• majkaela

Intensivkurs körkort?

Hejsan! Jag undrar om det finns någon som gått intensivkurs för körkort och har lust å berätta lite om det?
    Jag har planer på att gå en intensivkurs i 2 veckor, har inte kört något tidigare. Så tänkte därför köra 2 veckor inetsivkurs och sen fortsätta köra hemma, sen göra provet.
    Kom gärna med tips på bra körskolor i Göteborg, Halland, Kungsbacka, Tjörn osv! 

• Svar på tråden Intensivkurs körkort?
  • Frontline

Vet inte hur det funkar idag men när jag gick så var det 2 veckor intensiv körning och läsa teori sen sista dagen var det slutprov och uppkörning.
    Att gå en intensivkurs för att köra 2 veckor sen fortsätta hemma och köra för att sen göra provet senare vet i fasen om det finns...

Det är ju liksom det som är vitsen med det att man går i 2 veckor sen så har du körkortet i handen...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • RebornEve

jag har gjort en intensivkurs..jag körde 2.5 vecka på körskola och sedan var det teoriprov och uppkörning..det tog allt som allt ca 4 veckor....
    jag hade inte kört något alls innan...

men om du har tänkt köra privat så gör det innan ett tag och sedan bokar du intensivkurs...bättre att köra privat innan än efter skulle jag tycka..

jag blir hellre ogillad för den jag är, än gillad för den jag inte är...
  • ZZeebra

ska gå intensivkurs nästa vecka och då är tanken att man kör intensivkurs i 2 veckor och sedan gör proven,

Det bästa är nog att köra hemma först och sen gå intensivkurs, så har jag gjort iaf :)

• Siie

Jag tog mitt körkort i december med en intensivkurs.. Vu fick rådet att köra hemma först och sen kursen, eftersom proven ligger i slutet av kursen..

Nu hade jag kört lite då och då i flera år så tog bara en veckas kurs.. Det var toppen och efter 2 veckor ( var sån kö för uppskrivning) från dag 1 hade jag mitt körkort i handen.. Men det var folk på kursen som bara kört lite innan och de gick 2 veckor.

Jag bor i Närke så åkte faktiskt till Flen i Södermanland för det ska vara det lättaste stället att klara körkortet på :) både jag och min bror klarade det.. Och allt som allt gick det på 12 000 då är tillochmed själva plastkortet inräknat i priset :)

Så rekommenderar verkligen intensivkurs..

• majkaela

Frontline: Jo man kan göra så, har frågat några skolor om det.

Tack för alla svaren! Då ska jag alltså köra innan jag går den kursen. Grejen är att jag hade tänkt göra intensivkursen på påsklovet som är om några veckor, då jag inte kan ta ledigt 2 veckor från skolan...Men men får se hur jag löser det. 
     Är skit nervös att köra hemma först haha..Men de löser sig!

• majkaela

Hur mycket / hur länge torr ni jag behöver köra innan? Med tanke på att jag vill ha körkort så snabbt som möjligt! Hade tänkt göra provet som sagt på påsklovet, men kan hända att jag tar det lite senare med. Dock innan juni måste jag ha körkort helst.

• mco

Många kör inte alls bil innan de åker på intensivkurs. Det har jag gjort, har även varit inskriven på en vanlig trafikskola men jag har haft för dålig självdiciplin.

Så jag ska till Säffle 2 maj i två veckor. Men säffle kanske blir för långt bort för dig?

• majkaela

ja de kommer tyvärr det. Då måste man betala tåg å allt sånt dit + boende. Tänkte mer i Göteborg eller angränsande län.

• Siie

Det är väl mest att man vet hur man startar bilen och vilka pedaler som är vilka.. Så det inte är helt främmande.. Så ut på stora parkeringar och öva start och stopp :)

Och mitt tips igen, är att välja en ort där de har "lättare" uppkörningar, mindre trafik och inte så svåra vägar..

• majkaela

Tack för tipsen! Ja precis de har jag hört förut, ska försöka tänka på det. Men om jag har tar körkort lite utanför Göteborg, gör man uppkörningen där då eller i Göteborg? Har hittat en skola som ligger på Tjörn/Stenungsund som verkar bra! Ligger cirka 25 minuter från Göteborg.

• betula

Någon som har länkttips på ställen som har intensivkurser. Bor i östergötland, men har släkt på västkusten och söderhamn. Behöver ta körkortet, men har så svårt att få tummen ur. Kanske är intensivkurs lösningen?

• majkaela

Någon som har tips på mindre orter hyfsat nära Göteborg där det finns intensivkurs?

• RebornEve
    betula skrev 2011-03-30 18:25:13 följande:
    Någon som har länkttips på ställen som har intensivkurser. Bor i östergötland, men har släkt på västkusten och söderhamn. Behöver ta körkortet, men har så svårt att få tummen ur. Kanske är intensivkurs lösningen?
    www.korkortsintensiven.com
    de är väldigt bra där =)
  • RebornEve

fast oj såg att de var fullbokade ända till början av september....

Svar på tråden Intensivkurs körkort?