus.

Köper ni en lägenhet och tar lån kan ni amortera och på så vis få ett "dolt" sparande. Givet att lägenheten inte tappar i värde kommer ni då när ni säljer ha en mellanskillnad mellan lånebeloppet och det ni får ut, som ni kan lägga på huset. Om lägenheten till och med går upp i värde har ni ännu mer kapital att använda till handpenning, men det vet man ju aldrig i förväg även om det ofta är så.

Beroende på var man bor kan det till och med vara billigare att köpa en lägenhet och betala ränta+amortering+avgift, än att hyra och betala allt till en hyresvärd, men det måste ni såklart räkna på.

• penny

Tack för svaret! Det låter ju faktiskt som att det är rätt klokt om man skulle köpa en lägenhet, så de får nog bli något som vi tar reda på mer om sen Glad

• Anna83a

Planerar ni att bara bo där i några år så skulle jag nog hyra just för att slippa krångla med lån osv. Men är det för en längre tid så är det ju bättre att köpa. Då investerar man ju o betalar till sig själv istället för att betala till någon annan om du förstår hur jag menar. Lycka till!

• penny

Jo men precis,men vi har nog kommit fram till att det blir mer än några få år så då är det nog rätt smart med en köpes eftersom att det dessutom blir en högre månadshyra om man bor i en hyreslägenhet. Plus att man inte får göra om så mycket som man vill Drömmer

Svar på tråden Köpa eller hyra?